Reklama

Eksport wódki w górę

W 2013 r. sprzedaliśmy za granicę o 20 proc. czystej więcej niż rok wcześniej. W tym roku, przez podwyżkę akcyzy, może być znacznie gorzej.

Publikacja: 15.04.2014 14:54

Mocne trunki idą w świat

Mocne trunki idą w świat

Foto: Rzeczpospolita

Ponad 120 mln euro wyniosła w 2013 r. wartość eksportu polskiej wódki. Rok wcześniej była na poziomie 114 mln euro. Za granicę trafiło 40,25 mln litrów czystej wobec 33,5 mln litrów rok wcześniej – podał w poniedziałek Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZPPPS). W sumie nasze firmy wyeksportowały w ubiegłym roku 50,75 mln l napojów spirytusowych.

W ZPPPS tłumaczą, że dobre wyniki naszej wódki poza krajem to efekt poprawy sytuacji finansowej producentów w pierwszej połowie 2013 r.

– Po bardzo słabym 2012 r., kiedy to eksport spadł o blisko 20 proc., w ubiegłym roku udało się odwrócić negatywny trend. Niestety, obawiamy się, że na krótko – komentuje Leszek Wiwała, prezes ZPPPS. – W związku z bardzo dużą podwyżką akcyzy na wyroby spirytusowe raczej nie uda się w tym roku utrzymać tempa wzrostu eksportu – dodaje.

Od 1 stycznia 2014 r. podatek akcyzowy na mocne alkohole poszedł w górę o 15 proc. Przed wejściem w życie podwyżki dystrybutorzy zrobili zapasy, w ślad za tym w styczniu i lutym 2014 r. produkcja wódki zmalał o blisko 36 proc.

Zdaniem Wiwały w pierwszym półroczu 2014 r. eksport wódki może się zwiększyć jeszcze o blisko 10 proc. Jednak w kolejnych miesiącach może zmaleć, a w ujęciu rocznym będzie na minusie.

Reklama
Reklama

– To zrozumiałe, bo producenci będą musieli najpierw ustabilizować sytuację w Polsce, a dopiero potem myśleć o podboju rynków zagranicznych. Szczególnie dotyczy to mniejszych przedsiębiorców – zaznacza szef ZPPPS.

Od kilku lat najwięcej mocnych alkoholi wysyłamy na rynki unijne. W 2013 r. ich udział w eksporcie wyniósł 62 proc. Poza UE najważniejszym partnerem handlowym są dla nas Stany Zjednoczone. Zajmujemy czwarte miejsce wśród krajów, z których import wódki do USA jest największy. Za nami jest np. Rosja.

– Produkujemy wysokiej jakości wyroby spełniające oczekiwania najbardziej wymagających konsumentów. Ale wciąż eksportujemy mniej, niż moglibyśmy. W 1985 r. wysłaliśmy za granicę ok. 80 mln litrów wódki. Dziś blisko połowę mniej – mówi Leszek Wiwała. – Koszty związane z promocją na zagranicznych rynkach przekraczają możliwości wielu firm. Brakuje też systemowego wsparcia polskich producentów w rozwijaniu eksportu ze strony administracji rządowej, zwłaszcza dyplomacji, jak m.in. w Wielkiej Brytanii w przypadku whisky – dodaje.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama