Większość prac nad B777X poza Seattle

Boeing postanowił rozmieścić znaczną część prac projektowych nad nowym samolotem 777X w kilku miastach w USA i za granicą, wyprowadzając je poza region Seattle, gdzie obecna wersja 777 powstała i jest produkowana.

Publikacja: 03.11.2013 16:56

- Postanowiono, że znaczna część szczegółowych prac projektowych będzie prowadzona przez ekipy inżynierów Boeing w Charleston (Płd. Karolina), Huntsville (Alabama), Long Beach (Kalifornia), Filadelfii i St. Louis — stwierdza informacja wewnętrzna przekazana załodze, podpisana przez wiceprezesa ds. inżynierii w BCA, Michaela Delaneya i wiceprezesa ds. opracowywania samolotów Scotta Fanchera. Część prac wykona także ośrodek projektowy Boeinga w Moskwie. „Nie zapadły jeszcze tym razem decyzje o projektowaniu czy produkowaniu B777X w Puget Sound (Waszyngton) ".

Celem tych działań jest rozpowszechnienie wiedzy technicznej w całej firmie, aby uporała się z tak dużym programem. Koncern wykorzysta ponadto lekcje z doświadczeń w programach B787 i B747-8. Nowa struktura prac projektowych umożliwi skuteczne wykorzystanie zasobów ludzkich i ułatwi rozwiązanie za pierwszym podejściem rożnych kwestii przy projektowaniu.

Gubernator stanu Waszyngton, Jay Inslee, uznał decyzję koncernu za „rozczarowującą" i obiecał „śmiałe i agresywne konkurowanie o uzyskanie prac przy tym samolocie".

Cios dla związkowców

Rozproszenie prac w programie największego samolotu Boeinga uznano za cios dla inżynierów ze stanu Waszyngton i możliwy znak, że miejsca pracy przy produkcji bardziej ekonomicznej wersji najlepiej sprzedającego się samolotu szerokokadłubowego mogą przenieść się do mniej kosztownych stanów, bez organizacji związkowych, zwłaszcza do zakładu koncernu w Południowej Karolinie.

- To kolejny krok w wojnie Boeinga ze związkiem zawodowym inżynierów SPEEA w Seattle. Przez cały rok Boeing systematycznie przenosił etaty inżynierskie z Waszyngtonu — stwierdził Scott Hamliton z firmy doradzającej lotnictwu Leeham w Seattle.

Z informacji wewnętrznej nie wynika jasno, jaka część prac projektowych wyjdzie z Waszyngtonu i czy Boeing utrzyma w tym stanie centralną kontrolę nad pracami, czy przeniesie ją gdzie indziej. To może zaostrzyć rywalizację w programie B777X między Waszyngtonem, Południową Karoliną, Teksasem i innymi stanami, gdzie koncern ma zakłady.

- Z całą pewnością sugeruje jednak, że zostawiono sobie wszystkie opcje, co wywiera ogromną presję na oferentów innych lokalizacji. Nie oznacza to, że Puget Sound odpadł, ale wywiera presję na ten ośrodek. I może właśnie o to chodzi — wyjaśnił inny specjalista, analityk z Teal Group w Fairfax, Wirginia, Richard Aboulafia.

Gubernator Inslee zaproponował m.in. szerszy zestaw zachęt podatkowych, aby przekonać Boeinga do ulokowania prac projektowych i montażu B777X w ogromnym zakładzie w Everett, gdzie powstaje obecna wersja 777, i zachować prace w regionie Puget Sound, obejmującym Everett, Seattle i Renton.

Działacze związkowi mimo, że decyzja zaskoczyła ich, spodziewają się, że część prac nad tym samolotem będzie zlokalizowana w regionie Puget Sound.

Przeniesienie wszystkiego z Everett mogłoby stworzyć problemy podobne do tych, jakie Boeing miał z dreamlinerem. Prace projektowe i elementy B787 pochodziły od różnych dostawców na świecie.

- Puget Sound jest ośrodkiem doświadczalnym Boeinga w projektowaniu samolotów cywilnych — stwierdził dyrektor SPEEA, związku reprezentującego 23 tys. inżynierów i techników koncernu. — Inne utalentowane grupy inżynierskie uczestniczą w pracach inżynieryjnych, więc spodziewamy się, że Puget Sound będzie odgrywać kluczową rolę integracyjną, niezbędną dla uniknięcia powtórzenia się problemów z programu B787 — dodał.

Strategia Boeinga ma sens, koncern chyba nie rozrzuci prac w takich rozmiarach, jak to zrobił z B787 — uważa Russell Solomon z Moody's Inwestors Service w Nowym Jorku. — Człowiek nie lubi zbytnio rozpraszać się, ale nie chce też trzymać wszystkich jajek w jednym koszyku. Widzę zalety dalszej dywersyfikacji linii produkcyjnych i przeniesienie ich z Waszyngtonu zwłaszcza do Południowej Karoliny — dodał.

Boeing nie robił tajemnicy z tego, że zastanawia się nad produkowaniem B777X w swej fabryce w Charleston i że kupił działkę około 270 akrów przylegającą do tego zakładu. Ale znowu powtórzył, że nie podjął jeszcze decyzji, gdzie samolot będzie powstawać. — Oceniamy opcje lokalizacji produkcji B777X, ale na tym etapie nie ma jeszcze decyzji — stwierdził rzecznik Doug Alder.

Koncern prowadzi liczne kampanie marketingowe nowego samolotu na Bliskim Wschodzie i w Azji, które powinny dać w najbliższych tygodniach zamówienia za ponad 50 mld dolarów. największe jest spodziewane 17 listopada podczas salonu lotniczego w Dubaju, gdy Emirates zamówi 100 lub więcej B777X za jakieś 30 mld dolarów.

- Postanowiono, że znaczna część szczegółowych prac projektowych będzie prowadzona przez ekipy inżynierów Boeing w Charleston (Płd. Karolina), Huntsville (Alabama), Long Beach (Kalifornia), Filadelfii i St. Louis — stwierdza informacja wewnętrzna przekazana załodze, podpisana przez wiceprezesa ds. inżynierii w BCA, Michaela Delaneya i wiceprezesa ds. opracowywania samolotów Scotta Fanchera. Część prac wykona także ośrodek projektowy Boeinga w Moskwie. „Nie zapadły jeszcze tym razem decyzje o projektowaniu czy produkowaniu B777X w Puget Sound (Waszyngton) ".

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca