Reklama

Nadchodzi zły czas dla autobusów

Po bardzo słabym styczniu polski rynek autobusów dołował także w lutym

Publikacja: 14.03.2013 16:48

Nadchodzi zły czas dla autobusów

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

Pogarsza się sytuacja na polskim rynku autobusów. Od początku roku do końca stycznia liczba rejestracji nowych pojazdów spadła o przeszło jedną trzecią. Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz branżowej firmy analitycznej JMK, krajowi przewoźnicy kupili od stycznia do końca lutego zaledwie 128 autobusów. To 68 sztuk mniej niż w tym samym czasie przed rokiem.

Dwucyfrowe spadki odnotowały wszystkie segmenty funkcjonalne – od pojazdów miejskich poprzez międzymiastowe po turystyczne. - Za taki stan rzeczy odpowiada brak dużych unijnych kontraktów na dostawy autobusów miejskich – tłumaczą eksperci. W tym roku takich zakupów jest zdecydowanie mniej niż w zeszłym roku. Wówczas też – szczególnie na początku roku – były realizowane zamówienia m.in. dla Krakowa, Lublina, Rzeszowa, Szczecina i Poznania, które zostały zawarte jeszcze w 2011 r. Tymczasem teraz właśnie takich długofalowych dostaw brakuje, a jednym wyjątkiem są tutaj zakupy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Kielcach, które mocno inwestowało w wymianę i powiększenie taboru także rok temu.

Niestety, obecny, bardzo słaby popyt po stronie polskich nabywców może być jeszcze mniejszy niż na to wskazują dane o pierwszych rejestracjach. W lutym bieżącego roku większa niż poprzednio liczba pojazdów (22 szt. wobec 3 szt. w styczniu), na koniec miesiąca posiadała jeszcze rejestrację czasową. Może to wskazywać, że ostatecznie część z nich trafi do odbiorców zagranicznych.

W kolejnych segmentach rynku również panuje pesymistyczna atmosfera. Segment międzymiastowy, który na początku 2012 r. przeżywał lekkie ożywienie – m.in. dzięki zamówieniom firmy Mobilis na zakup pojazdów dla mazowieckich PKS-ów – teraz gwałtownie wyhamował. W pierwszych dwóch miesiącach 2012 r. zarejestrowano 36 sztuk tego typu pojazdów, natomiast w tym roku – zaledwie 7 szt. To oznacza spadek na poziomie 80 procent.

Początek roku jest także bardzo trudny dla kategorii autobusów turystycznych. Po zeszłorocznym zrywie inwestycyjnym związanym z EURO 2012 nie ma już śladu. Autokary ewidentnie przespały początek tego roku : w okresie styczeń - luty br. rynek wchłonął zaledwie 6 sztuk takich pojazdów. Paradoksalnie jednak ten rok niekoniecznie musi być dla autobusów turystycznych zły. Czekamy cały czas na rozstrzygniecie wojskowego zamówienia na zakup aż 60 autokarów, które w znaczącym sposób wpłynie na kondycję tej kategorii pod koniec roku.

Reklama
Reklama

W okresie styczeń – luty 2013 roku autobusowym liderem w Polsce jest marka Mercedes-Benz. Na drugim miejscu uplasował się MAN, a trzeci jest Autosan.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama