Reklama

Polska poligrafia warta 12,2 mld zł

Przychody ze sprzedaży firm poligraficznych wzrosły w ubiegłym roku o 8 proc., do 12,2 mld zł. W tym roku branża może liczyć już tylko na wzrost o połowę niższy.

Publikacja: 24.05.2013 00:12

Jak podaje firma KPMG, która we współpracy z Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga co roku podsumowuje rynek poligraficzny w Polsce, wartość produkcji sprzedanej branży poligraficznej rosła w ostatnich latach szybciej niż inne branże przemysłu przetwórczego, ale nie utrzyma ubiegłorocznej dynamiki wzrostu w tym roku.

– Prognozujemy, że realny wzrost w 2013 roku wyniesie ok. 4 proc. Odbicia (wzrost realny rzędu 7 proc.) można spodziewać się w 2014 roku. Szacujemy, że wartość produkcji sprzedanej sektora sięgnie wtedy 13,7 mld zł – podaje KPMG. Problemem poligrafii jest m. in. niski poziom marż i wysokie koszty materiałów i urządzeń.

Zatrudnienie w sektorze poligraficznym wynosiło w 2012 roku ponad 49 tys. osób (przy 48,4 tys. rok wcześniej). – Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze należy do jednych z najwyższych w przemyśle przetwórczym i wynosi blisko 4 tys. zł brutto – podaje Jacek Bajger, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMGw Polsce. Gros polskich firma poligraficznych to małe przedsiębiorstwa: z 8,8 tys. wszystkich firm prawie 8,1 tys. to przedsiębiorstwa zatrudniające do dziewięciu osób.

13,7mld zł ma być warta polska branża poligraficzna w 2014 r.

Jednym z czynników napędzających wzrost polskiego sektora poligraficznego jest sprzedaż na rynkach zagranicznych. „Przewaga cenowa oraz wysoka jakość usług polskich firm poligraficznych jeszcze przez długie la ta będą źródłem przewagi konkurencyjnej nad firmami poligraficznymi z Europy Zachodniej, napędzając wzrost przychodów sektora" – podaje raport. W ubiegłym roku wzrosły zarówno wpływy firm z eksportu książek, gazet i innych wyrobów (do 2,58 mld zł), opakowań papierowych i kartonowych (do 2,1 mld zł) oraz etykiet papierowych i kartonowych (do 185 mln zł).

Reklama
Reklama

Z międzynarodowego podsumowania wynika, że w 2011 roku polski sektor poligraficzny był pod względem przychodów dziesiątym co do wielkości w Europie oraz szóstym pod względem wielkości zatrudnienia i liczby firm.

Mimo odnotowywanych wzrostów firmy oceniają aktualną sytuacje w swojej branży negatywnie (tak ocenia ją 40 proc. z nich). Za neutralne uważa obecne warunki 39 proc. firm, a 25 proc. ocenia ją pozytywnie. „Negatywnie oceniane są przede wszystkim terminowość rozliczeń z kontrahentami, niska rentowność branży i dostępność kapitału. Wszystko to przekłada się na stosunkowo wysokie (w ocenie badanych) ryzyko upadłości firm w branży" – piszą analitycy w raporcie.

Badanie przeprowadzono w oparciu o wywiady w 272 firmach.

Jak podaje firma KPMG, która we współpracy z Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga co roku podsumowuje rynek poligraficzny w Polsce, wartość produkcji sprzedanej branży poligraficznej rosła w ostatnich latach szybciej niż inne branże przemysłu przetwórczego, ale nie utrzyma ubiegłorocznej dynamiki wzrostu w tym roku.

– Prognozujemy, że realny wzrost w 2013 roku wyniesie ok. 4 proc. Odbicia (wzrost realny rzędu 7 proc.) można spodziewać się w 2014 roku. Szacujemy, że wartość produkcji sprzedanej sektora sięgnie wtedy 13,7 mld zł – podaje KPMG. Problemem poligrafii jest m. in. niski poziom marż i wysokie koszty materiałów i urządzeń.

Reklama
Biznes
Cyfrowy Polsat usunął Solorzów z listy akcjonariuszy. Starcie prawników
Biznes
Producent Łady stanął na poboczu. Sprzedaż rosyjskiego koncernu na dnie
Biznes
Spektakularny sukces polskich stadnin i KOWR
Biznes
Nowe firmy kontra bankructwa. Ranking krajów Unii Europejskiej
Biznes
Intel otrzyma duży zastrzyk gotówki od SoftBanku. „Utrzymanie dobrych relacji z Donaldem Trumpem”
Reklama
Reklama