Linie tną koszty i połączenia

Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych (IATA): w tym roku linie w Europie stracą co najmniej 1,5 mld dolarów

Publikacja: 04.09.2012 00:34

Linie tną koszty i połączenia

Foto: Bloomberg

Dlatego europejscy przewoźnicy robią wszystko, co tylko jest możliwe, aby obniżyć koszty. Najczęściej sięgają w takich przypadkach po ograniczenie siatek połączeń – przynajmniej na czas jesienno-zimowego dołka na półkuli północnej – wymieniają samoloty większe na mniejsze.

Większość skasowanych lotów wypada z rozkładu od połowy października. Nie ma jednak gwarancji, że na wiosnę, w przyszłym sezonie wszystkie z kasowanych lotów powrócą.

Z pewnością trudniej (a więc i drożej) będzie się dostać do Hiszpanii, gdzie przewoźnicy likwidują nie tylko tradycyjne trasy wakacyjne – do Malagi czy Alicante, ale także do Madrytu oraz Girony pod Barceloną – miasta znanego nie tylko z turystycznych atrakcji, ale i ważnego hiszpańskiego centrum biznesowego.

Podatki na hiszpańskich lotniskach wzrosły od 25 proc. w portach regionalnych, do 50 proc. w Madrycie i Barcelonie. Z tego powodu przestały tam latać między innymi z Polski Wizz Air i Ryanair.

– Skasowaliśmy połączenia na jedno z lotnisk amerykańskich, Newark, bo korzystniej jest skonsolidować wszystkie loty w jednym porcie, w naszym przypadku na Lotnisku JF Kennedy'ego. To tendencja w układaniu siatki także pozostałych przewoźników Star Alliance – powiedział „Rz" prezes Polskich Linii Lotniczych LOT Marcin Piróg.

Na tym lotnisku samoloty przewoźników Star Alliance (jeden z lotniczych sojuszy; należy do niego polska linia) odlatują z jednego terminalu, a pasażerowie LOT korzystają ze wspólnej biznesowej poczekalni. LOT zrezygnował również z trzech rejsów tygodniowo z Krakowa do Paryża, a Brussels Airlines z połączenia Kraków – Bruksela.

Przewoźnicy kasują nie tylko połączenia z Polski. Mniej jest również lotów z i do Danii oraz Finlandii; sam Finnair skasował bezterminowo połączenie Gdańska z Helsinkami.

Według danych Stowarzyszenia Przewoźników Europejskich (AEA) podaż miejsc w samolotach w pierwszej połowie tego roku zmniejszyła się o 4,6 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Analitycy nadal jednak oceniają nadmiar miejsc w samolotach na 10–20 proc.

Tylko Lufthansa, która teraz boryka się ze sporami pracowniczymi, w latach 2007–2011 zwiększyła podaż o ponad 50 proc., bo wtedy przypadł okres dostaw największych maszyn, w tym A380.

Inny europejski gigant, Air France/KLM, już zmniejszył podaż miejsc na sezon zimowy – z opcją przedłużenia cięć na przyszłe lato – aż o 20 proc.

Jeszcze szybciej w tym samym okresie rosła podaż ze strony niskokosztowych przewoźników – najwięcej było to w przypadku Ryanaira, 72 proc. Jego brytyjski konkurent, easyJet, zwiększył pulę oferowanych miejsc o 59 proc.

Teraz obydwie linie bez jakichkolwiek sentymentów tną trasy wszędzie tam, gdzie nie ma gwarantowanych zarobków.

Obecnie przewoźnicy często znacznie przed terminem wycofują stare, mniej ekonomiczne, ale i najczęściej większe samoloty. Tej zimy LOT odda Boeingi 737. Ten typ samolotu jest w stanie zabrać zależnie od konfiguracji miejsc od 168 do 189 pasażerów. Polski przewoźnik zastąpi je Embraerami 195, które mogą zabrać na pokład maksymalnie 122 osoby. LOT pozbył się już Embraerów 145.

Najprościej jest jednak zawiesić bądź skasować połączenia, zwłaszcza na lotniska drugorzędne. To niedogodność dla pasażerów, którzy muszą się częściej przesiadać, a dla przewoźników rozpaczliwa próba ratowania wyników finansowych.

Dla tych połączeń, które zostały, coraz mniejszy popyt na podróże lotnicze przy wysokich cenach paliwa oznacza nieuchronną podwyżkę cen biletów. Ale również mniejszy komfort podróży, ponieważ samoloty już latają pełne.

Znów zamieszanie na niemieckich lotniskach

Kolejny strajk Lufthansy

Do wczorajszego popołudnia nie było jeszcze wiadomo, z jakich niemieckich miast i w jakich godzinach nie polecą we wtorek samoloty Lufthansy. Związek zawodowy pracowników pokładowych UFO zapowiedział, że tym razem akcja potrwa dłużej niż w piątek (wtedy było to 8 godzin), a protest będzie się odbywał więcej niż tylko w jednym porcie (w piątek był to Frankfurt). Związkowcy zapowiedzieli, że poinformują o szczegółach protestu na 6 godzin przed rozpoczęciem strajku, czyli najwcześniej o 11 wieczorem w poniedziałek. Lufthansa przyznaje, że w takiej sytuacji ma minimalne pole manewru. To oznacza też, że wtorkowy rozkład może zostać całkowicie rozsypany, a efekty będą odczuwalne być może nawet do końca tygodnia. Przy tym kłopoty będzie miał nie tylko ten przewoźnik, ale też linie, które rozkładowo latają do portów objętych akcją strajkową, bo skoro samoloty nie wylecą, to nie będzie miejsc do parkowania na płytach lotnisk dla innych. Lufthansa jest gotowa wrócić do negocjacji ze związkowcami z UFO reprezentującymi ok. 12 tys. pracowników, z których 80 proc. popiera protesty. Nie zamierza jednak zmieniać oferty podwyżek płac o 3,5 proc, jak to było w przypadku pozostałych pracowników linii, w tym personelu technicznego i przewozów cargo. UFO upiera się przy 5-proc. podwyżce.

Opinia dla „Rz"

Brian Perce główny ekonomista IATA

Niestety, niektóre rządy uciekają się do krótkowzrocznej polityki i uważają, że transport lotniczy jest studnią bez dna, z której można czerpać środki. Najczęściej efektem są podwyżki podatków i najróżniejszych opłat, głównie na europejskich lotniskach. Tak zrobiły władze brytyjskie, hiszpańskie, francuskie i holenderskie oraz islandzkie. Dwa ostatnie rządy przyznały się do błędu i szkodliwy podatek wycofały. Nasze badania wskazują, że utracone możliwości gospodarki są znacznie większe niż krótkotrwałe zwiększenie wpływów, na co stawiają rządy.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca