Eksport żywności w 2012 r. wyniósł 17,5 mld euro

17,5 mld euro wyniosła wartość sprzedaży zagranicznej towarów rolno-spożywczych w 2012 roku – wynika ze wstępnych danych resortu rolnictwa. To 14,8 proc. więcej niż przed rokiem

Publikacja: 21.02.2013 11:45

Eksport żywności w 2012 r. wyniósł 17,5 mld euro

Foto: Fotorzepa, Bosiacki Roman Bos Roman Bosiacki

Wynik jest znacznie lepszy niż spodziewali się ekonomiści i branża spożywcza. Prognozy oscylowały wokół 16 mld euro.

- Zaskakująco dobry wynik eksportu rolno-spożywczego można tłumaczyć tym, że Polska jest nadal w stanie produkować stosunkowo tanio,  co nabrało szczególnego znaczenia w czasach spowolnienia gospodarczego – mówi „Rz" Andrzej Kalicki, dyrektor Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (Fammu/FAPA). – W dobie umiędzynarodowienia przemysłów rolnego i spożywczego poszukuje się towarów tam, gdzie ich zakup jest bardziej opłacalny – dodaje.

Wartość sprzedaży do krajów Unii Europejskiej wzrosła o 12,1 proc., do 13,4 mld euro. W przypadku krajów dawnej „piętnastki" był to wzrost o 13,4 proc. Na pozostałe rynki sprzedaż zagraniczna urosła o 8,4 proc. W strukturze eksportu rolno-spożywczego udział państw UE zmniejszył się jednak z 78,2 do 76,4 proc.

Wartość eksportu do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw wyniosła 2 mld euro.  To 32,3 proc. więcej niż w 2011 r. „Taka sytuacja wynikała przede wszystkim ze znaczącego wzrostu wartości eksportu jabłek, mięsa wieprzowego oraz produktów mleczarskich. Sprzedaż do krajów WNP stanowiła 11,5 proc. wartości całego eksportu towarów rolno-spożywczych, dla porównania w 2011 roku udział ten był mniejszy i wyniósł 10 proc. – informuje resort rolnictwa.

Pierwsze miejsce wśród największych rynków eksportowych naszych towarów rolnych utrzymały Niemcy. Wartości eksportu wyniosła tam 3,8 mld euro, była o 11,2 proc. wyższa niż rok wcześniej.

Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania, gdzie sprzedaliśmy towary o wartości 1,3 mld euro. Oznaczało to w porównaniu do poprzedniego roku wzrost o 20 proc. i udział w eksporcie ogółem na poziomie 7,2 proc.

Kolejne miejsca zajęły Czechy (1,1 mld  euro, wzrost o 6,8 proc.), Rosja (1,1 mld euro, wzrost o 30,8 proc.), Francja (1 mld euro), Holandia (958 mln euro), Włochy (868 mln euro) oraz Słowacja (566 mln euro).

Znaczący wzrost eksportu odnotowaliśmy do krajów arabskich m.in. Libii (o 349 proc), Jemenu (o 214 proc), Arabii Saudyjskiej (o 79 proc), Syrii (o 74 proc) oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich (o 63 proc.).

Mniejsza była wartości eksportu  do Turcji (o 31 proc.) oraz Belgii (o 20 proc.).

W 2012 roku, pod względem wartości, przeważała sprzedaż papierosów, mięsa drobiowego, czekolady i wyrobów zawierających kakao, mięsa wołowego, mięsa wieprzowego, wyrobów piekarniczych i cukierniczych (herbatniki, wafle, itp.), serów i twarogów, soków owocowych (gł. soku jabłkowego) syropów cukrowych, mrożonych owoców, ryb wędzonych (głównie łososia), oraz cukru. Wartość eksportu wymienionych  tych towarów stanowiła 47 proc. ogólnej sprzedaży towarów rolno-spożywczych za granicę.

W porównaniu z 2011 rokiem ponad trzykrotnie wzrosła wartości eksportu kukurydzy. O 68 proc. urósł sprzedaż jabłek, o 62 proc. cukru, o 57 proc. jaj świeżych, a o 30 proc. mięsa wieprzowego. Natomiast o 73 proc. spadł eksport alkoholu etylowego, o 70 proc. ziemniaków, a 32 proc. masła.

O 5,6 proc., do 13,3 mld euro zwiększył się import. Rekordowe było saldo. Sięgnęło 4,2 mln euro. Było o 59,7 proc. wyższe niż w 2011 r.

Stanisław Kalemba, minister rolnictwa dla serwisu "ekonomia24"

Eksperci mówią o utrzymywaniu się korzystnych tendencji w handlu zagranicznym produktami rolno-spożywczymi również w roku bieżącym. Tempo eksportu nie powinno się zmniejszyć. W ubiegłym roku zaznaczył się niewielki spadek udziału eksportu do krajów UE na rzecz rynków trzecich. Polscy producenci i eksporterzy żywności stale dywersyfikują kierunki dostaw. Coraz śmielej wchodzą na rynki dalekowschodnie, azjatyckie i bliskowschodnie. Dlatego też mam podstawy do tego, aby z optymizmem patrzeć na wyniki handlu zagranicznego artykułami rolno-spożywczymi również w tym roku. Sądzę, że jeżeli nie wydarzy się nic nadzwyczajnego, tendencje wzrostowe się utrzymają. Ale miejmy też pokorę, bo w tej materii zależy od pogody, ukształtowania się cen surowców i przetworów, koniunktury gospodarczej w Europie i świecie.

Polska żywność od lat zdobywa uznanie wśród półmiliardowej rzeszy konsumentów Unii Europejskiej, a także poza nią dzięki swojej wysokiej jakości i niezaprzeczalnym walorom smakowym. Stale rośnie dynamika sprzedaży naszych produktów rolno-spożywczych. W roku ubiegłym sprzedaliśmy ich za 17,5 mld euro, osiągając przy tym dodatnie saldo wymiany  w wysokości przekraczającej 4,1 mld euro. Być może to właśnie względy ekonomiczne i nieuczciwa konkurencja są przyczyną ataków na naszą żywność.

Mamy najlepszy atut: polska żywność jest nie tylko bezpieczna i odznacza się wysoką jakością, ale także smaczna i wyprodukowana z doskonałych surowców. To dlatego jest tak chętnie nabywana przez konsumentów. Jestem przekonany o tym, że polska żywność będzie zdobywała nowe rynki i nowych konsumentów.

Wynik jest znacznie lepszy niż spodziewali się ekonomiści i branża spożywcza. Prognozy oscylowały wokół 16 mld euro.

- Zaskakująco dobry wynik eksportu rolno-spożywczego można tłumaczyć tym, że Polska jest nadal w stanie produkować stosunkowo tanio,  co nabrało szczególnego znaczenia w czasach spowolnienia gospodarczego – mówi „Rz" Andrzej Kalicki, dyrektor Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (Fammu/FAPA). – W dobie umiędzynarodowienia przemysłów rolnego i spożywczego poszukuje się towarów tam, gdzie ich zakup jest bardziej opłacalny – dodaje.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej