Rekordowy wynik osiągnieto dzięki wzrostowi popytu na wino z tego iberyjskiego kraju w byłych portugalskich koloniach: Angoli, Brazylii, a także w Chinach.
"W ubiegłym roku wartość sprzedaży portugalskich win do Chin wyniosła blisko 11 mln euro, co oznacza, że była większa o ponad 13 proc. w porównaniu z 2012 r. Z kolei w latach 2008-2013 trafiło tam wino portugalskich firm o łącznej wartości blisko 9 mln euro" - poinformował Krajowy Urząd Statystyczny w Lizbonie (INE).
Wśród głównych kierunków, do których w ub.r. trafiały największe ilości portugalskiego wina były też Stany Zjednoczone, Kanada oraz Norwegia.
Ponad 55 proc. wartości eksportu wina z Portugalii przypada na kraje Unii Europejskiej, w szczególności W. Brytanię, Francję, Niemcy oraz Szwecję.
Wino stymuluje też rodzimą turystykę. Z sondażu Portugalskiego Instytutu Turystyki (IPDT) wynika, że obcokrajowcy odwiedzający ten iberyjski kraj coraz częściej za cel wizyty stawiają sobie konsumpcję miejscowego wina. Około 37 proc. przedstawicieli operatorów turystycznych wskazuje właśnie na wino jako główną atrakcję turystyczną Portugalii. Tymczasem w ub.r. odsetek ten wynosił ledwie 7 proc.