Reklama

Rośnie sprzedaż whisky

Pierwsza połowa roku była udana dla dystrybutorów szkockiej. Rośnie popyt na jej drogie odmiany

Publikacja: 10.07.2012 02:08

Moda na szkocką szybko nie przeminie

Moda na szkocką szybko nie przeminie

Foto: Rzeczpospolita

– W sierpniu rozpoczynamy sprzedaż whisky z destylarni Amrut w Indiach – mówi Jarosław Buss, prezes spółki Tudor House zajmującej się importem i dystrybucją luksusowych alkoholi. – Polski konsument po kilku latach rozwoju rynku whisky jest już bardziej wyedukowany i gotowy na zakupy nie tylko najbardziej znanych marek, ale także na poszukiwanie nowości – dodaje.

Coraz chętniej kupujemy także luksusowe whisky. Jarosław Buss bez problemu znalazł ostatnio chętnych m.in. na kilka butelek 50-letniej whisky Glenfarclas za 5 tys. zł za sztukę.

Zmiany widać także na rynku masowej whisky zdominowanym przez szkockie ze średniej półki cenowej. Także i tutaj coraz lepiej sprzedają się droższe trunki single malt. Diageo, właściciel m.in. Johnniego Walkera, podaje za firmą badawczą Nielsen, że w ciągu czterech pierwszych miesięcy 2012 r. ich sprzedaż w ujęciu ilościowym urosła o 77 proc., a w ujęciu wartościowym o 83 proc.

– W najbliższych latach średniorocznie sprzedaż whisky single malt może rosnąć o ponad 40 proc. – szacuje Aneta Jóźwicka, rzecznik prasowy Diageo Polska, i zapowiada, że firma nie wyklucza rozszerzania oferty także single maltów.  Pernod Ricard Polska, właściciel m.in. marki Ballantine's Finest, w lipcu wprowadzi na rynek sześć nowych trunków, z czego cztery z nich będą z jednego rodzaju słodu. W tym m.in. 15- i 18-letnie whisky pod marką The Glenlivet. Guillaume Girard-Reydet, prezes Pernod Ricard Polska, uważa, że na polskim rynku jest miejsce zarówno dla whisky ekonomicznych, jak i premium.

– Od zakupu tych pierwszych zaczynają osoby dopiero poznające whisky. Droższe produkty wybierają zazwyczaj jej koneserzy – mówi Girard-Reydet. Jego zdaniem nadal jednak najszybciej ma szanse rozwijać się w Polsce sprzedaż whisky ze średniej półki cenowej.

Reklama
Reklama

Powód? Pomimo szybkiego wzrostu sprzedaży whisky w ostatnich latach (także od stycznia do kwietnia popyt na nią urósł o ok. 25 proc.) polskiemu rynkowi daleko jest nadal do największych rynków w Europie, na czele z Francją.

– Dwucyfrowe tempo wzrostu whisky w Polsce zostanie utrzymane w nadchodzących latach. Przy obecnej wartości rynku sięgającej 810 mln zł do 1 mld zł rynek powinien dojść w ciągu najbliższych dwóch czy trzech lat – uważa Anna Załuska, rzecznik prasowy CEDC, który w Polsce oferuje m.in. markę Grant's.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama