Reklama

Maleje sprzedaż autobusów w Polsce

Dobre wiadomości dla samorządów: na polski rynek autobusowy wchodzą ukraińscy i białoruscy producenci autobusów, tańsi od obecnych dostawców

Publikacja: 13.10.2012 18:18

Maleje sprzedaż autobusów w Polsce

Foto: Fotorzepa, Mateusz Dąbrowski md Mateusz Dąbrowski

Zadłużone samorządy kupują coraz mniej autobusów. Z braku unijnego dofinansowania rynek autobusów miejskich skurczył się w pierwszych dziewięciu miesiącach o 42 proc. W tym samym okresie sprzedaż wszystkich autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony zmalała o 9,8 proc., do 930 pojazdów – podała badająca polski rynek firma JMK. Specjaliści spodziewają się, że do końca roku sprzedaż może spaść nawet o 25 proc. Jest to spowodowane słabnącym popytem w segmencie miejskim.

W ofercie pojawi się ukraiński Bogdan oraz Białoruski MAZ, które pokazały ofertę niskopodłogowych autobusów miejskich na trwającej do piątku, 12 października, na wystawie komunikacji miejskiej Transexpo w Kielcach. W poprzednich latach w Kielcach wystawiała pojazdy Lwowska Fabryka Autobusów (LAZ). Specjalnie dla polskich odbiorców producenci ze Wschodu przygotowali samochody wykorzystujące dobrze znane w Polsce zachodnie komponenty, w tym silniki, automatycznie skrzynie biegów i osie, dzięki czemu ich wyroby spełniają bieżące normy, łatwiej jest także o części zamienne. – Planujemy sprzedaż 20-30 autobusów rocznie – zdradza Wiaczesław Kmieciński z działu eksportu spółki Bogdan. Dodaje, że Bogdan duże nadzieje wiąże z 12-metrowym, hybrydowym modelem, którego prototyp został wystawiony w Kielcach.

Podobne plany ma MAZ, który już w 2011 sprzedał w Polsce autobusy, w tym roku zaoferuje miejski MAZ 103. Białoruskie autbusy są tańsze od konkurencji o 25-35 proc.

Nowi dostawcy oraz ich niskie ceny są z niepokojem obserwowani przez lokalnych producentów. – Firmy zza wschodniej granicy są groźniejszą konkurencją niż koncerny z Chin – uważa dyrektor sprzedaży Solaris Bus & Coach Tomasz Woźniak. Największy polski producent autobusów Solaris po dziewięciu miesiącach zdobył 21,5 proc. udziału w rynku – 3 punkty proc. mniej niż rok wcześniej. Według Woźniaka Solaris wyprodukuje w tym roku ponad tysiąc autobusów, ale ten wynik będzie zostanie wypracowany przez większy niż w 2011 roku eksport. Solaris po raz pierwszy sprzedał autobusy w Belgii i Finlandii i łącznie na liście odbiorców bolechowskiego producenta jest 26 państw. W eksporcie ma pomóc m.in. elektryczny, 12-metrowy autobus. Pierwszy egzemplarz kupiło przedsiębiorstwo przewozowe w Brunszwiku.

Z kolei udział Autosana w polskim rynku zmalał o blisko połowę, do 6,5 proc. Autosan przewiduje, że do końca roku wyprodukuje 120 autobusów. Wynik jest poniżej oczekiwań m.in. z powodu słabszego niż w poprzednich latach eksportu.

Reklama
Reklama

Nowym graczem na rynku autobusów miejskich jest AMZ Kutno. Największy w Polsce producent karetek pogotowia ratunkowego i zabudów specjalistycznych w Polsce rozpoczął budowę 12-metrowych autobusów. Opracował także wersję elektryczną we współpracy z czeską firmą Cegelec. – Zamierzamy budować do 70 elektrycznych autobusów rocznie i chcemy być niszowym dostawcą – zapewnia przedstawiciel firmy Jarosław Stachowski.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama