Inteligentny dom od telekomu

Operatorzy upatrują dla siebie szansę w biznesie, który do tej pory zarezerwowany był dla biur projektowych, deweloperów, czy agencji ochrony.

Publikacja: 11.07.2013 00:33

Inteligentnym domem zarządza sam konsument dzięki technologiom, nad którymi ma pieczę.

Inteligentnym domem zarządza sam konsument dzięki technologiom, nad którymi ma pieczę.

Foto: materiały prasowe

W 2012 r. przychody dostawców rozwiązań „inteligentnych" dla gospodarstw domowych wyniosły 25 mld dol. – szacuje firma badawcza Juniper Research. Segment ten przeżywa w ostatnich latach oblężenie nie tylko ze strony deweloperów inwestujących w biurowce naszpikowane wszelkiego typu czujnikami systemów monitoringu i centralnie sterowanymi zamkami w drzwiach, ale też ze strony dostawców elektroniki dla rynku masowego. To właśnie różnorodność rozwiązań proponowanych dziś Polakom przez takie firmy jak Philips, Apple i jego koreański konkurent Samsung oraz rozwój technologii mobilnego bezprzewodowego Internetu sprawiają, że również operatorzy telekomunikacyjni chcą uszczknąć część tego szybko rosnącego tortu.

Ma on się powiększyć w ciągu pięciu lat o 140 proc. do 60 mld dol., za sprawą popytu na zdalnie sterowane urządzenia domowych centrów rozrywki (kin domowych, odtwarzaczy muzyki, konsol do gier, usług monitoring i kontroli (kamer, czujników przeciwpożarowych, przeciwwłamaniowych) i ochrony zdrowia.

W Polsce określeniom „inteligentny budynek", „inteligentny dom" towarzyszyła do tej pory zwykle wizja szklanego biurowca w centrum miasta, uzbrojonego w elektronicznie sterowane rozwiązania przez firmy wynajęte przez dewelopera. Cel jest jeden: konkurować z innymi rozwiązaniem pod klucz zawierającymi rozwiązania pozwalające zarządcy budynku kontrolować jego stan i bezpieczeństwo klientów.

Wraz z rozwojem sieci szerokopasmowego dostępu do Internetu, zarówno stacjonarnego, jak i mobilnego oraz  upowszechnieniem się smartfonów, rozwiązania inteligentne trafiają coraz szerzej także na rynek klientów indywidualnych. Zaspokajać mają coraz bardziej wyrafinowane potrzeby. Nie chodzi już tylko o ochronę domu systemem antynapadowym, ale też o możliwość zdalnego włączania i wyłączania zainstalowanych czujników, włączenie klimatyzacji latem, a ogrzewania zimą.

Początek kariery e-domu

W Polsce tego typu rozwiązania, które indywidualny odbiorca może samodzielnie zainstalować, dopiero  startują. Nie ma w sklepach lodówek z kartą operatora komórkowego w środku, dokonujących zakupów podstawowych produktów, ale w ubiegłym tygodniu pojawiły się np. klimatyzatory sterowane przy pomocy smartfona i specjalnej aplikacji (Samsunga). Tego typu telefony komórkowe służą też coraz częściej jako piloty do zestawów hi-fi.

60 mld dol. warty będzie światowy rynek rozwiązań inteligentnych dla domu – prognozuje Juniper Research. Liczą na to telekomy.

Philips w tym roku wprowadził na polski rynek małe kamery łączące się ze smartfonem siecią wi-fi (w domu) lub 3G/4G (poza domem). – W przyszłym roku, najprawdopodobniej w I kwartale, wprowadzimy  cały zestaw czujników SmartHome – zapowiada Daniel Kostrzewa, menedżer  ds. marketingu w Philips Polska.  To czujniki temperatury, ruchu, alarmujące gdy otworzy się okno, czy drzwi. Kostrzewa nie zdradza ceny, zapowiada jedynie, że pudełkowe rozwiązanie ma być tańsze niż instalacja analogicznych czujników przez wyspecjalizowane firmy. – Sprawdziliśmy i jest to dziś koszt 3-5 tys. zł – mówi menedżer. Pakiet czujników dostawcy ma współdziałać zarówno z telefonami z systemem iOS, jak i Androidem.

Górą Internet stacjonarny

Operatorzy telekomunikacyjni zacierają ręce, bo aby korzystać z takich i innych rozwiązań sterowanych aplikacją na smartfonie, potrzebny jest dostęp do Internetu.

Według przedstawiciela Philipsa, aby obraz z kamerki był dobrej jakości, wystarczy  Internet o prędkości 1-2 Mb/s. Do całego systemu czujników potrzebne będzie jednak szybsze. Korzystanie z mobilnego Internetu w sieci 3G (dziś w Polsce najpopularniejszej) czy 4G łączy się z dość szybkim wyczerpywaniem limitu transferu danych. To dlatego aplikacja zainstalowana na telefonie wyposażona jest w funkcję powiadomienia, gdy zachodzi zmiana. Problem limitu transferu nie istnieje (przynajmniej na razie) w przypadku sieci stacjonarnych. Najprawdopodobniej z tego powodu Orange Polska  zdecydowało się jako pierwsza zaoferować klientom pakiet internetowy Neostrada z rozwiązaniami dla inteligentnego domu.

O wejściu w ten segment rynku myślą T-Mobile Polska oraz Plus. Właściciel ostatniej sieci, Zygmunt Solorz-Żak ujawnił na początku roku, że telekom przygotowuje się  do uruchomienia usług. – Nie będziemy zdradzać naszych koncepcji, zanim nie będą w pełni dopracowane. Konkurencja przygląda się naszym planom. Wystarczyło, że prezes wspomniał o „inteligentnym domu", a okazało się nagle, że wszyscy chcą realizować takie projekty – mówi Arkadiusz Majewski z biura prasowego sieci Plus. Solorzowi-Żakowi w realizacji koncepcji inteligentnego domu pomagać ma nowa technologia mobilnego Internetu – LTE, która zdaniem niektórych może być substytutem dla dostępu stacjonarnego o standardowej jakości.

Pieniądze dla operatorów zawierają się innym zjawisku.  - Inteligentne budownictwo, w którym systemy informatyczne pomagają utrzymać optymalną temperaturę i ograniczyć zużycie energii, to fragment szerszej koncepcji inteligentnych miast – mówi Marcin Jędrzejewski, principal w Boston Consulting Group. – Ta koncepcja jest odpowiedzią na rozwój miast, wzrost liczby ich mieszkańców oraz cele związane z ze zrównoważonym wykorzystaniem energii. Obok budownictwa obejmuje również inteligentną energetykę, transport, zarządzanie kanalizacją oraz obszarami społecznymi takimi jak system opieki zdrowotnej czy bezpieczeństwo. We wszystkich tych obszarach infrastruktura telekomunikacyjna oraz systemy IT odgrywają kluczową rolę.

W 2012 r. przychody dostawców rozwiązań „inteligentnych" dla gospodarstw domowych wyniosły 25 mld dol. – szacuje firma badawcza Juniper Research. Segment ten przeżywa w ostatnich latach oblężenie nie tylko ze strony deweloperów inwestujących w biurowce naszpikowane wszelkiego typu czujnikami systemów monitoringu i centralnie sterowanymi zamkami w drzwiach, ale też ze strony dostawców elektroniki dla rynku masowego. To właśnie różnorodność rozwiązań proponowanych dziś Polakom przez takie firmy jak Philips, Apple i jego koreański konkurent Samsung oraz rozwój technologii mobilnego bezprzewodowego Internetu sprawiają, że również operatorzy telekomunikacyjni chcą uszczknąć część tego szybko rosnącego tortu.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca