Jest to największy obecnie realizowany projekt infrastrukturalny na Litwie.
Prace budowlane będą odbywały się jednocześnie na wszystkich odcinkach. W budowę zaangażowanych jest sześć dużych przedsiębiorstw budownictwa infrastrukturalnego, m.in. konsorcjum firm Kauno Tiltai należącej do Polskiej Grupy Trakcja i Mitnija. Konsorcjum to uzyskało największe zamówienie: za kwotę 91 mln litów (22,4 mln euro) odnowi dworzec kolejowy w Mariampolu i za 262 mln litów (76 mln euro) zrekonstruuje odcinek kolejowy Mariampol - Szestaki.
Rail Baltica ma połączyć Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię. W ubiegłym tygodniu ministrowie transportu pięciu państw podpisali deklarację o powołaniu wspólnego przedsiębiorstwa, które ma koordynować realizację projektu.
Początkowo wspólne przedsiębiorstwo będzie własnością trzech państw bałtyckich, później dołączą do niego Polska i Finlandia.
W najbliższym czasie przewidziane jest podpisanie umowy akcjonariuszy o powołaniu przedsiębiorstwa, które będzie administrowało linię kolejowa od Kowna do Tallina. Przedsiębiorstwo będzie odpowiedzialne za pozyskiwanie pieniędzy z funduszy unijnych i innych źródeł, ogłaszanie przetargów na projektowanie i prace budowlane, a także koordynację prac.