Diageo stawia na luksusowe alkohole

Polacy kupują coraz więcej drogiej whisky. Chce to wykorzystać brytyjski koncern. Potencjał widzi też w ekskluzywnych wódkach

Publikacja: 27.08.2012 18:04

Diageo stawia na luksusowe alkohole

Foto: Bloomberg

O 55 proc. urosła w Polsce sprzedaż whisky single malt od lipca 2011 r. do czerwca 2012 r. – szacuje firma Diageo Polska powołując się na instytut badawczy Nielsen. W tym czasie łączne wydatki na whisky zwiększyły się o 26 proc. Był to najlepszy wynik na polskim rynku mocnych alkoholi.

– Udział single maltów w rynku whisky jest nadal niewielki, ale będą one zyskiwać na popularności, ponieważ polski konsument będzie coraz częściej sięgał po alkohole z wyższej półki – mówi „Rz" Krzysztof Michalski, dyrektor generalny Diageo Polska. Należąca do brytyjskiego koncernu spółka – z udziałami nieco przekraczającymi 28 proc. – jest liderem polskiego rynku whisky wartego już ponad 850 mln zł.

Platynowy Johnnie Walker idzie do Polski

Z danych Nielsena wynika, że w swoim ostatnim roku finansowym (zakończył się 30 czerwca 2012 r.) Diageo Polska zwiększyło sprzedaż whisky single malt o 123 proc.

– Przesunęliśmy się na pozycję lidera tego segmentu – mówi Krzysztof Michalski.

Według firmy Nielsen udziały Diageo Polska sięgnęły w nim 35,7 proc. w ujęciu wartościowym. Były prawie o  11 pkt. proc. wyższe niż rok wcześniej. Firma wyprzedziła CEDC, który oferuje w Polsce, m.in. Glenfiddich.

Awans wśród single maltów Diageo Polska zawdzięcza głównie 12 – letniej whisky Singleton, wprowadzonej do sklepów rok temu. Udany debiut sprawił, że Diageo zdecydowało się rozszerzyć ofertę po tą marką.

– Niedługo rozpoczniemy sprzedaż 15-letniej whisky Singleton, a jeszcze w tym roku dołączy do niej starsza wersja – informuje Krzysztof Michalski.

Nowe odmiany zyska na polskim rynku także Johnnie Walker. Wersje gold i green zastąpią 18-letni Johnnie Walker Platinum oraz Johnnie Walker Gold Reserve. Kosztują odpowiednio 200 i 300 zł za butelkę.

Whisky kontra wódka

Czerwona odmiana flagowej marki Diageo – Johnnie Walker Red -  jest obok Ballantine's Finest należącym do Pernod Ricard, najpopularniejszą szkocką whisky w Polsce ze średniej półki cenowej. Do standardowych whisky należy dwie trzecie całego rynku.

- Whisky standardowe  utrzymają w Polsce swoją dominującą pozycję – mówi Krzysztof Michalski.

– Przeciętne spożycie wódki w Polsce jest już na bardzo wysokim poziomie i sprzedaż jej nie ma już szans rosnąć w szybkim tempie. Whisky natomiast raz do roku próbuje zaledwie 15 proc. dorosłych konsumentów pijących alkohole mocne. Daje to więc jej nadal duże możliwości rozwoju – uważa szef Diageo Polska.

Według niego już w 2013 r. wartość rynku whisky ma szansę przekroczyć 1 mld zł. Dalszego wzrostu wartości rynku można spodziewa się też w najbliższych latach.

Na dojrzałym rynku wódki Diageo widzi swoje miejsce wśród droższych alkoholi. Od lipca 2011 r. do czerwca 2012 r. sprzedaż jego marki Smirnoff Black urosła o 93 proc., najbardziej spośród największych marek segmentu wódek top premium (należą do nich m.in. Finlandia i Absolut).

W tym czasie ich łączna spadła o 4 proc. Udziały czarnego Smirnoffa w segmencie wódek top premium podwoiły się w ciągu ostatniego roku i sięgają dziś 4 proc.

Koncern Diageo, do którego należy polska spółka ma swojej ofercie luksusowe wódki Ciroc i Ketel One. – Nie wykluczamy wprowadzenia ich w przyszłości na rynek polski – przyznaje Krzysztof Michalski.

Udany rok w regionie

Polska przyczyniła się do poprawy wyników Diageo w Europie Wschodniej zanotowanych w roku finansowym 2011/2012. W sumie wielkość sprzedaży zwiększyła się w tym regionie o 14 proc., a przychody netto ze sprzedaży urosły tutaj - w ujęciu organicznym - o 16 proc.

Wzrost w regionie – kluczowym rynkiem jest tutaj dla Diageo Rosja - napędzany był przez szkocką whisky. O 11 proc. wzrosła sprzedaż marki Johnnie Walker, o 57 proc. Bell's, a o 17 proc. White Horse.  Koncern podał, że jego wydatki marketingowe koncentrowały się na marce Johnnie Walker oraz na pierwszej w historii lokalnej kampanii dla White Horse, największej marki whisky w Rosji.

Łączne przychody koncernu Diageo sięgnęły ok. 10,76 mld funtów brytyjskich. Były (organicznie) o 6 proc. wyższe niż przed rokiem. Zysk na akcję - bez uwzględnienia pozycji nadzwyczajnych - wzrósł o 13 proc.,  do 94,2 pensów.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?