Sprzedaż komputerów PC w IV kwartale 2013 r. w Polsce, według firmy badawczej IDC, spadła o 10,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2012 r. Łącznie nasz rynek wchłonął tym okresie 902 tys. sztuk komputerów stacjonarnych, czyli 2,1 proc. więcej niż rok wcześniej i tylko 593 tys. notebooków co oznaczało spadek o 15,1 proc.
Spadek w tej kategorii to efekt rosnącego popytu na tablety i smartfony, szczególnie ze strony klientów, którzy szukają narzędzi do surfowania po Internecie a nie do pracy. Większa niż rok wcześniej sprzedaż desktopów to zasługa wzmożonych zakupów tego typu urządzeń ze strony sektora publicznego. Statystyki zawyżył m.in. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który pod koniec roku nabył 13 tys. komputerów stacjonarnych.
Liderem polskiego rynku komputerów przenośnych (w IV kwartale) było Lenovo, które sprzedało 177 tys. urządzeń, co dało mu 29,8-proc. udział w rynku. Drugie miejsce zajmował Asus a trzecie Hewlett-Packard. Poza podium znalazł się za to Samsung, który stopniowo przesuwa ciężar działalności w stronę tabletów. Na tym rynku odnosi dużo większe sukcesy.
Polski rynek komputerów PC w IV kwartale prezentował się znacznie słabiej niż rynki globalne. Według IDC sprzedaż komputerów w tym okresie na świecie była niższa o 5,6 proc. Był to już siódmy z rzędu kwartalny spadek sprzedaży komputerów. Klienci kupili łącznie 82,2 mln urządzeń. W całym poprzednim roku spadek wyniósł jednak aż 10 proc.
Największym globalnym dostawcą pecetów w IV kwartale było Lenovo, które miało 18,6-proc. udziału w rynku. Klienci kupili 15,3 mln komputerów tej firmy wobec 14 mln rok wcześniej. HP sprzedało z kolei 13,8 mln pecetów co dało mu 16,9-proc. udział w rynku).