Lotniskom się powodzi

Ruch lotniczy w Polsce w sierpniu wzrósł aż o 14 procent

Publikacja: 21.09.2012 04:27

Lotniskom się powodzi

Foto: Bloomberg

Lipiec dla branży lotniczej na świecie był miesiącem dużo gorszym niż czerwiec. Ruch pasażerski wzrósł co prawda o ok. 2 proc., ale dynamika była niższa niż w lipcu. W poprzednim miesiącu liczba nowych podróżnych wzrosła rok do roku o 5 proc. O ile liczba pasażerów w Europie kolejny miesiąc maleje, o tyle rosną rynki w Afryce, Azji i Pacyfiku i na Bliskim Wschodzie – podaje Zrzeszenie Międzynarodowych Portów Lotniczych (ACI). Ale polskie lotniska kryzys w europejskiej branży omija.

Na polskim niebie tłoczno

Polskie porty lotnicze obsłużyły w ciągu ośmiu miesięcy tego roku prawie 17 mln osób. To o ok. 2,4 mln osób więcej niż w analogicznym okresie 2011 roku. Wciąż największym portem pozostaje Warszawa, mimo spadku ruchu w sierpniu o ok. 6 proc. Za nią, z ponad 2 mln klientów po pierwszych ośmiu miesiącach znajdują się lotniska w Krakowie i w Gdańsku.

Uruchomione w połowie lipca nowe lotnisko w podwarszawskim Modlinie po dwóch miesiącach działalności obsłużyło 311 tys. podróżnych. To więcej niż lotniska w Bydgoszczy i w Szczecinie w okresie od stycznia do sierpnia. Dobry start portu w Modlinie przełożył się jednak na mniejszy ruch na warszawskim Okęciu. Do Modlina swoje operacje przeniósł Wizz Air, który, jak mówi Przemysław Przybylski, rzecznik lotniska w Warszawie, przewoził ze stołecznego portu ponad 1 mln podróżnych rocznie. Rejsy z Modlina obsługuje również Ryanair. W sierpniu przez lotnisko Warszawa Modlin przewinęło się łącznie 171,2 tys. podróżnych.

Lotnisko im. Fryderyka Chopina obsłużyło od początku roku 6,7 mln podróżnych. Mimo odpływu pasażerów Wizz Airu było to o ok. 8 proc. więcej niż w okresie od stycznie do sierpnia 2011 roku. – Wizz Air obsługiwał ok. 10 proc. naszych klientów. Spadek ruchu o ok. 6 proc. świadczy o tym, że cały czas w naszym porcie mamy potencjał wzrostu liczby podróżnych – mówi Przemysław Przybylski. A w sierpniu ubyli też pasażerowie obsługiwani przez OLT Express, linię, która zawiesiła działalność w lipcu, a teraz jest w upadłości.

Regiony rosną

Lotniskiem, na którym ruch rośnie w najbardziej imponującym tempie jest Szczecin.

– Od początku roku obsłużyliśmy 256,2 tys. pasażerów – podaje Krzysztof Domagalski, rzecznik portu w Goleniowie. To wzrost o 56 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2011. Tylko w sierpniu odprawiono tu 39,2 tys. osób – o 40 proc. więcej niż sierpniu 2011 r. Jak podaje Domagalski, w tym miesiącu ruch krajowy wzrósł o 111, a zagraniczny – o 25 proc.

Lotniska w Bydgoszczy, Wrocławiu i Łodzi od początku roku zyskały ok. 27 proc. nowych klientów. W Bydgoszczy na trasie do Warszawy przybyło 28 proc. pasażerów w porównaniu z sierpniem 2011 r. Również we Wrocławiu największy wzrost nastąpił w segmencie połączeń krajowych, – o ponad 33 proc. – To znakomity wynik, pokazujący nadal ogromny potencjał lotów po Polsce. Można przypuszczać, że z sukcesem wykorzystali go tacy przewoźnicy, jak PLL LOT i Eurolot, zajmując miejsce po linii OLT Express – mówi Dariusz Kuś, prezes wrocławskiego lotniska.

Spadki w Katowicach

Jedynym regionalnym portem lotniczym, który obsłużył w sierpniu mniej klientów niż w 2011 roku, było lotnisko w Katowicach. Port odprawił 326,6 tys. osób, o 4,7 proc. mniej niż sierpniu 2011 roku. – Największy wpływ miało bankructwo sześciu biur podróży oraz mniejsze zainteresowanie wakacjami za granicą. Z połączeń wakacyjnych z pyrzowickiego lotniska w sierpniu br. skorzystało 149,4 tys. pasażerów, co w porównaniu z rokiem ubiegłym dało 12-proc. spadek ruchu czarterowego – mówi Cezary Orzech, rzecznik portu.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

a.stefanska@rp.pl

Lipiec dla branży lotniczej na świecie był miesiącem dużo gorszym niż czerwiec. Ruch pasażerski wzrósł co prawda o ok. 2 proc., ale dynamika była niższa niż w lipcu. W poprzednim miesiącu liczba nowych podróżnych wzrosła rok do roku o 5 proc. O ile liczba pasażerów w Europie kolejny miesiąc maleje, o tyle rosną rynki w Afryce, Azji i Pacyfiku i na Bliskim Wschodzie – podaje Zrzeszenie Międzynarodowych Portów Lotniczych (ACI). Ale polskie lotniska kryzys w europejskiej branży omija.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Biznes
UE chce dobić sankcjami Nord Stream. Miliardy na atom w Wielkiej Brytanii
Biznes
Jak idzie sprzedaż akcji Arlenu? Ostatnia prosta
Biznes
250 mld zł na obronę polskiego nieba
Biznes
Deregulacja na półmetku. Teraz zespół Brzoski będzie patrzeć na ręce posłom
Biznes
Sieć Play z zasięgiem na wakacje. Zainwestowane miliardy