Polska poligrafia warta 12,2 mld zł

Przychody ze sprzedaży firm poligraficznych wzrosły w ubiegłym roku o 8 proc. do 12,2 mld zł. W tym roku może jednak liczyć już tylko na o połowę niższy wzrost

Publikacja: 23.05.2013 18:05

Polska poligrafia warta 12,2 mld zł

Foto: Bloomberg

Jak podaje w corocznym podsumowaniu firma KPMG, która we współpracy z Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga co roku podsumowuje rynek poligraficzny w Polsce, wartość produkcji sprzedanej branży poligraficznej rosła w ostatnich latach szybciej niż inne branże przemysłu przetwórczego, ale nie utrzyma ubiegłorocznej dynamiki wzrostu w tym roku. - Prognozujemy, że realny wzrost w 2013 roku wyniesie ok. 4 proc. Odbicia (wzrost realny rzędu 7 proc.) można spodziewać się w 2014 roku. Szacujemy, że wartość produkcji sprzedanej sektora sięgnie wtedy 13,7 mld zł – podaje KPMG. Problemem poligrafii jest niski poziomem marż oraz wysokie koszty materiałów i urządzeń.

Zatrudnienie w sektorze poligraficznym wynosiło w 2012 roku ponad 49 tys. (przy 48,4 tys. rok wcześniej). - Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze należy do jednych z najwyższych w przemyśle przetwórczym i wynosi blisko 4 tys. zł brutto – podaje Jacek Bajger, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce. gros polskich firma poligraficznych to małe przedsiębiorstwa: z 8,8 tys. wszystkich firm w tej branży prawie 8,1 tys. to przedsiębiorstwa zatrudniające maksymalnie dziewięć osób.

Jak podają KPMG i Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga, jednym z czynników napędzających wzrost polskiego sektora poligraficznego jest sprzedaż na rynkach zagranicznych. - Przewaga cenowa oraz wysoka jakość usług polskich firm poligraficznych jesz cze przez długie la ta będą źródłem przewagi konkurencyjnej nad firma mi poligraficznymi z Europy Zachodniej, napędzając wzrost przychodów sektora – podaje raport. W ubiegłym roku wzrosły zarówno pływy firm z eksportu książek, gazet i innych wyrobów (do 2,58 mld zł), opakowań papierowych i kartonowych (do 2,1 mld zł) oraz etykiet papierowych i kartonowych ( do 185 mln zł).

Z międzynarodowego podsumowania wynika, że w 2011 roku polski sektor poligraficzny był pod względem przychód dziesiątym co do wielkości sektorem tego typu w Europie, oraz szóstym pod względem wielkości zatrudnienia i liczby firm.

Mimo odnotowywanych wzrostów sektor ocenia aktualną sytuacje w branży negatywnie (tak ocenia ją  40 proc. firm). Za neutralne uważa obecne warunki 39 proc. firm, a 25 proc. ocenia ją pozytywnie. – Negatywnie oceniane są przede wszystkim terminowość rozliczeń z kontrahentami, niska rentowność branży i dostępność kapitału. Wszystko to przekłada się na stosunkowo wysokie (w ocenia badanych) ryzyko upadłości firm w branży – piszą analitycy w raporcie.

Badanie przeprowadzono w oparciu o wywiady w 272 firmach (to o 40 więcej niż rok wcześniej).

Jak podaje w corocznym podsumowaniu firma KPMG, która we współpracy z Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga co roku podsumowuje rynek poligraficzny w Polsce, wartość produkcji sprzedanej branży poligraficznej rosła w ostatnich latach szybciej niż inne branże przemysłu przetwórczego, ale nie utrzyma ubiegłorocznej dynamiki wzrostu w tym roku. - Prognozujemy, że realny wzrost w 2013 roku wyniesie ok. 4 proc. Odbicia (wzrost realny rzędu 7 proc.) można spodziewać się w 2014 roku. Szacujemy, że wartość produkcji sprzedanej sektora sięgnie wtedy 13,7 mld zł – podaje KPMG. Problemem poligrafii jest niski poziomem marż oraz wysokie koszty materiałów i urządzeń.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne