w Polsce. - Dodatkowo ponad 83 proc. small biznesu uważa, że eurodeputowani nie komunikują swoich działań. Nie informują o projektach, ustawach, które mogą ich dotyczyć i nie prowadzą dialogu z przedsiębiorcami – mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynków Keralla Research.
W ocenie 78,6 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorców eurodeputowani nie bronili interesów krajowego small biznesu. W tej grupie większość, bo 54,3 proc. jest tego zdecydowanie pewna, a kolejne 24,3 proc. uważa, że posłowie „raczej nie bronili interesów MŚP". O skuteczności europosłów było przekonanych zaledwie 0,3 proc. badanych oraz 4,3 proc. wskazujących, że raczej występowali oni w imieniu MŚP. Warto odnotować, że sporo, bo ponad 16 proc. ankietowanych wybrało odpowiedź „nie wiem, trudno powiedzieć".
Czego oczekują przedsiębiorcy od przyszłych europosłów? Przede wszystkim zależy im na upraszczaniu przepisów i procedur unijnych oraz na ich stabilności. Ponad 11 proc. MŚP wymienia właśnie ten postulat, jako podstawowe zadanie dla przyszłych europosłów, podkreślając jednocześnie, że to właśnie mikro, małe i średnie firmy mają najwięcej trudności w dostosowaniu się do nowych zmian i regulacji wynikających z naszej przynależności do UE.
Równie często wymieniany postulat (9,3 proc.) to prace nad ujednolicaniem przepisów prawnych i podatkowych na poziomie UE i Polski. Badani wskazywali na oczekiwaną likwidację przywilejów poszczególnych branż, które stawiają nasz rodzimy small biznes w gorszej pozycji. W ocenie 8,6 proc. ankietowanych, polscy europosłowie powinni też aktywniej walczyć o uproszczenia procedur w przypadku starań o finansowanie zewnętrzne kierowane do MŚP. - Często procedury i dostęp do unijnych środków są tak czasochłonne i skomplikowane, że kończą się rezygnacją zainteresowanych. Badani sugerowali, że w dzisiejszej polityce dotowania brakuje ulgowego traktowania przedsiębiorców rzeczywiście najmniejszych – informuje raport Keralla Research.
Pokrewnym postulatem jest oczekiwanie 3,3 proc. badanych, by aktywniej działać także na poziomie Brukseli nad poszerzaniem rynków zbytu dla eksportujących firm sektora MŚP. Skuteczne wejście na rynki zagraniczne to wciąż dla wielu duże wyzwanie. Badani wskazują, że wciąż są zdani sami na siebie, a europosłowie skupiają się w ich ocenie na ułatwianiu biznesu i „wychodzeniu na zewnątrz" największym krajowym przedsiębiorcom, bagatelizując rolę firm małych i średnich.