Iberia poprawia bilans IAG

Właściciel British Airways i Iberii osiągnął w I kwartale lepsze wyniki od spodziewanych, bo Hiszpanie zmniejszyli straty o połowę i mają szansę wyjścia spod kreski tym roku.

Publikacja: 11.05.2014 14:35

Iberia poprawia bilans IAG

Foto: Bloomberg

- Dotychczasowe wyniki bardzo nam się podobają ze względu na zmniejszenie strat operacyjnych w I kwartale. Szczególnie cieszą nas stałe postępy Iberii — oświadczył dziennikarzom prezes Int'l Consolidated Airlines Group (IAG), Willie Walsh. Hiszpanie rozwiązali w ostatnich miesiącach kilka sporów z załogą o warunkach pracy i płacy, co zdaniem IAG wskazuje, że w tym roku wrócą do strefy zysku.

Walsh dodał, że największy w Europie przewoźnik pod względem wartości rynkowej zmierza planowo do osiągnięcia w 2015 r. zysku operacyjnego 1,8 mld euro. W I kwartale zmniejszył stratę operacyjną bez elementów nadzwyczajnych do 150 mln euro z 278 mln rok temu, podczas gdy analitycy spodziewali się -162 mln.

IAG podobnie jak wiele innych linii lotniczych i touroperatorów, właściciel także taniej linii Vueling, ponosi zazwyczaj straty w I kwartale, tradycyjnie najgorszym okresie roku, a osiąga większość zysków w sezonie letnim.

Grupa podała również, że przewóź pasażerów zwiększył się po 4 miesiącach o 5,5 proc., ale średnie wypełnienie samolotów zmalało o 0,1 pkt proc. do 77,7 proc. mocy przewozowych.

Co do przyszłości IAG uważa, że cięcie kosztów pozwoli zwiększyć zysk operacyjny o co najmniej 500 mln euro z ubiegłorocznych 770 mln i osiągnąć zakładany przez analityków roczny zysk 1,3 mld.

Reklama
Reklama

British Airways, największa i najbardziej rentowna część IAG, współpracująca z American Airlines w obsłudze lukratywnych połączeń przez Atlantyk, osiąga dodatkowe oszczędności na paliwie z eksploatacji nowych samolotów.

- Jesteśmy spokojni o moce przewozowe przez Atlantyk. Z naszej strony są one bardziej niż uzasadnione ze względu na istniejący popyt — stwierdził Walsh na temat konkurencji na Heathrow i w związku z posiadaniem przez Delta Air Lines 49 proc. w głównym rywalu BA, Virgin Atlantic. Przed IAG lepsze prognozy na ten rok przedstawiły Air France-KLM i Lufthansa

Norwegian też lepiej

Trzeci w Europie tani przewoźnik wypadł znacznie lepiej w kwietniu, choć konkurencyjny SAS uprzedził, że rynek jest nadal trudny. Rentowność Norwegiana liczona od tzw. pasażerokilometra wzrosła do 0,46 korony z 0,4 mimo problemów z lotami dalekiego zasięgu. Wypełnienie samolotów zwiększyło się do niemal 80 proc. z 73,6 przed rokiem, a przewóz pasażerów skoczył o 49 proc.

- Dotychczasowe wyniki bardzo nam się podobają ze względu na zmniejszenie strat operacyjnych w I kwartale. Szczególnie cieszą nas stałe postępy Iberii — oświadczył dziennikarzom prezes Int'l Consolidated Airlines Group (IAG), Willie Walsh. Hiszpanie rozwiązali w ostatnich miesiącach kilka sporów z załogą o warunkach pracy i płacy, co zdaniem IAG wskazuje, że w tym roku wrócą do strefy zysku.

Walsh dodał, że największy w Europie przewoźnik pod względem wartości rynkowej zmierza planowo do osiągnięcia w 2015 r. zysku operacyjnego 1,8 mld euro. W I kwartale zmniejszył stratę operacyjną bez elementów nadzwyczajnych do 150 mln euro z 278 mln rok temu, podczas gdy analitycy spodziewali się -162 mln.

Reklama
Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Biznes
Nowy szef Konfederacji Lewiatan: Wyobrażam sobie fuzje organizacji biznesowych
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama