Bruksela ostrzega Daimlera

Komisja Europejska ostrzegła Daimlera, że grozi mu unijne postępowanie za to, że nie chce zrezygnować z zakazanego czynnika chłodzącego w nowych autach.

Publikacja: 14.07.2013 10:28

Bruksela ostrzega Daimlera

Foto: Bloomberg

Francja wstrzymała rejestrację samochodów Mercedesa nie spełniających nowych norm — potwierdziła też Komisja Europejska.

Bruksela prowadzi postępowanie wyjaśniające, dlaczego niemiecki producent luksusowych samochodów, mający poparcie władz w Berlinie, odmawia zastosowania się do unijnej dyrektywy zakazującej używania w klimatyzacji czynnika chłodzącego R134a — oświadczył rzecznik Komisji Carlo Corazza.

Jeśli potwierdzi się naruszenie przepisów, to Bruksela może podjąć niezbędne działania przeciwko Niemcom, także procedurę o naruszenie przepisów, gdy okaże się to uzasadnione — wyjaśnił rzecznik.

Przedstawiciele rządu Francji odmówili wypowiedzi, minister przemysłu Arnaud Montebourg zapytany o zakaz rejestracji stwierdził, że nie poinformowano go o tym.

Daimler twierdzi, że władze francuskie blokują rejestrowanie nowych samochodów Mercedesa klasy A i B oraz sportowych SL, które stanowią ponad połowę sprzedaży we Francji. Zakaz dotyczący aut wyprodukowanych od 12 czerwca wpłynął już na spadek sprzedaży — wyjaśnił rzecznik, któremu nie wiadomo o jakichkolwiek restrykcjach w innych krajach Unii. Daimler ocenia na podstawie dostaw z 2012 r., że decyzja Francji może zmniejszyć jogi globalną sprzedaż o 2 proc. czyli o 29 tys. samochodów.

Producent mercedesów odmawia stopniowego wycofania czynnika R134a, który zwiększa ocieplanie klimatu 1000 razy bardziej od dwutlenku węgla, bo podkreśla, że kieruje się względami bezpieczeństwa. Jedyny dostępny zamiennik, produkowany przez Honeywella R1234yf może emitować trujący fluorek wodoru podczas spalania.

Sprzeczne interesy

Konflikt jest najnowszym objawem napięć między Niemcanmi a ich europejskimi partnerami co do kierunku polityki i przepisów dotyczących motoryzacji. Do sporu o czynnik chłodzący dochodzi po znacznie ostrzejszym o kolejne normy emisji spalin w Unii. Angela Merkel walczyła o wyższe normy, a gdy to się nie udało, interweniowała, by nie doszło do głosowania.

- Kontrowersyjna debata o CO2 pokazała, że Europą targają sprzeczne interesy głównych graczy — stwierdził deputowany z partii pani kanclerz CDU, członek międzypartyjnej komisji transportu, Steffen Bilger. — Nie można wykluczyć, że zachowanie się Nieniec we sprawie głosowania także odegrało rolę w decyzji Francji o wstrzymaniu rejestrowania samochodów Mercedesa — dodał.

Deputowany z partii Zielonych, przewodniczący tej samej komisji, Anton Hofreiter stwierdził, że Paryż wyraźnie skorzystał z okazji,, aby dać Niemcom nauczkę za ich stanowisko w sprawie norm emisji. — Francuski przykład może chwycić w innych krajach, np. we Włoszech — dodał.

Sprzeciw Daimlera może być pretekstem dla Francji, Włoch i innych rządów do nalegania na przeprowadzenie głosowania w sprawie porozumienia o CO2, które przekoduje zmniejszenie średnich norm emisji spalin przez nowe samochody do 95 gramów na kilometr w 2020 r. Kompromis w tej sprawie wprowadzono do tymczasowego porządku dnia, z możliwym głosowaniem w tym tygodniu. Przedstawiciele Unii i dyplomaci mają też omówić tego samego dnia pogłębiający się kryzys w sprawie czynników chłodzących.

Groźba dla zdrowia?

Unijna dyrektywa 2006/40/EC o klimatyzacji w pojazdach zaczęła obowiązywać 1 stycznia, zakazując stosowania czynnika R134a w w autach zatwierdzonych do sprzedaży od początku 2011 r. Pojazdy zatwierdzone wcześniej albo ich pochodne mają czas do 2017 r.

Po testach wszystkie inne europejskie firmy samochodowe przestawiły się na czynnik opracowany przez Honeywella w partnerstwie z DuPontem. Tylko niemiecki urząd transportu KBA popiera stanowisko Daimlera i pozwolił mu stosować nadal R134a do czasu sprawdzenia aspektów bezpieczeństwa, wyraźnie naruszając dyrektywę.

„Nie można wykluczyć, że nowy czynnik chłodzący może zagrażać pasażerom pojazdów i innym użytkownikom dróg" — stwierdził niemiecki resort transportu, bo jego zdaniem dostępne ustalenia naukowe nie pozwalają jeszcze na końcową ocenę ryzyka.

KBA i minister transportu Peter Ramsauer w pismach skierowanych do Brukseli argumentowali, że Daimler powinien dostał zgodę na dalsze stosowanie zakazanego czynnika do czasu zakończenia ich własnych ocen naukowych.

- Po takich działaniach jest możliwe, że Daimler może uważać, iż jego pojazdy nie muszą spełniać wymogów dyrektywy — stwierdził rzecznik Carlo Corazza. Obowiązkiem Komsiji jest zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa pojazdów, ma też obowiązek dopilnowani, by unijne prawo było jednolicie stosowane — dodał.

Francja wstrzymała rejestrację samochodów Mercedesa nie spełniających nowych norm — potwierdziła też Komisja Europejska.

Bruksela prowadzi postępowanie wyjaśniające, dlaczego niemiecki producent luksusowych samochodów, mający poparcie władz w Berlinie, odmawia zastosowania się do unijnej dyrektywy zakazującej używania w klimatyzacji czynnika chłodzącego R134a — oświadczył rzecznik Komisji Carlo Corazza.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca