Kolej wyda na Śląsku 4 mld zł

O półtorej godziny skróci się czas podróży ?z Katowic do Poznania. Szybciej pojadą też pociągi towarowe.

Publikacja: 24.09.2014 04:00

Za unijne pieniądze przyspieszą śląskie pociągi

Za unijne pieniądze przyspieszą śląskie pociągi

Foto: materiały prasowe

Około 4 mld zł warte są inwestycje kolejowe na Śląsku. Dzięki nim pociągi mają znacznie przyspieszyć, a sama jazda stanie się wygodniejsza. Prace trwają na blisko 500 km torów.

Jedną z kluczowych inwestycji jest rewitalizacja dwóch linii łączących Śląsk z Wielkopolską. Należąca do PKP spółka Polskie Linie Kolejowe poprawia stan techniczny torów na odcinku między Kaletami a Kluczborkiem (linia nr 143) oraz Kluczborkiem i Ostrzeszowem (272). Prace obejmują również naprawę przejazdów kolejowo-drogowych, urządzeń sterowania ruchem, rozjazdów oraz obiektów inżynieryjnych.

Szybciej do Poznania

Rewitalizacja obu linii, przywracająca ich pierwotne parametry techniczne po długim okresie eksploatacji, jest częścią większej inwestycji – poprawy infrastruktury kolejowej na trasie Katowice–Poznań. Obejmuje ona także rewitalizację kolejnych dwóch odcinków: Bytom Północ–Tarnowskie Góry oraz Kalety–Strzebiń.

Prace mają się zakończyć w przyszłym roku. W rezultacie czas przejazdu pociągów osobowych z Katowic do Poznania skróci się o 1,5 godziny: z 6 godzin do ok. 4 godzin i 30 minut.

Nowe inwestycje kolejowe na Śląsku usprawnią także transport towarów. W połowie maja zakończyła się rewitalizacja dwóch z czterech linii kolejowych na odcinku Zawiercie–Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Na pozostałych dwóch prace jeszcze trwają.

Ta ważna dla regionu trasa, obsługująca jadące do Katowic pociągi regionalne i pospieszne z Częstochowy i Warszawy, jest także kolejową obwodnicą towarową Zagłębia Dąbrowskiego i Górnego Śląska. Jej remont usprawni połączenie między województwem śląskim a centralną i północną Polską.

W październiku rozpocznie się rewitalizacja 30 km linii kolejowej Rybnik–Wodzisław Śląski–Chałupki. Podniesiony zostanie także poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych: na 24 z nich, oprócz remontu nawierzchni i montażu nowego oświetlenia, zaplanowano instalację urządzeń sygnalizacji lub rogatek. Po zakończeniu wszystkich prac w II połowie 2015 r. podróż z Rybnika do Chałupek skróci się do ok. 40 minut.

Wydadzą 7 mld zł

Prace na Śląsku to część wielkiego programu inwestycyjnego kolei, która w tym roku na budowę i naprawę torów wyda przeszło 7 mld zł, a w przyszłym nawet 9 mld.

– Od dwóch lat w sieci przybywa odcinków linii, na których podwyższamy prędkość, co oznacza dla pasażerów krótszą podróż. Największy w historii zakres inwestycji przyniesie widoczne efekty już pod koniec tego roku – mówi prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz.

Już w grudniu skróci się o 20 min – do poniżej 3 godz. – czas jazdy między Poznaniem a Trójmiastem. Z kolei zaplanowane na przyszły rok prace między tymi aglomeracjami pozwolą skrócić jazdę jeszcze bardziej – do 2 godz. i 45 min.

Wygodniej na peronach

Na modernizowanych i rewitalizowanych liniach kolejowych poprawiane są także perony. W tym roku oddano ich już 90. Do końca grudnia ma przybyć 150 kolejnych.

Na nowych peronach montowane są wygodne ławki i wiaty oraz elementy architektoniczne ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym, także podczas wsiadania i wysiadania z pociągu. Standardowo montowane są elementy bezpieczeństwa dla niedowidzących. Zakładany jest też monitoring.

Kolej bierze się także do samych dworców. W tym roku buduje lub przebudowuje w sumie 43 dworce, z tego połowa inwestycji zostanie całkowicie ukończona.

Wszystkie tegoroczne inwestycje dworcowe będą warte 225 mln zł. To o połowę więcej, niż PKP przeznaczyły na takie przedsięwzięcia w roku ubiegłym.

Około 4 mld zł warte są inwestycje kolejowe na Śląsku. Dzięki nim pociągi mają znacznie przyspieszyć, a sama jazda stanie się wygodniejsza. Prace trwają na blisko 500 km torów.

Jedną z kluczowych inwestycji jest rewitalizacja dwóch linii łączących Śląsk z Wielkopolską. Należąca do PKP spółka Polskie Linie Kolejowe poprawia stan techniczny torów na odcinku między Kaletami a Kluczborkiem (linia nr 143) oraz Kluczborkiem i Ostrzeszowem (272). Prace obejmują również naprawę przejazdów kolejowo-drogowych, urządzeń sterowania ruchem, rozjazdów oraz obiektów inżynieryjnych.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji