Producenci piwa skorzystali na Euro 2012

W czerwcu, przez kiepską pogodę, nie padł rekord sprzedaży piwa. Ale część marek zyskała, i to znacznie

Publikacja: 05.07.2012 02:38

Producenci piwa skorzystali na Euro 2012

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

O 40 proc. więcej piwa niż podczas Euro 2008 sprzedał na stadionach w Polsce i na Ukrainie Carlsberg, jeden ze sponsorów piłkarskich mistrzostw. Jako jedyny z browarów mógł oferować piwo nie tylko na trybunach, ale także w oficjalnych strefach kibica.

Zarobiły nie tylko puby

Carlsberg, trzeci producent piwa w Polsce, jest też zadowolony z wyników sprzedaży swojej marki w sklepach. – W maju i czerwcu piwo Carlsberg zanotowało dwucyfrowy wzrost sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem – szacuje Melania Popiel, rzecznik prasowy Carlsberg Polska.

Grupa Żywiec, wicelider branży wśród marek, które najbardziej skorzystały na Euro, wymienia Warkę, sponsora polskich piłkarzy. – W maju bezpośrednio przed rozpoczęciem Euro zamówienia na Warkę były o ponad 30 proc. wyższe niż rok wcześniej – mówi Sebastian Tołwiński, rzecznik prasowy Żywca. – W czerwcu marka zanotowała prawie 20-proc. wzrost sprzedaży – dodaje.

Kibice kupowali piwo nie tylko w pubach i sklepach. Oblężenie przeżywało centrum wycieczkowe Lech w Poznaniu, należące do Kompanii Piwowarskiej, lidera rynku. – W tygodniu, w którym w Poznaniu rozgrywano mecze, odwiedziło nas ok. 1200 osób, czyli o ponad 60 więcej niż przeciętnie – mówi „Rz" Paweł Kwiatkowski, dyrektor ds. korporacyjnych Kompanii. – W tym czasie w pubie obok browaru obrót wzrósł o 300 proc. – dodaje.

Sieci nie narzekają

Na oficjalne podsumowanie łącznej sprzedaży piwa w czerwcu trzeba jeszcze poczekać. Browary nie zakładają jednak, że padł rekord.

– Wyniki sprzedaży branży w czerwcu nie były tak fantastyczne jak maju. Negatywny wpływ miała kapryśna pogoda – mówi Kwiatkowski.

W maju sprzedaż lidera poszła w górę o kilkadziesiąt procent. Oprócz upałów, wprowadzenia nowych produktów i akcji promocyjnej Tyskiego, skorzystał na tym, że większe zapotrzebowanie na piwo zgłaszali wówczas hurtownicy zaopatrujący małe sklepy.

– Sklepy obawiały się, że zabraknie im towaru podczas mistrzostw, dlatego już w maju składały duże zamówienia – wyjaśnia Paweł Wyszyński, prezes spółki Waspol, czołowego dystrybutora alkoholi w Polsce. Wielkość sprzedaży firmy była w tamtym miesiącu o kilka procent wyższa niż rok wcześniej.

– Czerwiec za to rozczarował. Sprzedaż była na poziomie maja, a zazwyczaj jest od niej wyższa – wyjaśnia Wyszyński. Również wini głównie pogodę.

Nie narzekają za to duże sieci handlowe. – Sprzedaż piwa w czerwcu w ujęciu rocznym wzrosła dwucyfrowo. Zgodnie z trendem widocznym już od dłuższego czasu na rynku widzimy rosnący udział piw regionalnych oraz smakowych, których oferta stale rośnie – mówi „Rz" Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska.

Jeszcze przed rozpoczęciem Euro Żywiec szacował, że łączna sprzedaż piwa może urosnąć w tym roku o co najmniej 2 – 3 proc. A tylko dzięki piłkarskiej imprezie rynek zyska 1 – 2 proc., czyli 360 – 720 tys. hl.

—p.m.

Tyskie rekordzistą

Najwyższych wydatków reklamowych w czasie Euro 2012 nie poniósł oficjalny sponsor, czyli Carlsberg, ale... marka piwa Tyskie – wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów. Jej właściciel zainwestował nie tylko w kampanię „Piąty stadion", ale też w sponsorowany miniserial pod tym samym tytułem pokazywany w TVP.

—ele

O 40 proc. więcej piwa niż podczas Euro 2008 sprzedał na stadionach w Polsce i na Ukrainie Carlsberg, jeden ze sponsorów piłkarskich mistrzostw. Jako jedyny z browarów mógł oferować piwo nie tylko na trybunach, ale także w oficjalnych strefach kibica.

Zarobiły nie tylko puby

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe