Sony zamyka salony za oceanem

Japoński koncern borykający się z poważnymi kłopotami finansowymi likwiduje sklepy firmowe. Na razie w USA. Kolejna będzie Europa?

Publikacja: 05.03.2014 10:47

Sony dołuje na rynku komputerów

Sony dołuje na rynku komputerów

Foto: Rzeczpospolita

Sony zdecydowało już o zamknięciu 20 z 31 działających w Stanach Zjednoczonych obiektów, m.in. w Nowym Jorku, Los Angeles i Houston. To kolejny radykalny ruch Japończyków, po tym jak na początku lutego ogłosili, że sprzedadzą swoją dywizję komputerową Vaio, wydzielą segment produkcji telewizorów i skupią się na produkcji wyłącznie modeli premium oraz zwolnią 5 tys. osób.

– Takie kroki, choć niezwykle trudne, są niezbędne, by umożliwić w przyszłości firmie rozwój – twierdzi Mike Fasulo, szef Sony na USA.

Na razie nie wiadomo, co się stanie ze sklepami w Europie i innych częściach świata. Nieoficjalnie mówi się, że punkty Sony Store będą zlikwidowane. W Polsce działa 27 takich sklepów, głównie w centrach handlowych, 26 z nich to sklepy franczyzowe. Jedyny zarządzany bezpośrednio przez Sony działa w CH Arkadia w Warszawie.

Piotr Papaj, rzecznik Sony w Polsce, twierdzi, że na razie nie zapadły żadne decyzje dotyczące likwidacji tych placówek. – W tej chwili nie mamy w planach zamknięć, a 15 marca otworzymy nowy salon w Gdyni w centrum handlowym Riviera – podkreśla.

Decyzje Sony spowodowane są słabymi wynikami finansowymi. Według prognoz koncern rok fiskalny, który kończy się w marcu, może zamknąć ponad 1 mld dol. straty. Wpływ na to ma dołująca sprzedaż komputerów tej marki. Jak podkreślają eksperci firmy badawczej WitsView, w ciągu ostatnich trzech lat zmniejszyła się ona o niemal 40 proc.

Sony, trzeci po Samsungu i Apple światowy gigant elektroniki użytkowej, zamierza skupić się teraz głównie na rynku tabletów, smartfonów oraz sprzedaży swojej konsoli PlayStation. Jak „Rz" informowała w styczniu, na podobny ruch zdecyduje się – przynajmniej na polskim rynku – Samsung. Koreańczycy mają położyć większy nacisk na sprzedaż telefonów i tabletów, a zmniejszą nacisk na segment PC. I nic dziwnego, bo popyt na komputery w naszym kraju w 2013 r. spadł o 15 proc. (globalnie o 10 proc.). Samsung nie będzie jednak zamykał swoich salonów firmowych. Koncern planuje nawet uruchomienie co najmniej 60 nowych sklepów w Europie we współpracy z firmą Carphone Warehouse. Ale nie w Polsce – pojawią się one np. w Wlk. Brytanii, Niemczech i Holandii. U nas działają dwa sklepy Samsunga – w Warszawie i Poznaniu.

Producenci nie są zainteresowani budową sieci salonów w Polsce, bo przegrywają one rywalizację z marketami typu Saturn i ze sprzedażą internetową. Euromonitor prognozuje, że do 2016 r. obroty sklepów sprzedających sprzęt będą spadały – w tym roku o 3 proc., do 18,9 mld zł, a w kolejnych latach nawet mocniej.

Biznes
Europejskie firmy boją się wysyłać swoich pracowników do USA
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont