Polska motoryzacja przyspiesza

Obecny rok przyniesie branży wzrost produkcji i nowe inwestycje.

Publikacja: 21.08.2014 08:10

Ogłoszona we wtorek inwestycja Solarisa w rozbudowę fabryki pod Poznaniem wskazuje, że przedsiębiorstwa motoryzacyjne w Polsce nastawiają się na wzrost produkcji i większy eksport. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl wartość zagranicznej sprzedaży polskiej motoryzacji sięgnie w tym roku 19,4 mld euro. Szanse na wzrost eksportu części i komponentów dają zwłaszcza takie kraje Europy Środkowo-Wschodniej, jak Węgry i Czechy. Rośnie tam produkcja samochodów, a także silników. Ale producenci w Polsce liczą także na zwiększenie zamówień z Europy Zachodniej, zwłaszcza z Niemiec. W tym roku niemieckie koncerny odbierają blisko jedną trzecią wysyłanej za granicę produkcji polskiej motoryzacji. Z badania przeprowadzonego przez Exact Systems, firmę kontrolującą części samochodowe, wynika, że blisko połowa przedstawicieli przedsiębiorstw motoryzacyjnych oczekuje wzrostu produkcji w swoich zakładach.

– Chcemy utrzymać tendencję wzrostową, dlatego podejmujemy kolejne działania zmierzające do rozszerzenia produkcji i utworzenia nowych miejsc pracy – powiedział „Rz" Janusz Soboń, prezes Kirchhoff Polska. Firma produkuje elementy metalowe dla fabryk aut. Teraz inwestuje blisko 70 mln zł w rozbudowę zdolności wytwórczych.

Wszystko wskazuje na to, że obecny rok przyniesie branży w Polsce kolejny wzrost sprzedaży. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i KMPG produkcja sprzedana fabryk motoryzacyjnych w I połowie 2014 r. zwiększyła się o 4,9 proc. w ujęciu rocznym i wyniosła 58 mld zł.

Ten trend powinien sprzyjać inwestycjom. W tym roku do najbardziej spektakularnych należy budowa wartej 800 mln euro fabryki Volkswagena, który we Wrześnie będzie produkował rocznie 85 tys. samochodów dostawczych Crafter. W połowie przyszłego roku z taśm fabryki Opla w Gliwicach zacznie zjeżdżać kolejna, piąta już generacja Astry. General Motors, właściciel gliwickiej fabryki, inwestuje także w produkcję silników w Tychach, gdzie od 2017 r. będzie wytwarzać nowoczesne jednostki do aut montowanych w Gliwicach.

Także w Tychach inwestuje Nexteer Automotive Poland. Koncern wybuduje nową fabrykę elektrycznych układów kierowniczych. Z kolei Michelin w Olsztynie inwestuje 100 mln euro w unowocześnienie produkcji opon rolniczych. Rośnie także produkcja silników za sprawą inwestycji Volkswagena w Polkowicach i Toyoty w Wałbrzychu.

Szacuje się, że przemysł motoryzacyjny przyczynia się do utrzymania ponad 760 tys. miejsc pracy, a w branżach z nim powiązanych pracuje kolejnych 600 tys. osób.

Ogłoszona we wtorek inwestycja Solarisa w rozbudowę fabryki pod Poznaniem wskazuje, że przedsiębiorstwa motoryzacyjne w Polsce nastawiają się na wzrost produkcji i większy eksport. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl wartość zagranicznej sprzedaży polskiej motoryzacji sięgnie w tym roku 19,4 mld euro. Szanse na wzrost eksportu części i komponentów dają zwłaszcza takie kraje Europy Środkowo-Wschodniej, jak Węgry i Czechy. Rośnie tam produkcja samochodów, a także silników. Ale producenci w Polsce liczą także na zwiększenie zamówień z Europy Zachodniej, zwłaszcza z Niemiec. W tym roku niemieckie koncerny odbierają blisko jedną trzecią wysyłanej za granicę produkcji polskiej motoryzacji. Z badania przeprowadzonego przez Exact Systems, firmę kontrolującą części samochodowe, wynika, że blisko połowa przedstawicieli przedsiębiorstw motoryzacyjnych oczekuje wzrostu produkcji w swoich zakładach.

Biznes
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biznes
Spółki Azotów zacieśniają współpracę
Biznes
Oligarchowie krytykują Kreml. Wojna zagraża ich biznesom
Biznes
Przesyłki wyślemy paczkomatem za granicę. Nowa usługa InPostu
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Biznes
Wystrzelił prywatny biznes obronny. Kto najlepiej na tym zarabia
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje