Energetyka walczy o klientów nowymi technologiami

Sprzedaż internetowa i aplikacje mobilne – firmy wprowadzają nowe standardy obsługi.

Aktualizacja: 14.03.2013 03:16 Publikacja: 14.03.2013 03:04

W 2012 r. sprzedawcę energii elektrycznej zmieniło w sumie 100 tys. odbiorców. Ich liczba rośnie, a

W 2012 r. sprzedawcę energii elektrycznej zmieniło w sumie 100 tys. odbiorców. Ich liczba rośnie, a wraz z nią prawdopodobieństwo uwolnienia cen dla gospodarstw domowych.

Foto: Rzeczpospolita

Zakup energii elektrycznej za pośrednictwem serwisu Allegro to kwestia odległej przyszłości? Już nie.

PGE Obrót, spółka zależna Polskiej Grupy Energetycznej, oferuje małym firmom opcję kupna prądu za pośrednictwem serwisu aukcyjnego. PGE prowadzi na Allegro dwie aukcje. W jednej deklaruje: „wylicytuj supercenę". Obecnie wynosi ona 259 zł/MWh i stawka minimalna jeszcze nie została osiągnięta. W drugiej aukcji cena jest określona z góry i wynosi 300 zł/MWh.

– Metoda sprzedaży energii drogą elektroniczną jest na pewno przyszłościowa. Rozwija się handel internetowy wieloma usługami i towarami i będzie to dotyczyło również energii elektrycznej – mówi „Rz" Daniel Borsucki z Izby Energetyki Przemysłowej i Odbiorców Energii. – Ale w przypadku tej konkretnej aukcji nie należy się spodziewać dużego zainteresowania, bo wszystko jak zawsze zależy od ceny. Kwota 259 zł/MWh jest powyżej dostępnych na rynku ofert – wyjaśnia.

Duzi odbiorcy energii dostali od sprzedawców pisemne oferty kupna energii na lata 2014–2015 ze stawką 248–249 zł/MWh. – Z pewnością wybiorą tych operatorów, którzy zaproponują najkorzystniejsze warunki – podsumowuje Daniel Borsucki.

Ze spółką nie udało nam się wczoraj skontaktować, ale można przypuszczać, że to testowa oferta. Transakcji jeszcze nie zawarto. Ale krokiem naprzód jest to, że PGE ma konto na Allegro. Profil sprzedawcy można sprawdzić tak samo jak w przypadku innych osób i firm, klikając na zakładkę „o mnie".

PGE, która jest największą firmą energetyczną w kraju, deklarowała też, że udoskonala centra telefonicznej obsługi klientów, by skrócić czas oczekiwania na połączenie i ułatwić klientom dostęp do informacji. W lutym spółka sprzedażowa uruchomiła też możliwość regulowania rachunków za prąd podczas robienia codziennych zakupów. By zapłacić w kasach sklepów, m.in. Tesco czy Piotr i Paweł, skanuje się kod kreskowy wydrukowany na fakturze.

Krok dalej poszedł polski oddział niemieckiego koncernu RWE, oferując swoim klientom aplikację mobilną na iPady i iPhony.

– RWE obserwuje trendy na rynku i analizuje potrzeby konsumentów energii. Stawiamy na rozwiązania, których oczekują nasi klienci. Aplikacja mobilna iRWE znacząco ułatwi i przyspieszy komunikację z firmą – mówi Iwona Jarzębska, dyrektor ds. marketingu i komunikacji w RWE Polska.

W ubiegłym roku RWE i Netia wspólnie zaoferowały małym firmom możliwość skorzystania z łączonej oferty typu „prąd plus Internet".

Eksperci związani z branżą energetyczną potwierdzają, że zachodzące w tej branży zmiany są nieuchronne – podobnie jak na rynku telekomunikacyjnym liberalizacja będzie postępować. Odbiorcy zwracają coraz większą uwagę nie tylko na wysokość faktur za prąd, ale i jakość obsługi. Większe przedsiębiorstwa i samorządy, mając świadomość, że można obniżyć koszty zakupu energii, organizują aukcje.

To wszystko sprawia, że walka o odbiorców cały czas się zaostrza. Dotyczy to szczególnie małych i średnich przedsiębiorstw, wśród których energia jest sprzedawana z najwyższymi marżami. Firmy energetyczne, chcąc związać klientów ze sobą na dłuższy czas, proponują np. umowy z gwarancją niezmienionej ceny na rok–dwa lata naprzód.

Urząd Regulacji Energetyki zapowiada ułatwienia w procedurach, które mogłyby od kwietnia przyspieszyć tempo zmian sprzedawców energii wśród gospodarstw domowych. Problem w tym, że oprócz skomplikowanych formalności dynamikę zmian hamują również małe różnice w cenach oferowanych przez energetykę. Spółki sprzedażowe twierdzą, że nie zarabiają na sprzedaży osobom fizycznym. Ze względu na spowolnienie w gospodarce mogą tracić też część zysków osiąganych na sprzedaży energii dużym odbiorcom.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki j.piszczatowska@rp.pl

Większa konkurencja

Choć u większości firm energetycznych taryfy dla osób fizycznych pozostały na takim samym poziomie jak w 2012 r., to w styczniu przybyło klientów przechodzących do nowych sprzedawców energii. W ciągu miesiąca nowego sprzedawcę wybrało 13 tys. gospodarstw domowych i firm. To nadal niewiele, zważywszy na wielkość polskiego rynku. Można jednak zakładać, że tempo zmian będzie rosło.

Zakup energii elektrycznej za pośrednictwem serwisu Allegro to kwestia odległej przyszłości? Już nie.

PGE Obrót, spółka zależna Polskiej Grupy Energetycznej, oferuje małym firmom opcję kupna prądu za pośrednictwem serwisu aukcyjnego. PGE prowadzi na Allegro dwie aukcje. W jednej deklaruje: „wylicytuj supercenę". Obecnie wynosi ona 259 zł/MWh i stawka minimalna jeszcze nie została osiągnięta. W drugiej aukcji cena jest określona z góry i wynosi 300 zł/MWh.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki