Ogłoszona we wtorek inwestycja Solarisa w rozbudowę fabryki pod Poznaniem wskazuje, że przedsiębiorstwa motoryzacyjne w Polsce nastawiają się na wzrost produkcji i większy eksport. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl wartość zagranicznej sprzedaży polskiej motoryzacji sięgnie w tym roku 19,4 mld euro. Szanse na wzrost eksportu części i komponentów dają zwłaszcza takie kraje Europy Środkowo-Wschodniej, jak Węgry i Czechy. Rośnie tam produkcja samochodów, a także silników. Ale producenci w Polsce liczą także na zwiększenie zamówień z Europy Zachodniej, zwłaszcza z Niemiec. W tym roku niemieckie koncerny odbierają blisko jedną trzecią wysyłanej za granicę produkcji polskiej motoryzacji. Z badania przeprowadzonego przez Exact Systems, firmę kontrolującą części samochodowe, wynika, że blisko połowa przedstawicieli przedsiębiorstw motoryzacyjnych oczekuje wzrostu produkcji w swoich zakładach.
– Chcemy utrzymać tendencję wzrostową, dlatego podejmujemy kolejne działania zmierzające do rozszerzenia produkcji i utworzenia nowych miejsc pracy – powiedział „Rz" Janusz Soboń, prezes Kirchhoff Polska. Firma produkuje elementy metalowe dla fabryk aut. Teraz inwestuje blisko 70 mln zł w rozbudowę zdolności wytwórczych.
Wszystko wskazuje na to, że obecny rok przyniesie branży w Polsce kolejny wzrost sprzedaży. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i KMPG produkcja sprzedana fabryk motoryzacyjnych w I połowie 2014 r. zwiększyła się o 4,9 proc. w ujęciu rocznym i wyniosła 58 mld zł.
Ten trend powinien sprzyjać inwestycjom. W tym roku do najbardziej spektakularnych należy budowa wartej 800 mln euro fabryki Volkswagena, który we Wrześnie będzie produkował rocznie 85 tys. samochodów dostawczych Crafter. W połowie przyszłego roku z taśm fabryki Opla w Gliwicach zacznie zjeżdżać kolejna, piąta już generacja Astry. General Motors, właściciel gliwickiej fabryki, inwestuje także w produkcję silników w Tychach, gdzie od 2017 r. będzie wytwarzać nowoczesne jednostki do aut montowanych w Gliwicach.
Także w Tychach inwestuje Nexteer Automotive Poland. Koncern wybuduje nową fabrykę elektrycznych układów kierowniczych. Z kolei Michelin w Olsztynie inwestuje 100 mln euro w unowocześnienie produkcji opon rolniczych. Rośnie także produkcja silników za sprawą inwestycji Volkswagena w Polkowicach i Toyoty w Wałbrzychu.