Reklama

Rok rekordów Airbusa

W ubiegłym roku Airbus pobił własne rekordy dostarczając klientom 626 samolotów i uzyskał 1619 zamówień brutto, a po rezygnacjach 1503. Od stycznia jego ceny katalogowe rosną o 2,6 proc.

Publikacja: 13.01.2014 16:05

Rok rekordów Airbusa

Foto: Bloomberg

Podczas konferencji prasowej w  Tuluzie poinformowano, że w 2013 r. Airbus uzyskał zamówienia brutto na 1619 samolotów (377 A320ceo, 876 A320neo, 77 A330, 239 A350 XWB, 50 - A380), bijąc poprzedni rekord z 2011 r,. o 11 sztuk. Po anulowaniu niektórych zamówień została także rekordowa liczba 1503 maszyn.

Wartość zamówień brutto wyniosła 240,5 mil dolarów. Zwiększyły  łączny portfel zamówień do 5559 samolotów (też rekord) o wartości 809 mld dolarów (w cenach katalogowych).

Europejski producent dostarczył 93 klientom, w  tym 15 nowym, 626 maszyn (493 z rodziny A320, 108 A330 i 25 A 380). Był to kolejny 12. rok wzrostu, lepszy od dotychczas rekordowego 2012, w którym dostarczono 55 maszyn.

Na koniec 2013 roku  udział brutto Airbusa w rynku samolotów powyżej 100 miejsc wyniósł 51 proc. Klienci wybierali większe modele we wszystkich segmentach (A321, A330-300, A350-1000) Najtrudniej sprzedaje się superjumbo A380 (tylko 50 szt.), który nie osiągnął dotąd poziomu opłacalności. Klientów interesowały najnowsze, oszczędne A320neo (2600 szt.) i starsze A320ceo (ponad 1000).

W tym roku Airbus przewiduje wskaźnik zamówień do dostaw większy od ubiegłorocznego, w  którym wyniósł 2,5.

Reklama
Reklama

Airbus Military dostarczył 31 samolotów, w tym siedem cystern A330 MRTT i dwa transportowe A400M dla francuskiego lotnictwa wojskowego,

Prezes Fabrice Bregier podziękował zespołom Airbusa za te osiągnięcia.  - Nie ma wątpliwości, że jesteśmy na dobrej drodze do przekształcenia naszej firmy w organizację o prostszej strukturze oraz większej elastyczności i szybkości działania. Obecnie produkujemy najwięcej samolotów w historii i odnotowujemy rekordowe wyniki sprzedaży – dodał.

Na zakończenie konferencji szef pionu sprzedaży John Leahy ogłosił  podwyżkę od stycznia o 2,6 proc. cen katalogowych wszystkich samolotów Airbusa. Uzasadnił ja oszczędnościami w  zużyciu paliwa osiąganymi przez nowe samoloty. Dla przykłady A320ceo kosztuje teraz 93,9 mln dolarów, A320neo - 102,8, A33-200 - 221,7, A350-800 - 260,9 i A380 - 414,4 mln dolarów.

Dla porównania, Boeing otrzymał w  całym roku zamówienia netto na 1355 samolotów i ma   łącznie na 5080 sztuk,  a dostarczył 648.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama