Reklama

Google zdetronizował Apple'a w rankingu BrandZ Top 100

Wartość tego brandu wzrosła w rok o 40 proc., ?do 158,8 mld dol., co pozwoliło zdetronizować Apple.

Publikacja: 21.05.2014 11:01

Google zdetronizował Apple'a w rankingu BrandZ Top 100

Foto: Bloomberg

– Google Glass, inwestycje w sztuczną inteligencję i szereg umów partnerskich, dzięki którym system operacyjny Android zawędrował do różnych produktów, a nawet do samochodów. To wszystko przyczyniło się do skokowego wzrostu wartości Google, który w minionym roku był  bardzo innowacyjną marką – podkreśla Nick Cooper, dyrektor zarządzający firmy badawczej Millward Brown Optimor w komentarzu do wyników ogłaszanej dziś, dziewiątej już edycji BrandZ Top 100,  rankingu 100 najdroższych marek świata.

Ich łączna wartość wzrosła do 2,9 biliona dolarów, czyli o 12 proc. w porównaniu z rokiem 2013 i prawie dwukrotnie w porównaniu z pierwszą edycją rankingu.

Trzy lata panowania

Jak zaznacza Nick Cooper, tegoroczne  przyspieszenie ekspansji Google zbiegło się ze spowolnieniem rozwoju dotychczasowego lidera Apple'a. Po trzech latach królowania na czele BrandZ Top 100 marka firmująca kultowe iPhone'y i iPady spadła teraz na drugie miejsce, tracąc aż jedną piątą swej ubiegłorocznej wartości.

Jak podkreślają analitycy Millward Brown Optimor, coraz częściej pojawia się poczucie, że Apple nie jest już synonimem technologii w życiu konsumentów ze względu na brak przełomowych premier produktów.

Gigant z Cupertino wciąż jest największą technologiczną firmą świata, ale jego pozycję rynkową (a wraz z nią markę) podgryzają w smartfonach i w tabletach urządzenia z Androidem, które lansuje konkurencja, na czele z głównym rywalem Samsungiem, który zwiększył w ciągu roku wartość swej marki o 21 proc., do prawie 26 mld dolarów. To zapewniło mu awans o jedno miejsce, choć i tak na odległą, bo 29., pozycję.

Reklama
Reklama

Technologie ?w cenie

Skład pierwszej dziesiątki jest prawie niezmienny. Prawie, bo dołączył do niej potentat internetowego handlu – Amazon. Zwiększył wartość swej marki o 41 proc., wskakując na dziesiątą pozycję, z której zepchnął chińskiego giganta komórkowego China Mobile.

W czołówce zestawienia umocniły się marki technologiczne, do czego przyczynił się 29-proc. wzrost wyceny marki Microsoft. Miejsce w pierwszej trójce utrzymał IBM, informatyczny potentat usług B2B, który stracił nieco na wartości.

Jak podkreślają autorzy rankingu, marki technologiczne, które „odpowiadają" za 29 proc. łącznej wartości BrandZ Top 100, nie tylko tworzą czołówkę, ale są też rekordzistami tempa wzrostu wycen. Liderem jest chińska marka internetowa Tencent – zyskała w ciągu roku 97 proc. Jest dziś wyceniana na 54 mld  dol., co dało jej 14. miejsce. Dwie trzecie więcej niż przed rokiem (36 mld dol.) jest wart Facebook – awansował o dziesięć oczek, na 21. miejsce. Wśród nowych marek są Twitter i LinkedIn – miejsca w ósmej dziesiątce.

David Roth, prezes firmy The Store należącej do grupy WPP (zleceniodawca badania), ocenia, że lista wskazuje koniec recesji oraz realny wzrost wartości w każdej kategorii i w całym rankingu.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.blaszczak@rp.pl

Cień recesji nad Europą

Choć dziesięć najdroższych marek z Europy zyskało na wartości prawie 20 proc., to na wycenie europejskich znaków towarowych nadal odbija się recesja. W tym roku stanowią one 23 proc. globalnej setki i mają 14-proc. udział w jej wartości. To sporo mniej niż przed recesją. Wtedy, czyli w 2008 r., Europa miała w zestawieniu 28 marek, których wycena sięgała 20 proc. wartości rankingu.

Reklama
Reklama

W tym roku w europejskiej top 10 prym wiodą dwie marki z Niemiec – wart prawie 37 mld dol. SAP i wyceniany na niemal 29 mld dol. Deutsche Telekom. Na trzecie miejsce awansował symbol luksusu – marka Louis Vuitton, warta 25,9 mld dol.

Polskim markom daleko do czołówki. Łączna wartość 330 uczestników rankingu najcenniejszych polskich marek „Rzeczpospolitej" wzrosła w 2013 r. do ponad 50 mld zł. W przeliczeniu daje to 17 mld dol., czyli mniej niż połowa wyceny SAP. Polski lider, Orlen, jest wart 1,3 mld dol.

– Google Glass, inwestycje w sztuczną inteligencję i szereg umów partnerskich, dzięki którym system operacyjny Android zawędrował do różnych produktów, a nawet do samochodów. To wszystko przyczyniło się do skokowego wzrostu wartości Google, który w minionym roku był  bardzo innowacyjną marką – podkreśla Nick Cooper, dyrektor zarządzający firmy badawczej Millward Brown Optimor w komentarzu do wyników ogłaszanej dziś, dziewiątej już edycji BrandZ Top 100,  rankingu 100 najdroższych marek świata.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Biznes
Inwestorzy rozkręcają się nad Wisłą. Jest nowy rekord
Biznes
ChatGPT wchodzi w e-handel. Analityk przewiduje: udział Allegro może słabnąć
Biznes
Deregulacja: UKE chce zdjąć ostatnie obowiązki Orange Polska na rynku internetu
Biznes
Budżet UE na 2 bln euro, Rosja atakuje polską fabrykę, IATA krytykuje Brukselę
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Wakacje w erze Donalda Trumpa: linie kasują loty do USA
Reklama
Reklama