Nasze AGD kolejny rok zdobywa Europę

Produkcja sprzętu domowego w 2013 r. wzrosła o 6 proc., ?do 23,1 mln sztuk. To był kolejny rok bardzo szybkiego rozwoju branży.

Publikacja: 29.01.2014 04:00

Nasze AGD kolejny rok zdobywa Europę

Foto: Fotorzepa/Jerzy Dudek

Red

Produkcja AGD staje się coraz mocniejszą polską specjalnością. Choć jej udział w naszym eksporcie nie jest teraz wielki, to jednak systematycznie się zwiększa. W 2012 r. wzrósł o 10 proc., do 14,2 mld zł. Analizując doskonałe dane o produkcji w 2013 r,. można także w nim spodziewać się poprawy wartości eksportu.

Jak podała właśnie organizacja CECED Polska, zrzeszająca producentów takiego sprzętu, w 2013 r. produkcja AGD w Polsce wzrosła o 6 proc. do niemal 23,1 mln sztuk. Kołem zamachowym tej branży jest tzw. duże AGD, czyli kuchnie, lodówki, pralki, zmywarki. Produkcja tych urządzeń wzrosła o 11 proc., do 17,6 mln sztuk. Dynamika wzrostu produkcji rok wcześniej – w 2012 r. – wyniosła 14 proc.

W przypadku tzw. drobnego AGD, czyli odkurzaczy czy robotów kuchennych, produkcja spadła o 8 proc. do 5,5 mln sztuk.

Największą kategorią z 32-proc. udziałem w produkcji są pralki, 21 proc. wynosi udział sprzętu kuchennego, a 20 proc. – zmywarek.

Średnio 70–80 proc. produkowanego w Polsce sprzętu trafia na rynki europejskie. Popyt krajowy dla kondycji producentów nie ma więc w większości kluczowego znaczenia. W Polsce rocznie sprzedaje się ok. 4,6 mln sztuk sprzętu AGD. Zaś w Niemczech 15,4 mln, we Francji 12 mln, we Włoszech 7,7 mln. Dlatego kluczowy dla polskich zakładów jest popyt w innych krajach. Jednak w Europie Zachodniej obecnie jest z tym nie najlepiej. Wzrosty są natomiast we wschodniej części kontynentu, największe w Rosji i Turcji.

Jednak to Polska jest już od kilku lat największym producentem AGD w Europie  – w ujęciu ilościowym. Jeśli chodzi o wartość produkcji, to palmę pierwszeństwa dzierżą Niemcy. Zakłady otworzyła w naszym kraju cała światowa czołówka branży poza koncernami z Chin.

I to się może wkrótce zmienić, ponieważ trwa poszukiwanie nowego inwestora dla zakładów FagorMastercook. Zarząd niedawno informował, iż negocjacje toczą się pomyślnie.

– Uzyskaliśmy duże zamówienie na produkcję sprzętu AGD. Trwają intensywne przygotowania do wznowienia produkcji, która powinna zapewnić firmie możliwość przetrwania do czasu wyłonienia inwestora oraz wypłatę wynagrodzeń za czas przestoju niezawinionego przez pracownika – podała firma.

Jak pisaliśmy w „Rz", głównymi kandydatami do inwestycji w te zakłady są chińskie koncerny Haier oraz Hisense.

Rośnie również sprzedaż polskich mebli. Podbijają niemiecki rynek

Produkcja AGD staje się coraz mocniejszą polską specjalnością. Choć jej udział w naszym eksporcie nie jest teraz wielki, to jednak systematycznie się zwiększa. W 2012 r. wzrósł o 10 proc., do 14,2 mld zł. Analizując doskonałe dane o produkcji w 2013 r,. można także w nim spodziewać się poprawy wartości eksportu.

Jak podała właśnie organizacja CECED Polska, zrzeszająca producentów takiego sprzętu, w 2013 r. produkcja AGD w Polsce wzrosła o 6 proc. do niemal 23,1 mln sztuk. Kołem zamachowym tej branży jest tzw. duże AGD, czyli kuchnie, lodówki, pralki, zmywarki. Produkcja tych urządzeń wzrosła o 11 proc., do 17,6 mln sztuk. Dynamika wzrostu produkcji rok wcześniej – w 2012 r. – wyniosła 14 proc.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku