Rośnie eksport słodów Danish Malting Group

Polskie słody ze Strzegomia zdobywają Europę i Azję. Docierają m.in. do Malezji i na Sri Lankę.

Aktualizacja: 07.03.2013 10:04 Publikacja: 06.03.2013 23:46

Rośnie eksport słodów Danish Malting Group

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

O 58 proc. zwiększyły się w 2012 roku przychody Słodowni Strzegom. Należący do Danish Malting Group Polska zakład specjalizuje się w produkcji słodów kolorowych. Wykorzystywane są m.in. do warzenia ciemnych piw.

Niemal 70 proc. produktów strzegomskiej fabryki trafia za granicę. Jej główny kierunek eksportowy to Europa, ale coraz więcej sprzedaje także do Azji, m.in. do Malezji, Kambodży czy Nepalu. Kolorowe słody z Polski są także w piwie w afrykańskim Malawi oraz na Dominikanie.

Od browarów po piekarnie

W ubiegłym roku do rynków eksportowych Strzegomia dołączyły Sri Lanka oraz Ukraina, a w tym roku jej słód zaczną kupować także  Białorusini. – W bieżącym roku będziemy się też koncentrować na krajach, w których nasza pozycja jest coraz silniejsza, m.in. na rynku brytyjskim – mówi „Rz" Marcin Siemion, prezes Danish Malting Group Polska.

Do firmy tej należy także słodownia w Sierpcu. W 2012 roku łączne przychody Danish Malting Group Polska urosły o 25 proc., do niemal 170 mln zł. Firma miała 12,5 mln zł zysku netto, wobec  8,2 mln zł rok wcześniej. Zysk operacyjny poszedł w górę o 43 proc., do 15,9 mln zł.

Marcin Siemion wyjaśnia, że coraz więcej słodu kupują od jego firmy nie tylko browary, ale także m.in. zagraniczne piekarnie. – W 2012 roku sprzedaż naszych słodów na potrzeby przemysłu spożywczego, poza browarami, wyniosła 4,5 tys. ton, co stanowiło 33 proc. produkcji Słodowni Strzegom. W całości trafiły one na eksport – mówi prezes Danish Malting Group Polska. – W najbliższych latach właśnie ten sektor będzie dla nas najbardziej perspektywiczny – dodaje.

W 2012 roku wartość eksportu ekstraktów słodowych z Polski mogła zwiększyć się o niemal jedną trzecią – wynika z szacunków Ministerstwa Rolnictwa. Zbliżyła się do 150 mln euro. Polski słód trafia za granicę także w piwach (około 70 proc. słodu wykorzystywanego przez nasze browary pochodzi z Polski). Według wstępnych wyliczeń resortu rolnictwa wartość eksportu piw słodowych urosła w 2012 roku o ponad 18 proc., do niemal 93 mln euro.

Remigiusz Rawa, szef eksportu Grupy Żywiec, wicelidera krajowej branży piwnej, uważa, że rosnąca popularność polskich piw za granicą to m.in. zasługa Polonii. – Polacy za granicą są ambasadorami naszych produktów – mówi Remigiusz Rawa. – Z kolei do Polski przyjeżdża coraz więcej turystów, którzy przekonują się do naszych marek. To wszystko buduje renomę polskich piw – dodaje.

Zdaniem piwoznawcy Macieja Chołdrycha eksport polskiego piwa ma szansę nadal rosnąć.

– Nasze marki zdobywają medale na międzynarodowych konkursach. Kupują je już nie tylko Polacy mieszkających za granicą, ale także Brytyjczycy, Niemcy czy Irlandczycy. Widać to szczególnie w dużych miastach, jak Londyn, Berlin czy Dublin – wyjaśnia Chołdrych.

W ubiegłym roku Grupa Żywiec sprzedała za granicę ponad 300 tys. hektolitrów piwa, o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Według szacunków firmy jej udziały w łącznym eksporcie piwa z Polski sięgnęły 37 proc., co dało jej pierwsze miejsce w branży.

W 2011 roku na piwa Grupy Żywiec przypadło 32 proc. zagranicznej sprzedaży polskich browarów. Niemal 70 proc. eksportu firmy to marka Żywiec.

Brytyjczycy kupują najwięcej

Trunki Grupy Żywiec docierają dziś na ponad 40 rynków na świecie. Najwięcej sprzedaje się ich w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.  Producent dociera z nimi jednak także do Peru, Kazachstanu czy Brazylii.

Z wyników eksportowych zadowolony jest także lider naszego rynku – Kompania Piwowarska. W 2012 r. sprzedała za granicę niemal 300 tys. hl piwa, o 14,5 proc. więcej niż rok wcześniej.

Wiodące rynki zagraniczne piw Kompanii Piwowarskiej to, tak jak w przypadku jej głównego konkurenta, Wielka Brytania i Niemcy. Dużo dociera także do Irlandii oraz Stanów Zjednoczonych.

Największe, przekraczające 40 proc. udziały sprzedaży eksportowej Kompanii Piwowarskiej ma marka Tyskie.

Za rozwijanie eksportu firmy w znacznym stopniu odpowiada jej właściciel, koncern SABMiller.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

O 58 proc. zwiększyły się w 2012 roku przychody Słodowni Strzegom. Należący do Danish Malting Group Polska zakład specjalizuje się w produkcji słodów kolorowych. Wykorzystywane są m.in. do warzenia ciemnych piw.

Niemal 70 proc. produktów strzegomskiej fabryki trafia za granicę. Jej główny kierunek eksportowy to Europa, ale coraz więcej sprzedaje także do Azji, m.in. do Malezji, Kambodży czy Nepalu. Kolorowe słody z Polski są także w piwie w afrykańskim Malawi oraz na Dominikanie.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki