Reklama

Lion Air zamawia airbusy za 24 mld dolarów

Tani przewoźnik z Indonezji złożył u Airbusa rekordowe zamówienie na 234 samoloty z rodziny A320 o wartości 24 mld dolarów.

Publikacja: 18.03.2013 14:15

Lion Air zamawia airbusy za 24 mld dolarów

Foto: Bloomberg

Dla podkreślenia znaczenia dynamicznie rozwijających się linii lotniczych w Azji uroczyste podpisanie kontraktu odbyło się w Pałacu Elizejskim, w obecności prezydenta Francji. Wcześniejszy komunikat zapowiadał przyjęcie przez Francois Hollande prezesa Airbusa, Fabrice Bregiera "z okazji dużego porozumienia przemysłowego podpisanego wraz z rozpoczęciem Tygodnia Przemysłu".

Lion Air postanowiła kupić 234 samoloty wąskokadłubowe: 109 A320neo, 65 A321neo i 60 A320ceo, stając się po raz pierwszy klientem firmy z Tuluzy. Kontrakt podpisali współzałożyciel i prezes Lion Air, Rusdi Kirana i Fabrice Bregier. Przewoźnik ogłosi w najbliższym czasie o wyborze silników do tej floty. Będzie jej używać w przewozach krajowych i w sieci połączeń regionalnych

Prezes Kirana podkreślił, że te oszczędne samoloty zapewnią linii najniższe koszty operacyjne, dzięki czemu linia będzie nadal oferować konkurencyjne ceny w Azji. Pozwolą także na dalszy rozwój.

Dla Airbusa jest to jedno z rekordowych zamówień. Lion Air korzystała dotąd tylko z samolotów Boeinga. W 2011 r. złożyła największe zamówienie w  historii lotnictwa cywilnego - na 230 B737 o wartości 21,7 mld dolarów.

Zdaniem Fabrice Bregiera zakup ten podkreśla wiodącą na rynku pozycję rodziny A320, która przyciąga nadal klientów na obie wersje, obecną i z nowymi silnikami.

Reklama
Reklama

Według francuskiej prasy, Lion Air już w styczniu szykowała się do  złożenia zamówienia na 200-220 maszyn. Przewoźnik nie chciał  jednak ujawniać żadnych szczegółów. Klasyczny A320 kosztuje oficjalnie 91,5 mln dolarów, nowszy AQ320neo ponad 100 mln - według cennika ze stycznia, ale prawie każdy klient otrzymuje od producenta rabat zależny od wielu czynników.

Lion Air powstała w 1999 r., założył ją biznesman od turystyki Rusdi Kirana, i już jest największym prywatnym przewoźnikiem w Indonezji. Obsługuje głównie własny kraj liczący 17 tys. wysp, a także trasy do Singapuru, Malezji, Wietnamu i Arabii Saudyjskiej. Zamierza podjąć walkę z regionalnym gigantem, AirAsia i uruchomić na jego terenie, w Malezji tanią filię.

Airbus zawarł  tę rekordową umowę w trzy dni po podpisaniu z Turkish Airlines innego dużego porozumienia na 82 samoloty za 9,3 mld dolarów, z opcja na 35 następnych, co dałoby wartość 15,5 mld. W minionym tygodniu doszły też  samoloty dla Lufthansy, która zamówiła  łącznie 102 maszyny u Airbusa i Boeinga.

Do dziś klienci zamówili u Airbusa 9400 samolotów z rodziny A320, ponad 380 klientów odebrało dotąd ponad 5400. A320ceo i A320neo mają 95 proc. wspólnej konstrukcji, co ułatwia ich użytkowanie.

Dla podkreślenia znaczenia dynamicznie rozwijających się linii lotniczych w Azji uroczyste podpisanie kontraktu odbyło się w Pałacu Elizejskim, w obecności prezydenta Francji. Wcześniejszy komunikat zapowiadał przyjęcie przez Francois Hollande prezesa Airbusa, Fabrice Bregiera "z okazji dużego porozumienia przemysłowego podpisanego wraz z rozpoczęciem Tygodnia Przemysłu".

Lion Air postanowiła kupić 234 samoloty wąskokadłubowe: 109 A320neo, 65 A321neo i 60 A320ceo, stając się po raz pierwszy klientem firmy z Tuluzy. Kontrakt podpisali współzałożyciel i prezes Lion Air, Rusdi Kirana i Fabrice Bregier. Przewoźnik ogłosi w najbliższym czasie o wyborze silników do tej floty. Będzie jej używać w przewozach krajowych i w sieci połączeń regionalnych

Reklama
Biznes
Dlaczego warto budować własną zbrojeniówkę? Lekcja kolejna
Biznes
Jak globalne koncerny wspierają Izrael w wojnie w Strefie Gazy
Biznes
Spadek cen mieszkań, Prezydent przeciw wiatrakom, eksport chipów do Chin
Biznes
Smartfony stały się łatwym łupem dla cyberprzestępców
Biznes
Burza wokół KPO, sprzeciw Zełenskiego wobec planu Trumpa i kolejny rekord WIG
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama