Przeprowadzka Fiata: ryzyko polityczne za korzyści podatkowe

Szef Fiata Sergio Marchionne, weteran w robieniu interesów, który właśnie przejął pełną kontrolę nad Chryslerem od jego emerytów, przygotowuje się do pokazania nowej sztuczki: przeniesienia siedziby z Włoch po 115 latach

Publikacja: 28.01.2014 20:51

Przeprowadzka Fiata: ryzyko polityczne za korzyści podatkowe

Foto: Bloomberg

Marchionne mówił, że jest przygotowywany debiut giełdowy w Nowym Jorku, ale prawdopodobnie umieści siedzibę nowej grupy w Europie pod korzystnym brytyjskim domicylem podatkowym — mówią osoby związane z firmą.

Prezes postępuje ostrożnie w USA i we Włoszech, których rządy uratowały finansowo Chryslera i finansują bezrobocie techniczne u Fiata. Jest świadomy tego, że Rzym może interweniować. — Widziałem dziwniejsze rzeczy — powiedział dziennikarzom podczas salonu w Detroit — więc mam szczerą nadzieję, że nie będą stwarzać przeszkód.

Fiat przejmuje pełną kontrolę nad Chryslerem po kupieniu za 4,35 mld dolarów od funduszu ochrony zdrowia emerytowanych pracowników koncernu należącego do związku UAW pozostałych 41,5 proc. udziałów. Umowa sfinalizowana 21 stycznia tworzy siódmą na świecie grupę samochodową, działającą w 40 krajach z markami Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Ferrari, Maserati, Chrysler, Dodge i Jeep.

Siedziba w neutralnym kraju może lepiej zakorzenić fuzję. Poprzednie próby właściciela Chryslera, Daimlera, kierowania nim z Niemiec zakończyły się fiaskiem i stratą 29 mld dolarów.

Istnieją jednak zachęty związane z podatkami. — Gdy rzeczywista produkcja samochodów nie odbywa się na terenie W. Brytanii, to powodem przychodzenia tu będzie w dużym stopniu powód podatkowy — stwierdził partner i szef polityki podatkowej w KPMG, Chris Morgan. Zarejestrowanie firmy w Holandii z brytyjską rezydencją (domicylem) podatkową — jak Marchionne zrobił to z wyodrębnioną CNH Industrial — mogłoby pozbawić Stany i Włoch wpływów z podatków od pewnych zagranicznych przychodów.

W. Brytania stale obniżała stawkę podatku od firm — dla 2015 r. proponuje 20 proc. — i zmniejszała obciążenia podatkowe od zysku zagranicznych filii w krajach o niskich podatkach. W odróżnieniu od Włoch W. Brytania nie pobiera podatku od dywidend wynikających z działalności zagranicznej. Beneficjentami tego mogą być rodzina Agnellich, założycieli Fiata, i ich spółka holdingowa Exor.

Marchionne 61-letni prawnik i księgowy z praktyki ma przedstawić w środę radzie dyrektorów swe propozycje. Firma nie chciała nic powiedzieć. Prawdopodobnie będzie trzymać się wzorca domicylu i ulokowania niektórych funkcji korporacyjnych w W. Brytanii — mówią osoby związane z Fiatem.

Marchionne określił CNH Industrial jako „jeden z technicznych planów (blueprints)" dla Fiata-Chryslera. Tamta firma utworzona w 2013 r. po fuzji dawnego działu traktorów Fiata z amerykańskim producentem maszyn rolniczych CNH, jest zarejestrowana w Holandii, z brytyjską rezydencją podatkową, jej główną giełdą jest Nowy Jork, a drugorzędną Mediolan.

Głębokie włoskie korzenie

Każde odejście od Włoch byłoby złą wiadomością dla kruchego rządu, walczącego o zachowanie miejsc pracy. Rzym pomaga obecnie w opłacaniu 11 tys. pracowników Fiata będących w domach, na technicznym bezrobociu. Przedstawiciele władz starali się jak dotąd unikać antagonizowania największego w kraju pracodawcy przemysłowego.

Bardziej od decyzji o siedzibie firmy jej niedawne obietnice inwestowania miliardów euro w produkcję świadczą o „głębokich włoskich korzeniach" Fiata — stwierdził w ubiegłym tygodniu minister przemysłu Flavio Zanonato.

Marchionne utrzymywał możliwość przeniesienia siedziby firmy do Stanów mówiąc ludziom w Detroit, że to miasto uważa za ‚szczególnie stosowne". Władze USA straciły 1,3 mld dolarów na uratowaniu Chryslera w 2009 r., gdy resort finansów przejął 9,85 proc. udziałów, zanim Fiat kupił bezgotówkowo 20 proc., kupując następnie dalsze udziały po niższych cenach.

To okazało się szkodliwe politycznie. Po sprzedaniu przez rząd w 2011 r. ostatnich udziałów republikański kongresman Darrell Issa zarzucił prezydentowi Obamie „wyprzedaż amerykańskiej ikony".

Marchionne odrzucił rozważania podatkowe jako nieistotne podkreślając, że spodziewane przeniesienie siedziby i wybór głównej giełdy w Nowym Jorku świadczą przede wszystkim o „dostępie do finansowania". Zyski podlegają opodatkowaniu wszędzie, gdzie są osiągane, bez wpływu na pobór włoskich podatków — powiedział.

Aby płacić mniejsze podatki producenci mogą jednakże dostosowywać wielkość łącznego zysku do produkcji, eksportu czy sprzedaży każdego samochodu w różnych krajach. — Przy zachowaniu produkcji we Włoszech mogą zreorganizować wartość tego łańcucha, aby zmniejszyć ciężar krajowego podatku — uważa specjalista podatkowy na mediolańskim Uniwersytecie Bocconiego, Carlo Garbarino.

Niektóre firmy wykorzystują też tantiemy do przenoszenia zysków do krajów o niższych podatkach albo wysoko oprocentowane pożyczki między filiami, do czego zachęca brytyjski system podatku terytorialnego.

Nieopodatkowane wypłaty odsetek mogą stanowić połowę zysku amerykańskiej części i podobną część gdzie indziej — ocenia Morgan. — Dlatego właśnie W. Brytania jest teraz dobrym miejscem posiadania głównej siedziby. Wszystkie zyski osiągane zagranicą nie są obskubywane w kraju o niskich podatkach — dodaje księgowy KPMG.

Marchionne mówił, że jest przygotowywany debiut giełdowy w Nowym Jorku, ale prawdopodobnie umieści siedzibę nowej grupy w Europie pod korzystnym brytyjskim domicylem podatkowym — mówią osoby związane z firmą.

Prezes postępuje ostrożnie w USA i we Włoszech, których rządy uratowały finansowo Chryslera i finansują bezrobocie techniczne u Fiata. Jest świadomy tego, że Rzym może interweniować. — Widziałem dziwniejsze rzeczy — powiedział dziennikarzom podczas salonu w Detroit — więc mam szczerą nadzieję, że nie będą stwarzać przeszkód.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca