Dieter Zetsche zostaje w Daimlerze

Daimler może przedłużyć prezesowi kontrakt po 2016 r. po lepszych wynikach z 2013 r. i nagłym odejściu faworyta na to stanowisko.

Publikacja: 30.01.2014 11:17

Sprawa sukcesji w Daimlerze była aktualna od czasu, gdy rada nadzorcza przedłużyła w ubiegłym roku umowę z Dieterem Zetsche na trzy lata zamiast pięciu i dokonała zmian kadrowych w kierownictwie firmy, aby ocenić możliwości kierownicze innych kandydatów.

Od tamtej pory Daimler zmniejszył dystans w sprzedaży do rywali z segmentu premium BMW i Audi, a Mercedes-Benz wypuścił nowe modele dobrze przyjęte na rynku.

Zetsche jest także szefem Mercedes-Benz Cars, a Andreas Renschler kierował tam działem produkcji, jednak odejdzie z firmy w trybie natychmiastowym „z przyczyn osobistych" — podano oficjalnie. Jego odejście, odrodzenie się Daimlera i prowadzona od niedawna ofensywa zyskiwania sympatii związków zawodowych, zwiększają szanse Zetsche na przedłużenie kontraktu.

— Ostatnie posunięcie oznacza, że pozycja Zetsche jest niekwestionowana — stwierdził jeden z pracowników firmy. Nie wybrano dotąd następcy, a warunki umowy z prezesem nie uległy zmianie — wyjaśniła rzeczniczka Daimlera.

Walka o wpływy

Renschler (55) objął w kwietniu nowe stanowisko w Mercedesie w ramach przesunięć kadrowych w kierownictwie. Nominacja miała mu dać do zrozumienia, że stał się pionkiem w walce o wpływy między radą nadzorczą a Zetschem — stwierdziła osoba znająca tok rozumowania prezesa. Umowa z Renschlerem była ważna do 2018 r. „Naszym zdaniem przesunięcie go z szefa działu ciężarówek do kierowania produkcją Mercedesa było krokiem wstecz" — uznali analitycy z ISI Global.

W kwietniu przewodniczący rady nadzorczej Daimlera stwierdził, że przeniesienie Renschlera z działu Trucks i danie tego stanowiska Wolfgangowi Bernhardowi (53) miało pozwolić obu panom na wykazanie potencjału w zakresie zdolności kierowniczych.

„Wall Street Journal" stwierdził, że jedną z przyczyn rezygnacji Renschlera mogła być konieczność zbyt długiego czekania na najważniejsze stanowisko. „Jeśli Dieter chce pracować przez 6 lat, to ja nie będę zadowolony z wykonywania mojej roboty" — przytoczył dziennik słowa Renschlera.

Daimler stwierdził, że te słowa źle zrozumiano. — Wypowiedź Renschlera wyjęto z kontekstu. On chciał jedynie wskazać, że nie jest oczywistym kandydatem do sukcesji, bo jest w podobnym wieku co Dieter Zetsche i dlatego nie będzie kandydatem do kierowania Daimlerem, kiedy Zetsche odejdzie na emeryturę, kiedykolwiek by to nastąpiło — powiedział rzecznik firmy.

Analitycy wymieniają trzech członków kierownictwa Daimlera jako kandydatów, gdyby nie przedłużono kontraktu z Zetschem. Są to Wolfgang Bernhard, szef i pionu finansowego Bodo Uebber (54) i szef działu w Chinach Hubertus Troska (53) -- podali analitycy z Bernstein Research.

Przejście do Volkswagena

Analitycy uważają, że Renschler może przejść do Volkswagena, aby pomóc w zintegrowaniu trzech działów ciężarówek: MAN, Scanii i VW Commercial Vehicles. Połączony dział ciężarówek, autobusów i vanów Volkswagena miałby obroty 35 mld euro, podobne do Daimlera, największego na świecie producenta ciężarówek, który osiąga ok. 44 mld euro — oceniają analitycy z ISI Global.

Dwie osoby z Volkwagena powiedziały, że nic im nie wiadomo o ofercie pracy dla Renschlera. Sama firma odmówiła komentarza. W Wolfsburgu rośnie jednak frustracja z powodu braku postępu w tworzeniu sojuszu producentów ciężarówek mającego zapewnić oszczędności kosztów i prześcignięcie Daimlera — stwierdziły dwie inne osoby w VW znające sprawę. Jedna z klauzul w kontrakcie Renschlera nie pozwala mu na natychmiastowe przejście do konkurenta — wyjaśniła rzeczniczka Daimlera.

Sprawa sukcesji w Daimlerze była aktualna od czasu, gdy rada nadzorcza przedłużyła w ubiegłym roku umowę z Dieterem Zetsche na trzy lata zamiast pięciu i dokonała zmian kadrowych w kierownictwie firmy, aby ocenić możliwości kierownicze innych kandydatów.

Od tamtej pory Daimler zmniejszył dystans w sprzedaży do rywali z segmentu premium BMW i Audi, a Mercedes-Benz wypuścił nowe modele dobrze przyjęte na rynku.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca