Z danych wynika, że polski rynek sprzedaży samochodów dalej konsoliduje się. Po pięciu latach (2007-2011) nieustannego, wzrostu wskaźnika konsolidacji przerwanego krótkotrwałym spadkiem w roku 2012, ubiegły rok znowu przyniósł niewielki wzrost wskaźnika o 0,21 pkt. proc. do 41,53 proc. Ta tendencja będzie się utrzymywać w kolejnych latach m.in. z uwagi na realizowaną przez wiele największych firm dealerskich politykę przejęć i fuzji. - Wprawdzie rok 2013 nie przyniósł spektakularnych transakcji wśród największych polskich dealerów, ale rok 2014 może być pod tym względem zdecydowanie inny. W swoich założeniach strategicznych wiele firm zapowiada dalszy rozwój w oparciu o akwizycję kolejnych firm i lokalizacji – twierdzi Marek Konieczny, prezes Związku Dealerów Samochodów.
Wśród potencjalnych firm szykujących nowe przejęcia mniejszych uczestników rynku są przede wszystkim te związane z markami Volkswagena: Porsche Inter Auto, Grupa Krotoski-Cichy i Auto Lellek Group, ponadto wielomarkowa grupa Gezet z siedzibą w Gorzowie Wlkp. oraz Grupa PTH. Ta ostatnia już w tym roku pozyskała markę Ford i salon tej marki w Kielcach.
W ubiegłym roku, dzięki wzrostowi rynku, zwiększyła się ilość firm, które odnotowały wzrost sprzedaży. W roku 2013 było ich aż 35, podczas gdy w roku 2012 - 26, a w roku 2011 tylko 22. Najwyższe wzrosty sprzedaży z firm na liście największych 50 dealerów zanotowały: dealer Renault, Dacii i Nissana z Bielska-Białej, firma Wektor, oraz wrocławska firma Auto Group Polska posiadająca największy salon VW w Polsce.
Rok 2013 był zdecydowanie bardziej udany dla największych firm na liście niż dwa poprzednie lata. - W latach 2011 i 2012 aż po sześć firm z pierwszej dziesiątki odnotowywało spadki sprzedaży, a na tegorocznej liście jest tylko jedna taka firma – mówi Konieczny.