Marynarka Wojenna inwestuje w nowe okręty w polskich stoczniach

Konsorcjum polskich stoczni, które podpisało z MON kontrakt na budowę niszczycieli min Kormoran II, rozpoczęło przygotowania do realizacji zamówienia. Marynarka docelowo otrzyma 3 nowoczesne okręty, warte ok. 1,2 mld zł.

Publikacja: 26.11.2013 16:10

Marynarka Wojenna inwestuje w nowe okręty w polskich stoczniach

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman Piotr Wittman

Inżynierowie ze stoczniowego  konsorcjum na czele którego stoi z prywatna, gdańska Stocznia Remontowa Shipbuilding przygotowują dokumentację techniczną jednostki, w tym jej projekt. W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu ruszy wiosną przyszłego roku.

Kormorany ze specjalnej stali

Cały program Kormoran II, przewiduje budowę trzech niszczycieli min wartych ok. 1,2 mld zł, a pierwszy okręt tej serii powinien być gotowy do testów już za dwa lata. W zespole podwykonawców oprócz grupy SR Shipbuilding jest również gdyńska Stocznia Marynarki Wojennej (spółka w upadłości, administrowana przez syndyka) i Centrum Techniki Morskiej z Gdyni. CTM będzie integrować kluczowe systemy wyposażenia nawigacyjnego i przeciwminowego jednostek.

Kadłuby niszczycieli mają być zbudowane ze specjalnej stali amagnetycznej. Oprócz trwałości zapewnia ona dodatkową ochronę przed minami wzbudzanymi za pomocą zapalników magnetycznych. Główny wykonawca twierdzi, że poradzi sobie z zastosowaniem do budowy kadłubów specjalnej stali, choć to  trudna technologia, którą opanowały tylko nieliczne stocznie na świecie.

Miliardy na inwestycje

Państwo planuje przeznaczać na modernizację floty wojennej ok. miliarda złotych rocznie. -  Gdyby nie inwestycje, w 2018 r. MW byłaby pozbawiona sprzętu użytecznego w warunkach bojowych – stwierdził w zeszłym miesiącu,  podczas podpisywania w Gdyni umów na budowę nowych niszczycieli Donald Tusk. Premier przyznał, że rząd próbuje powstrzymać degradację techniczną floty i kontraktami dla  stoczniowego konsorcjum z Wybrzeża – które zapewni pracę 2,5 tys.  pracowników - przerywa okres niepewności. Taki jest również cel decyzji o dokończeniu budowy  patrolowca ORP Ślązak, czyli dawnej korwety Gawron. Zgodnie z nowym kontraktem Ślązak do 2016 roku ma  za ok. 250 mln zł otrzymać podstawowe uzbrojenie i elektroniczne, zintegrowane systemy walki.  Premier podkreśla, że będzie to symboliczne przełamanie niemocy towarzyszącej od dekady budowie tego okrętu.

Oręż dla Ślązaka

Decyzja o adaptacji do nowej roli tej słynnej „najdroższej motorówki świata", zapadła jeszcze  w 2012 r. W tym roku udało się wynegocjować aneksy do umów uwzględniające nowe wymagania dla patrolowca. Uzgodniono też wyśrubowane terminy realizacji  zamówienia z wykonawcami. A z dotrzymywaniem kontraktowych terminów w stoczniach MON od lat ma poważny problem: wielomiesięczne opóźnienia w dziedzinie remontów są w branży, niestety, normą. Wartość dwuletnich zaległości w wykonywaniu remontowych zobowiązań przemysłu, zbliża się już do ok. 100 mln zł – szacuje resort obrony narodowej. - Winne takiej sytuacji są nie tylko stocznie ale i zleceniodawca. MON narzuca przedsiębiorcom wyjątkowo wyśrubowane warunki, zaniża ceny. Nie negocjuje kontraktów z wyprzedzeniem, które dawałoby szansę stoczniom na biznesowe przygotowanie się do zadania – tłumaczy Maksymilian Dura morski ekspert Nowej Techniki Wojskowej.

Problemy na styku przemysł stoczniowy – marynarka narastają, a od 2017 roku ruszyć ma modernizacyjny program Miecznik, który zakłada uzupełnienie floty o kolejne trzy nowe patrolowce.

Przetarg na okręty podwodne. MON wciąż zastanawia się nad wymogami dla dostawców

Inżynierowie ze stoczniowego  konsorcjum na czele którego stoi z prywatna, gdańska Stocznia Remontowa Shipbuilding przygotowują dokumentację techniczną jednostki, w tym jej projekt. W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu ruszy wiosną przyszłego roku.

Kormorany ze specjalnej stali

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca