Reklama

Sprzedaż aut nadal rośnie

Ponad 25 tysięcy aut osobowych zarejestrowano?w Polsce w czerwcu.

Publikacja: 04.07.2014 09:21

To o 2,2 proc. więcej niż w podobnym miesiącu rok temu – wynika z informacji Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Oznacza to, że mimo braku zachęty w postaci „kratki, która występuje już w śladowych ilościach, sprzedaż nadal rośnie.

Znacznie większe wrażenie robią jednak wyniki półroczne. Tu wzrost wynosi 19,3 proc., a nabywców znalazło 175,9 aut osobowych. W tym było 23,04 tys. aut z kratką.

– Ten dobry wynik I półrocza zawdzięczamy przede wszystkim I kwartałowi, kiedy sprzedaż napędzała kratka. Szczerze przyznam, że z niepokojem czekałem na dane czerwcowe. Obawiałem się nawet niewielkiego spadku sprzedaży – powiedział „Rz" Jakub Faryś, prezes PZPM.

Jego zdaniem w tej sytuacji czerwcowy wzrost o 2,2 proc. wcale nie jest taki zły. – Jestem także optymistą jeśli chodzi o kolejne miesiące – dodaje.

Widać także, że zakupy flotowe wcale nie spowalniają, mimo że nie ma już możliwości odliczenia podatku VAT. W I półroczu firmy kupiły 71,1 tys. aut, co daje im 40,4 proc. udziału w ogólnej sprzedaży w Polsce w okresie styczeń–czerwiec.

Reklama
Reklama

Nadal najchętniej kupowaną marką jest Skoda przed Volkswagenem. Do tych dwóch marek należy już 23,6 proc. rynku. Trzecia jest Toyota, której udział po 6 miesiącach sięga 9,2 proc. To o 1,5 pkt proc. więcej niż przed rokiem.

Najpopularniejsze u nas modele to Skoda Octavia, Ford Focus, Opel Astra, Volkswagen Golf i Skoda Fabia. Największy wzrost w I półroczu odnotował jednak odświeżony Opel Meriva, który zadebiutował na początku roku.

– Sprzedaż Merivy wzrosła o 400 proc. w stosunku do zeszłego roku – mówi Wojciech Mieczkowski, dyr. generalny GM Poland. Ale to z kolei Opel Corsa jest najczęściej wybierany przez klientów indywidualnych, za nim Toyota Auris i Skoda Octavia. Volkswageny najchętniej kupowały firmy. Od stycznia do czerwca zarejestrowano według wstępnych danych 23,034 tys. takich aut, a w samym czerwcu 4,94 tys. oraz 4,1 tys. skód i 2,24 tys. toyot.

Największy spadek udziału rynkowego w porównaniu z I półroczem 2013 zanotowała Honda (-19,4 proc.), a największy wzrost (o 74,8 proc.) Mazda. O 12,4 proc spadł udział Fiata, ale ta firma wyraźnie przebudowuje ofertę i zmienia strategię na wszystkich europejskich rynkach. Prezes Sergio Marchionne nie ukrywa, że nie zamierza już walczyć o udział w rynku, ale chce zarabiać pieniądze. To oznacza, że tanie masowe marki koncernu to już przeszłość.

To o 2,2 proc. więcej niż w podobnym miesiącu rok temu – wynika z informacji Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Oznacza to, że mimo braku zachęty w postaci „kratki, która występuje już w śladowych ilościach, sprzedaż nadal rośnie.

Znacznie większe wrażenie robią jednak wyniki półroczne. Tu wzrost wynosi 19,3 proc., a nabywców znalazło 175,9 aut osobowych. W tym było 23,04 tys. aut z kratką.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Materiał Partnera
Budowa stoiska na targach nigdy nie była tak prosta, jak z systemem Matrix
Biznes
Microsoft wycofuje chińskich inżynierów z obsługi Pentagonu
Biznes
Putin zamyka Rosjan w Rosji. Wracają czasy komunistycznej izolacji
Biznes
Największy kawałek Czerwonej Planety sprzedany. Tajemniczy nabywca
Biznes
Traktat Niemcy–Wielka Brytania, ofensywa drogowa, rosyjskie banki na krawędzi
Reklama
Reklama