Więcej Opla w Buicku i odwrotnie

Klienci Buicka w USA i Chinach będą mieć więcej europejskich elementów projektowych i mechanicznych w nowej gamie modeli do 2020 r., bo GM chce przyspieszyć prace nad integracją obu marek, Buicka i Opla.

Publikacja: 19.09.2013 14:40

Więcej Opla w Buicku i odwrotnie

Foto: Bloomberg

Koncern liczy na większe związanie obu marek poprzez upodobnienie ich wyrobów, co pozwoli oszczędzić czas i zmniejszyć koszty projektowania, a zwiększy gamę produktów na największych rynkach. Dla klientów w USA i Chinach może to oznaczać więcej atrakcyjnych samochodów Buicka z europejskim rodowodem, od hatchbacka Opel Adam po luksusowy kabriolet Opel Cascada.

Może to również oznaczać, że przyszłe modele Buicka i Opla tej samej wielkości nie będą do siebie podobne, ale będą mieć wspólne elementy pod różną powloką. W niektórych przypadkach — zwłaszcza Opla Insignia następnej generacji w Europie i przeprojektowanych Regal i LaCrosse Buicka w Stanach i Chinach — podstawowe prace projektowe skupią się w Warren, Michigan, a ostateczny szlif dotyczący sylwetki i strony mechanicznej zostanie wykonany przez ekipy w Rüsselsheim i Szanghaju.

Chevrolet i Cadillac pozostaną odrębnymi markami, natomiast na globalnych rynkach pojawi się wspólny portfel marek Buicka i Opla, przy czym pojazdy Opla będą produkowane i sprzedawane głównie w Europie, a podobne modele Buicka produkowane i sprzedawane przede wszystkim w USA i Chinach — wyjaśniali szefowie GM podczas salonu we Frankfurcie.

Wiceprezes GM Steeve Girsky, szef Opla Karl-Thomas Neumann i wiceprezes GM Europe ds. inżynieryjnych Michael Abelson nakreślili szeroką strategię koncernu, ale nie chcieli wypowiadać się o konkretnych planach dotyczących produktów obu marek.

Chcąc zrealizować nową światowa strategię dotyczącą tych marek koncern podejdzie inaczej do prac nada projektowaniem wyrobów, głębiej i bardziej kompleksowo od podejścia wielu jego konkurentów.

Wiele dużych firm samochodowych produkuje dużą gamę różnych modeli na wspólnych strukturach nazywanych płytami podłogowymi. GM chce oprzeć się na podstawowych modułach, które będą nadal korzystać ze wspólnego podwozia i elementów układu napędowego, co umożliwi większą elastyczność w projektowaniu sylwetki, wielkości i wersji wyposażenia. Moduły będą tak projektowane, by bardziej odpowiadały poszczególnym rynkom, takim jak Chiny czy Stany.

Podejście modułowe pozwoli rozwiązać inną kwestię koncernowi, którego marki Chevroleta i Cadillaca są dość dobrze znane na świecie, a Buicka i Opla mniej. Połączenie prac nad projektowaniem pojazdów tych ostatnich marek da znaczne oszczędności — uważają szefowie GM.

Bogatsze portfele wyrobów mogą przyczynić się do zwiększenia sprzedaży na rożnych rynkach. Sprzedaż Buicka w USA wzrosła w sierpniu o 16 proc., głównie dzięki popularności krzyżówek Encore i Enclave, ale popyt na krajowym rynku jest znacznie mniejszy niż w Chinach. Z kolei limuzyny typu sedan, zwłaszcza średniej wielkości Regal i LaCrosse, zestarzały się i wymagają pilnego zastąpienia.

W Europie Opel nadal stara się wydostać z długiej posuchy inwestycyjnej i i niszczącego spadku sprzedaży, które spowodowały zmniejszenie jego udziału rynkowego do niecałych 7 proc. w tym roku z ponad 10 proc. ponad 10 lat temu. Ponad 18 mld dolarów łącznych strat w Europie skłoniło GM do związania się z PSA Peugeot Citroen w pracach nad projektowaniem przyszłych pojazdów kompaktowych.

Global Delta i Global Epsilon

Rosnącą unifikację Opla i Buicka ułatwią prace nad zaprojektowaniem dwóch rodzin pojazdów modułowych, nazywanych wewnętrznie Global Delta i Global Epsilon. Pierwsza grupa aut kompaktowych o nazwie kodowej D2XX jest opracowywana głównie w Rüsselsheim, w różnych wersjach modeli projektowanych i produkowanych w Europie dla Opla, takie dla siostrzanej marki Vauxhall oraz w USA i Chinach dla Buicka.

Wśród przyszłych pojazdów z rodziny Global Delta znajdą się Opel Astra nastopnej generacji przeznaczona dla Europy pod koniec 2015 r., następcy Buicka Verano w USA i Buicka Excelle w Chinach także w 2015 r., całkiem nowy crossover Buick Envision dla USA i Chin w 2015 albo 2016 r., przeprojektowany SUV Opel Antara dla Europy w 2016 r. i przeprojektowany Opel Cascada pod koniec 2017 r., także z wersją dla Buicka.

Rodzina średnich pojazdów rodzinnych Global Epsilon o wewnętrznym kodzie AE2XX powstaje głównie w Warren, także w rożnych wersjach modeli i marek projektowanych i produkowanych w Europie, USA i Chinach. W tej rodzinie należy spodziewać się następców Buicka Regal i LaCrosse dla USA i Chin w 2016 r., przeprojektowanego Opla Insignia w 2017 r. i krzyżówki następnej generacji Buicka Enclave w 2017 r.

Adam i Ewa

Możliwym dodatkiem do przyszłego portfelu wyrobów Buicka jest wersja Opla Adama, małego hatchbacka o atrakcyjnym wyglądzie, który ma konkurować z Mini Cooperem i okazał się dużym sukcesem Opla od premiery w tym roku. Wiceprezes Steeve Girsky stwierdził, że obecna wersja Adama nie jest przeznaczona na rynki poza Europą i nie można jej łatwo dostosować do amerykańskich norm bezpieczeństwa i emisji spalin.

Dostawcy koncernu, którzy chcą pozostać anonimowi ze względu na delikatny charakter informacji twierdzą, że Adam następnej generacji, przewidziany pod koniec 2018 r. jest projektowany pod kątem sprzedaży w USA i możliwe w Chinach. Może dołączyć do niego mały sportowy, 2-drzwiowy braciszek o wewnętrznej nazwie Opel Ewa, który może być sprzedawany w Stanach w tym samym czasie

Adam i Ewa będą pierwszymi wyrobami GM opracowanymi wspólnie z Francuzami. mają powstawać na nowej płycie podłogowej PSA — ERMP1, podobnie jak następca Opla Coisa od 2018 r.

Koncern liczy na większe związanie obu marek poprzez upodobnienie ich wyrobów, co pozwoli oszczędzić czas i zmniejszyć koszty projektowania, a zwiększy gamę produktów na największych rynkach. Dla klientów w USA i Chinach może to oznaczać więcej atrakcyjnych samochodów Buicka z europejskim rodowodem, od hatchbacka Opel Adam po luksusowy kabriolet Opel Cascada.

Może to również oznaczać, że przyszłe modele Buicka i Opla tej samej wielkości nie będą do siebie podobne, ale będą mieć wspólne elementy pod różną powloką. W niektórych przypadkach — zwłaszcza Opla Insignia następnej generacji w Europie i przeprojektowanych Regal i LaCrosse Buicka w Stanach i Chinach — podstawowe prace projektowe skupią się w Warren, Michigan, a ostateczny szlif dotyczący sylwetki i strony mechanicznej zostanie wykonany przez ekipy w Rüsselsheim i Szanghaju.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku