Reklama

WSJ: konsolidacja przewoźników

Droga ropa i ekonomiczna niepewność skłaniają do pójścia w ślady branż, które korzystają na konsolidacji

Publikacja: 02.07.2012 04:05

BA i Iberia w sojuszu skupiają się na integracji i synergii kosztów

BA i Iberia w sojuszu skupiają się na integracji i synergii kosztów

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Latam Airlines, powstałe w wyniku fuzji brazylijskich TAM i chilijskich LAN Airlines, to kolejny przewoźnik, który mimo restrykcyjnych regulacji zdołał połączyć dwie linie lotnicze z różnych krajów. Zyska dzięki temu ekonomikę skali, ale może mu być trudno obniżyć koszty.

Linie lotnicze podlegają ścisłym przepisom zawartym w wielu globalnych traktatach, które określają narodowość każdego przewoźnika. W przeszłości te regulacje często torpedowały międzynarodowe fuzje. Jednak wysokie ceny ropy i ekonomiczna niepewność skłaniają linie lotnicze do pójścia w ślady innych branż, które korzystają na globalnej konsolidacji.

Nowy latynoamerykański gigant, który sfinalizował mariaż w ubiegłym tygodniu, to „jedna z najambitniejszych międzynarodowych fuzji w branży lotniczej jak do tej pory" – powiedział Tony Tyler, dyrektor generalny Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego (IATA). – Jeżeli ta struktura zadziała, z pewnością znajdzie naśladowców – dodał.

Pierwszy poważny międzynarodowy alians miał miejsce w 2004 r., kiedy to Air France przejął KLM Royal Dutch Airlines. Później niemiecka Lufthansa kupiła Swiss International Air Lines. W Unii Europejskiej liczba transakcji wzrosła od czasu deregulacji branży.

W Azji tani malezyjski przewodnik, AirAsia, zaczynał od zera, tworząc spółki zależne w Tajlandii, Indonezji i na Filipinach, które tylko częściowo kontroluje. To podejście już okazało się sukcesem w przypadku południowoamerykańskiego LAN.

Reklama
Reklama

Połączenie przychodów skusiło naśladowców, m.in. British Airways i hiszpańską Iberię, które zawiązały sojusz w 2011 r., by stworzyć International Consolidated Airlines Group. Prezes Willie Walsh mówi, że IAG od początku próbował się bardziej niż Air France-KLM skupić na integracji i synergiach kosztowych, mimo że BA i Iberia działają niezależnie.

Podobnie jak Europejczycy, Latam planuje zachować autonomię obu linii. Niektórzy eksperci twierdzą, że równoległe marki, załogi i floty mogą spowolnić wzrost efektywności.

Na poddanym ściślejszym regulacjom rynku azjatyckim przewoźnicy wolą promować swą markę poprzez spółki zależne. AirAsia tworzy przewoźnika w Japonii w porozumieniu z All Nippon Airways. Jako stosunkowo nowa firma AirAsia uniknęła problemów z integracją, które były udziałem przewoźników europejskich, ale i tak musi prowadzić te operacje osobno.

Air Asia zamawia samoloty – airbusy A320s – jako jedna firma i rozprowadza je po grupie zgodnie z potrzebami. Jednak zróżnicowane regulacje komplikują ten proces – mówi Ashok Kumar, regionalny szef AirAsia ds. strategii.

Nawet w ramach grupy samolot musi zostać wyrejestrowany z jednego kraju i zarejestrowany w drugim, co łączy się z licznymi inspekcjami i certyfikacjami. Może to wymagać nawet fizycznej przebudowy samolotów. Indonezja, na przykład, w odróżnieniu od swoich sąsiadów,wymaga, by na pokładzie znajdowały się tratwy ratunkowe.

—Daniel Michaels, Susan Carey; tłum. tk

Reklama
Reklama

(C) 2012 Dow Jones & Company, Inc. Wszelkie prawa zastrzeżone


Aby zaprenumerować The Wall Street Journal: www.wsjeuropesubs.com

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama