Polski rynek piwa, czwarty pod względem wielkości spożycia w Europie, zmienia wizerunek. Obok bezkonkurencyjnego przez lata jasnego pełnego, coraz silniejszą pozycję zaczynają zdobywać na nim piwa niszowe. Branża nazywa je specjalnościami piwnymi. W pierwszym kwartale tego roku ich udział w rynku piwa po raz pierwszy w historii przekroczył 7 proc. Cztery lata temu wynosił 3,5 proc.
Żurawina ma wzięcie
– W ciągu trzech pierwszych miesięcy tego roku wielkość sprzedaży piwnych specjalności była o 52 proc. wyższa niż w tym samym okresie rok wcześniej – mówi „Rz" Sebastian Tołwiński, rzecznik prasowy Grupy Żywiec, wicelidera branży. Dodaje, że wzrost ten jest głównie efektem rosnącego popytu na piwa niepasteryzowane.
Na popularności w pierwszych miesiącach tego roku zyskały znacznie także piwa smakowe. Ich sprzedaż poszła w górę o 29 proc. Z danych firmy badawczej Nielsen wynika, że w ubiegłym roku udziały piw smakowych w całym rynku, w ujęciu ilościowym, wynosiły niemal 4 proc. Trzy lata temu był o prawie 1 pkt. proc. niższy, a w 2009 r. sięgał 2,8 proc.
Najpopularniejszym piwem smakowym jest w Polsce Redd's produkowany przez Kompanię Piwowarską, lidera branży piwnej. Jesienią ubiegłego roku firma wprowadziła limitową edycję tego piwa o smaku żurawinowym. Zakładała, że wyprodukowana partia piwa wystarczy na pół roku. Sprzedała ją dwa razy szybciej. Sukces żurawinowego smaku sprawiał, że zdecydowała się wprowadzić go do stałej sprzedaży. W pierwszym kwartale tego roku wszystkie piwa oferowane pod marką Redd's zanotowały dwucyfrowy wzrost sprzedaży.
Z lemoniadą i sokiem
W tym sezonie największe firmy piwowarskie postanowiły wprowadzić na rynek napoje orzeźwiające na bazie piwa. Liczą, że będą sprzedawać się dobrze szczególnie latem. Grupa Żywiec, wicelider branży w pierwszym tygodniu czerwca zaczęła sprzedaż Radlera. W 40 proc. składa się on z piwa Warka (jego nazwa jest także na etykiecie) . Reszta to lemoniada. Monika Czarnota zajmująca się Radlerem w Grupie Żywic, twierdzi, że nowy produkt jest hitem. W ciągu tygodnia na rynku jego sprzedaż sięgnęła bowiem kilkuset tysięcy litrów.