W latach 2008–2012 spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialna za budowę i utrzymanie torów w Polsce, zmodernizowała i wyremontowała w sumie ok. 3,4 tys. km linii kolejowych. Były to głównie szlaki, z których korzystają przewoźnicy pasażerscy. Plan PKP PLK na lata 2013–2015 przewiduje dokończenie rozpoczętych prac na szlakach pasażerskich, ale i rozpoczęcie większej liczby modernizacji na trasach towarowych. W ciągu tych trzech lat średnio rocznie ma przybywać ok. 1,330 tys. km nowych torów. Zmodernizowane mają być m.in. szlaki, z których korzystają przewoźnicy towarowi, najważniejsze dla tej branży w okolicach Katowic, Wrocławia i Kielc.
W kierunku zwiększenia nakładów na linie towarowe mają iść też inwestycje realizowane z dotacji unijnych na lata 2014–2020.
W kończącej się perspektywie unijnej w rządowym programie operacyjnym Infrastruktura i Środowisko zarezerwowano na inwestycje kolejowe ok. 4,8 mld euro. Spółka tych pieniędzy nie wykorzysta. Ok. 1,2 mld euro miało zostać przesunięte na inwestycje drogowe, na co nie zgodziła się Komisja Europejska. By pieniędzy nie stracić, polski rząd zdecydował się m.in. na podniesienie dofinansowania do inwestycji już realizowanych oraz na przeprowadzenie za zgodą Brukseli rewitalizacji części torów.
Przyszła perspektywa ma przynieść jeszcze większą pulę dotacji unijnych przeznaczonych na inwestycje kolejowe. W ramach programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 na transport ma zostać przeznaczonych ok. 17,6 mld euro. Na kolej, zgodnie ze wstępnymi szacunkami, może trafić 5–7 mld euro. O kolejne ok. 4 mld euro Polska będzie mogła się ubiegać z unijnego programu CEF, z którego modernizowane mają być główne transeuropejskie korytarze transportowe, a preferowane mają być inwestycje kolejowe. Jak powiedział Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego, kolej ma przygotowany szczegółowy plan inwestycji na nadchodzące lata, a zmiany kadrowe i organizacyjne, jakie miały miejsce w PKP PLK w ostatnim czasie, pozwalają wierzyć, że te pieniądze uda się wykorzystać.
– W kolejnej perspektywie planujemy dokończenie obecnie realizowanych projektów, m.in. Warszawa–Radom, Warszawa–Białystok czy też modernizację linii Warszawa–Lublin – mówi Robert Kuczyński, rzecznik PKP PLK. – Projekty inwestycyjne będą w większym stopniu dedykowane transportowi towarowemu, stąd też bardziej znaczący będzie udział rewitalizacji – dodaje.