Maleje sprzedaż autobusów w Polsce

Dobre wiadomości dla samorządów: na polski rynek autobusowy wchodzą ukraińscy i białoruscy producenci autobusów, tańsi od obecnych dostawców

Publikacja: 13.10.2012 18:18

Maleje sprzedaż autobusów w Polsce

Foto: Fotorzepa, Mateusz Dąbrowski md Mateusz Dąbrowski

Zadłużone samorządy kupują coraz mniej autobusów. Z braku unijnego dofinansowania rynek autobusów miejskich skurczył się w pierwszych dziewięciu miesiącach o 42 proc. W tym samym okresie sprzedaż wszystkich autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony zmalała o 9,8 proc., do 930 pojazdów – podała badająca polski rynek firma JMK. Specjaliści spodziewają się, że do końca roku sprzedaż może spaść nawet o 25 proc. Jest to spowodowane słabnącym popytem w segmencie miejskim.

W ofercie pojawi się ukraiński Bogdan oraz Białoruski MAZ, które pokazały ofertę niskopodłogowych autobusów miejskich na trwającej do piątku, 12 października, na wystawie komunikacji miejskiej Transexpo w Kielcach. W poprzednich latach w Kielcach wystawiała pojazdy Lwowska Fabryka Autobusów (LAZ). Specjalnie dla polskich odbiorców producenci ze Wschodu przygotowali samochody wykorzystujące dobrze znane w Polsce zachodnie komponenty, w tym silniki, automatycznie skrzynie biegów i osie, dzięki czemu ich wyroby spełniają bieżące normy, łatwiej jest także o części zamienne. – Planujemy sprzedaż 20-30 autobusów rocznie – zdradza Wiaczesław Kmieciński z działu eksportu spółki Bogdan. Dodaje, że Bogdan duże nadzieje wiąże z 12-metrowym, hybrydowym modelem, którego prototyp został wystawiony w Kielcach.

Podobne plany ma MAZ, który już w 2011 sprzedał w Polsce autobusy, w tym roku zaoferuje miejski MAZ 103. Białoruskie autbusy są tańsze od konkurencji o 25-35 proc.

Nowi dostawcy oraz ich niskie ceny są z niepokojem obserwowani przez lokalnych producentów. – Firmy zza wschodniej granicy są groźniejszą konkurencją niż koncerny z Chin – uważa dyrektor sprzedaży Solaris Bus & Coach Tomasz Woźniak. Największy polski producent autobusów Solaris po dziewięciu miesiącach zdobył 21,5 proc. udziału w rynku – 3 punkty proc. mniej niż rok wcześniej. Według Woźniaka Solaris wyprodukuje w tym roku ponad tysiąc autobusów, ale ten wynik będzie zostanie wypracowany przez większy niż w 2011 roku eksport. Solaris po raz pierwszy sprzedał autobusy w Belgii i Finlandii i łącznie na liście odbiorców bolechowskiego producenta jest 26 państw. W eksporcie ma pomóc m.in. elektryczny, 12-metrowy autobus. Pierwszy egzemplarz kupiło przedsiębiorstwo przewozowe w Brunszwiku.

Z kolei udział Autosana w polskim rynku zmalał o blisko połowę, do 6,5 proc. Autosan przewiduje, że do końca roku wyprodukuje 120 autobusów. Wynik jest poniżej oczekiwań m.in. z powodu słabszego niż w poprzednich latach eksportu.

Nowym graczem na rynku autobusów miejskich jest AMZ Kutno. Największy w Polsce producent karetek pogotowia ratunkowego i zabudów specjalistycznych w Polsce rozpoczął budowę 12-metrowych autobusów. Opracował także wersję elektryczną we współpracy z czeską firmą Cegelec. – Zamierzamy budować do 70 elektrycznych autobusów rocznie i chcemy być niszowym dostawcą – zapewnia przedstawiciel firmy Jarosław Stachowski.

Zadłużone samorządy kupują coraz mniej autobusów. Z braku unijnego dofinansowania rynek autobusów miejskich skurczył się w pierwszych dziewięciu miesiącach o 42 proc. W tym samym okresie sprzedaż wszystkich autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony zmalała o 9,8 proc., do 930 pojazdów – podała badająca polski rynek firma JMK. Specjaliści spodziewają się, że do końca roku sprzedaż może spaść nawet o 25 proc. Jest to spowodowane słabnącym popytem w segmencie miejskim.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?