Eksport wódki w górę

W 2013 r. sprzedaliśmy za granicę o 20 proc. czystej więcej niż rok wcześniej. W tym roku, przez podwyżkę akcyzy, może być znacznie gorzej.

Publikacja: 15.04.2014 14:54

Mocne trunki idą w świat

Mocne trunki idą w świat

Foto: Rzeczpospolita

Ponad 120 mln euro wyniosła w 2013 r. wartość eksportu polskiej wódki. Rok wcześniej była na poziomie 114 mln euro. Za granicę trafiło 40,25 mln litrów czystej wobec 33,5 mln litrów rok wcześniej – podał w poniedziałek Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZPPPS). W sumie nasze firmy wyeksportowały w ubiegłym roku 50,75 mln l napojów spirytusowych.

W ZPPPS tłumaczą, że dobre wyniki naszej wódki poza krajem to efekt poprawy sytuacji finansowej producentów w pierwszej połowie 2013 r.

– Po bardzo słabym 2012 r., kiedy to eksport spadł o blisko 20 proc., w ubiegłym roku udało się odwrócić negatywny trend. Niestety, obawiamy się, że na krótko – komentuje Leszek Wiwała, prezes ZPPPS. – W związku z bardzo dużą podwyżką akcyzy na wyroby spirytusowe raczej nie uda się w tym roku utrzymać tempa wzrostu eksportu – dodaje.

Od 1 stycznia 2014 r. podatek akcyzowy na mocne alkohole poszedł w górę o 15 proc. Przed wejściem w życie podwyżki dystrybutorzy zrobili zapasy, w ślad za tym w styczniu i lutym 2014 r. produkcja wódki zmalał o blisko 36 proc.

Zdaniem Wiwały w pierwszym półroczu 2014 r. eksport wódki może się zwiększyć jeszcze o blisko 10 proc. Jednak w kolejnych miesiącach może zmaleć, a w ujęciu rocznym będzie na minusie.

– To zrozumiałe, bo producenci będą musieli najpierw ustabilizować sytuację w Polsce, a dopiero potem myśleć o podboju rynków zagranicznych. Szczególnie dotyczy to mniejszych przedsiębiorców – zaznacza szef ZPPPS.

Od kilku lat najwięcej mocnych alkoholi wysyłamy na rynki unijne. W 2013 r. ich udział w eksporcie wyniósł 62 proc. Poza UE najważniejszym partnerem handlowym są dla nas Stany Zjednoczone. Zajmujemy czwarte miejsce wśród krajów, z których import wódki do USA jest największy. Za nami jest np. Rosja.

– Produkujemy wysokiej jakości wyroby spełniające oczekiwania najbardziej wymagających konsumentów. Ale wciąż eksportujemy mniej, niż moglibyśmy. W 1985 r. wysłaliśmy za granicę ok. 80 mln litrów wódki. Dziś blisko połowę mniej – mówi Leszek Wiwała. – Koszty związane z promocją na zagranicznych rynkach przekraczają możliwości wielu firm. Brakuje też systemowego wsparcia polskich producentów w rozwijaniu eksportu ze strony administracji rządowej, zwłaszcza dyplomacji, jak m.in. w Wielkiej Brytanii w przypadku whisky – dodaje.

Ponad 120 mln euro wyniosła w 2013 r. wartość eksportu polskiej wódki. Rok wcześniej była na poziomie 114 mln euro. Za granicę trafiło 40,25 mln litrów czystej wobec 33,5 mln litrów rok wcześniej – podał w poniedziałek Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZPPPS). W sumie nasze firmy wyeksportowały w ubiegłym roku 50,75 mln l napojów spirytusowych.

W ZPPPS tłumaczą, że dobre wyniki naszej wódki poza krajem to efekt poprawy sytuacji finansowej producentów w pierwszej połowie 2013 r.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?