Lion Air zamawia airbusy za 24 mld dolarów

Tani przewoźnik z Indonezji złożył u Airbusa rekordowe zamówienie na 234 samoloty z rodziny A320 o wartości 24 mld dolarów.

Publikacja: 18.03.2013 14:15

Lion Air zamawia airbusy za 24 mld dolarów

Foto: Bloomberg

Dla podkreślenia znaczenia dynamicznie rozwijających się linii lotniczych w Azji uroczyste podpisanie kontraktu odbyło się w Pałacu Elizejskim, w obecności prezydenta Francji. Wcześniejszy komunikat zapowiadał przyjęcie przez Francois Hollande prezesa Airbusa, Fabrice Bregiera "z okazji dużego porozumienia przemysłowego podpisanego wraz z rozpoczęciem Tygodnia Przemysłu".

Lion Air postanowiła kupić 234 samoloty wąskokadłubowe: 109 A320neo, 65 A321neo i 60 A320ceo, stając się po raz pierwszy klientem firmy z Tuluzy. Kontrakt podpisali współzałożyciel i prezes Lion Air, Rusdi Kirana i Fabrice Bregier. Przewoźnik ogłosi w najbliższym czasie o wyborze silników do tej floty. Będzie jej używać w przewozach krajowych i w sieci połączeń regionalnych

Prezes Kirana podkreślił, że te oszczędne samoloty zapewnią linii najniższe koszty operacyjne, dzięki czemu linia będzie nadal oferować konkurencyjne ceny w Azji. Pozwolą także na dalszy rozwój.

Dla Airbusa jest to jedno z rekordowych zamówień. Lion Air korzystała dotąd tylko z samolotów Boeinga. W 2011 r. złożyła największe zamówienie w  historii lotnictwa cywilnego - na 230 B737 o wartości 21,7 mld dolarów.

Zdaniem Fabrice Bregiera zakup ten podkreśla wiodącą na rynku pozycję rodziny A320, która przyciąga nadal klientów na obie wersje, obecną i z nowymi silnikami.

Według francuskiej prasy, Lion Air już w styczniu szykowała się do  złożenia zamówienia na 200-220 maszyn. Przewoźnik nie chciał  jednak ujawniać żadnych szczegółów. Klasyczny A320 kosztuje oficjalnie 91,5 mln dolarów, nowszy AQ320neo ponad 100 mln - według cennika ze stycznia, ale prawie każdy klient otrzymuje od producenta rabat zależny od wielu czynników.

Lion Air powstała w 1999 r., założył ją biznesman od turystyki Rusdi Kirana, i już jest największym prywatnym przewoźnikiem w Indonezji. Obsługuje głównie własny kraj liczący 17 tys. wysp, a także trasy do Singapuru, Malezji, Wietnamu i Arabii Saudyjskiej. Zamierza podjąć walkę z regionalnym gigantem, AirAsia i uruchomić na jego terenie, w Malezji tanią filię.

Airbus zawarł  tę rekordową umowę w trzy dni po podpisaniu z Turkish Airlines innego dużego porozumienia na 82 samoloty za 9,3 mld dolarów, z opcja na 35 następnych, co dałoby wartość 15,5 mld. W minionym tygodniu doszły też  samoloty dla Lufthansy, która zamówiła  łącznie 102 maszyny u Airbusa i Boeinga.

Do dziś klienci zamówili u Airbusa 9400 samolotów z rodziny A320, ponad 380 klientów odebrało dotąd ponad 5400. A320ceo i A320neo mają 95 proc. wspólnej konstrukcji, co ułatwia ich użytkowanie.

Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi