Reklama
Rozwiń

Polska motoryzacja przyspiesza

Obecny rok przyniesie branży wzrost produkcji i nowe inwestycje.

Publikacja: 21.08.2014 08:10

Ogłoszona we wtorek inwestycja Solarisa w rozbudowę fabryki pod Poznaniem wskazuje, że przedsiębiorstwa motoryzacyjne w Polsce nastawiają się na wzrost produkcji i większy eksport. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl wartość zagranicznej sprzedaży polskiej motoryzacji sięgnie w tym roku 19,4 mld euro. Szanse na wzrost eksportu części i komponentów dają zwłaszcza takie kraje Europy Środkowo-Wschodniej, jak Węgry i Czechy. Rośnie tam produkcja samochodów, a także silników. Ale producenci w Polsce liczą także na zwiększenie zamówień z Europy Zachodniej, zwłaszcza z Niemiec. W tym roku niemieckie koncerny odbierają blisko jedną trzecią wysyłanej za granicę produkcji polskiej motoryzacji. Z badania przeprowadzonego przez Exact Systems, firmę kontrolującą części samochodowe, wynika, że blisko połowa przedstawicieli przedsiębiorstw motoryzacyjnych oczekuje wzrostu produkcji w swoich zakładach.

– Chcemy utrzymać tendencję wzrostową, dlatego podejmujemy kolejne działania zmierzające do rozszerzenia produkcji i utworzenia nowych miejsc pracy – powiedział „Rz" Janusz Soboń, prezes Kirchhoff Polska. Firma produkuje elementy metalowe dla fabryk aut. Teraz inwestuje blisko 70 mln zł w rozbudowę zdolności wytwórczych.

Wszystko wskazuje na to, że obecny rok przyniesie branży w Polsce kolejny wzrost sprzedaży. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i KMPG produkcja sprzedana fabryk motoryzacyjnych w I połowie 2014 r. zwiększyła się o 4,9 proc. w ujęciu rocznym i wyniosła 58 mld zł.

Ten trend powinien sprzyjać inwestycjom. W tym roku do najbardziej spektakularnych należy budowa wartej 800 mln euro fabryki Volkswagena, który we Wrześnie będzie produkował rocznie 85 tys. samochodów dostawczych Crafter. W połowie przyszłego roku z taśm fabryki Opla w Gliwicach zacznie zjeżdżać kolejna, piąta już generacja Astry. General Motors, właściciel gliwickiej fabryki, inwestuje także w produkcję silników w Tychach, gdzie od 2017 r. będzie wytwarzać nowoczesne jednostki do aut montowanych w Gliwicach.

Także w Tychach inwestuje Nexteer Automotive Poland. Koncern wybuduje nową fabrykę elektrycznych układów kierowniczych. Z kolei Michelin w Olsztynie inwestuje 100 mln euro w unowocześnienie produkcji opon rolniczych. Rośnie także produkcja silników za sprawą inwestycji Volkswagena w Polkowicach i Toyoty w Wałbrzychu.

Szacuje się, że przemysł motoryzacyjny przyczynia się do utrzymania ponad 760 tys. miejsc pracy, a w branżach z nim powiązanych pracuje kolejnych 600 tys. osób.

Ogłoszona we wtorek inwestycja Solarisa w rozbudowę fabryki pod Poznaniem wskazuje, że przedsiębiorstwa motoryzacyjne w Polsce nastawiają się na wzrost produkcji i większy eksport. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl wartość zagranicznej sprzedaży polskiej motoryzacji sięgnie w tym roku 19,4 mld euro. Szanse na wzrost eksportu części i komponentów dają zwłaszcza takie kraje Europy Środkowo-Wschodniej, jak Węgry i Czechy. Rośnie tam produkcja samochodów, a także silników. Ale producenci w Polsce liczą także na zwiększenie zamówień z Europy Zachodniej, zwłaszcza z Niemiec. W tym roku niemieckie koncerny odbierają blisko jedną trzecią wysyłanej za granicę produkcji polskiej motoryzacji. Z badania przeprowadzonego przez Exact Systems, firmę kontrolującą części samochodowe, wynika, że blisko połowa przedstawicieli przedsiębiorstw motoryzacyjnych oczekuje wzrostu produkcji w swoich zakładach.

Biznes
Revolut zrobi rewolucję na polskim rynku komórkowym? Sprawdzamy
Biznes
Rosyjski bogacz traci majątek. Sfinansuje wojnę Putina
Biznes
Niemiecki biznes boi się poboru. A co w Polsce?
Biznes
Ustawa Trumpa, obawy firm transportowych, biznes przeciw unijnym regulacjom AI
Biznes
Fundacja rodzinna, czyli międzypokoleniowy skarbiec