Reklama
Rozwiń
Reklama

Iberia poprawia bilans IAG

Właściciel British Airways i Iberii osiągnął w I kwartale lepsze wyniki od spodziewanych, bo Hiszpanie zmniejszyli straty o połowę i mają szansę wyjścia spod kreski tym roku.

Publikacja: 11.05.2014 14:35

Iberia poprawia bilans IAG

Foto: Bloomberg

- Dotychczasowe wyniki bardzo nam się podobają ze względu na zmniejszenie strat operacyjnych w I kwartale. Szczególnie cieszą nas stałe postępy Iberii — oświadczył dziennikarzom prezes Int'l Consolidated Airlines Group (IAG), Willie Walsh. Hiszpanie rozwiązali w ostatnich miesiącach kilka sporów z załogą o warunkach pracy i płacy, co zdaniem IAG wskazuje, że w tym roku wrócą do strefy zysku.

Walsh dodał, że największy w Europie przewoźnik pod względem wartości rynkowej zmierza planowo do osiągnięcia w 2015 r. zysku operacyjnego 1,8 mld euro. W I kwartale zmniejszył stratę operacyjną bez elementów nadzwyczajnych do 150 mln euro z 278 mln rok temu, podczas gdy analitycy spodziewali się -162 mln.

IAG podobnie jak wiele innych linii lotniczych i touroperatorów, właściciel także taniej linii Vueling, ponosi zazwyczaj straty w I kwartale, tradycyjnie najgorszym okresie roku, a osiąga większość zysków w sezonie letnim.

Grupa podała również, że przewóź pasażerów zwiększył się po 4 miesiącach o 5,5 proc., ale średnie wypełnienie samolotów zmalało o 0,1 pkt proc. do 77,7 proc. mocy przewozowych.

Co do przyszłości IAG uważa, że cięcie kosztów pozwoli zwiększyć zysk operacyjny o co najmniej 500 mln euro z ubiegłorocznych 770 mln i osiągnąć zakładany przez analityków roczny zysk 1,3 mld.

Reklama
Reklama

British Airways, największa i najbardziej rentowna część IAG, współpracująca z American Airlines w obsłudze lukratywnych połączeń przez Atlantyk, osiąga dodatkowe oszczędności na paliwie z eksploatacji nowych samolotów.

- Jesteśmy spokojni o moce przewozowe przez Atlantyk. Z naszej strony są one bardziej niż uzasadnione ze względu na istniejący popyt — stwierdził Walsh na temat konkurencji na Heathrow i w związku z posiadaniem przez Delta Air Lines 49 proc. w głównym rywalu BA, Virgin Atlantic. Przed IAG lepsze prognozy na ten rok przedstawiły Air France-KLM i Lufthansa

Norwegian też lepiej

Trzeci w Europie tani przewoźnik wypadł znacznie lepiej w kwietniu, choć konkurencyjny SAS uprzedził, że rynek jest nadal trudny. Rentowność Norwegiana liczona od tzw. pasażerokilometra wzrosła do 0,46 korony z 0,4 mimo problemów z lotami dalekiego zasięgu. Wypełnienie samolotów zwiększyło się do niemal 80 proc. z 73,6 przed rokiem, a przewóz pasażerów skoczył o 49 proc.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama