Firma doradcza przedstawiła nietypowe wyniki badań na temat innowacji w Polsce. – Nie chcieliśmy powielać dotychczasowych raportów, pokazujących słabość polskich spółek w dziedzinie badań i rozwoju. Chcieliśmy zbadać te firmy, które odnoszą sukces w tej dziedzinie – mówi Marcin Mazur, dyrektor w PwC.
Zbadane przez PwC firmy wydają na B+R aż 8 proc. swoich przychodów, a średnia dla firm innowacyjnych w Polsce wynosi 3 proc. Dla prawie połowy z nich nowe produkty stanowią ponad 20 proc. całkowitej sprzedaży, podczas gdy średnia to ok. 9 proc. Aż 38 proc. badanych firm doprowadza do końca i wdraża rezultaty ponad połowy swoich projektów badawczo-rozwojowych. – Część polskich firm może się więc poszczycić najlepszymi praktykami światowymi w zakresie B+R – podkreśla Mazur.
Co przesądza o ich sukcesie? – Przede wszystkim cały proces rozwoju musi być w firmie dokładnie przygotowany, opisany i monitorowany – mówi Mazur. Innowacje powinny być więc wpisane już w strategię firmy i rozpisane na konkretne działania. Istotna jest też rola zarządu, który powinien być zaangażowany we wszystkie etapy prowadzenia prac badawczo-rozwojowych. A na tych etapach należy stosować odpowiednie mierniki efektywności nowych rozwiązań. By nie brnąć w nieopłacalne projekty, należy np. co kwartał sprawdzać, czy wciąż istnieje potrzeba rynkowa na dany produkt, czy nie można innowacji taniej kupić na rynku, czy konkurencja już tego nie wprowadziła, itp.
– To wszystko wydaje się dosyć oczywiste, ale okazuje się, że w praktyce wiele firm nie stosuje takich procedur – podkreśla Mazur.
Istotna jest także motywacja pracowników, a wśród nich najskuteczniejszym sposobem wydaje się gratyfikacja finansowa. Eksperci PwC podkreślają jednak, że nie należy „nagradzać" pracowników już za sam pomysł, bo to prowadzi do zasypywania firm wątpliwej jakości pomysłami, na których i tak nic nie zarobią.