Firmy chcą realistycznych norm emisji spalin

Szefowie Volkswagena i Fiat Chrysler Automobiles zaapelowali na salonie w Paryżu do władz Unii, by nie obciążały zbytnio branży samochodowej nadmiernymi normami emisji spalin zwłaszcza w czasie spowolnienia gospodarki.

Publikacja: 05.10.2014 17:49

Przedstawiciele krajów UE uzgodnili obniżenie emisji spalin nowych samochodów do 95 g CO2 na kilometr do 2021 r. z około 127 g/km w 2013 r.

Prezes grupy VW, Martin Winterkorn stwierdził na Mondial de l'Auto w Paryżu, że niepokoi go mówienie o jeszcze surowszych celach na późniejszy okres, zanim branża samochodowa wykorzysta czas na opracowanie pojazdów elektrycznych, hybrydowych plug-in i innych technologii zapewniających oszczędność paliwa.

— Pracujemy na okrągło, aby nasze pojazdy i zakłady były sprawniejsze. Jesteśmy gotowi zaakceptować dalsze ambitne pułapy CO2, ale muszę także powiedzieć, że jest nadal za wcześnie na ustalanie konkretów — stwierdził na spotkaniu z prasą. — Byłoby fatalne zrobienie trzeciego kroku zanim jeszcze nie zrobiliśmy pierwszego.

Winterkorn ocenia, że każdy dodatkowy gram dwutlenku węgla, jaki jego firma może zaoszczędzić na europejskiej flocie kosztuje grupę niemal 100 mln euro.

Stanowisko Winterkorna podziela szef FCA, Sergio Marchionne, który zaapelował do Brukseli o realizm i wzięcie pod uwagę obecnych warunków gospodarczych. — Istnieje granica tego, co branża może znieść i sądzę, że obecnie się do niej zbliżamy. Są rzeczy, jakich nie robi się w czasach spadku gospodarczego: nie obciąża się dodatkowym kosztem sektora, który już ma trudności — stwierdził.

Komisja Europejska ma opublikować jeszcze w tym roku komunikat o nowej normie emisji spalin w 2025 r. dla nowych samochodów.

Pojawiły się także głosy o włączeniu transportu drogowego - drugiego po energetyce największego w Europie źródła emisji gazów cieplarnianych - do unijnego systemu handlu emisjami ETS, dla zmniejszenia kosztów, jakie sektor motoryzacji musi ponieść na dostosowanie się do obowiązujących przepisów, a także dla rozwiązania kwestii nadpodaży na rynku obrotu emisjami. Ekolodzy twierdzą jednak, że takie posunięcie może zniweczyć bardziej skuteczną politykę.

Kilka firm pokazuje w Paryżu nowe bardziej sprawne samochody — m.in. wyczynowy samochód koncepcyjny o napędzie hybrydowym plug-in Lamborghini Asterion, hybrydowy sportowo-użytkowy Porsche Cayenne, hybrydową plug-in limuzynę Passat czy koncepcyjną T-hybrydę Kia Optima.

Przedstawiciele krajów UE uzgodnili obniżenie emisji spalin nowych samochodów do 95 g CO2 na kilometr do 2021 r. z około 127 g/km w 2013 r.

Prezes grupy VW, Martin Winterkorn stwierdził na Mondial de l'Auto w Paryżu, że niepokoi go mówienie o jeszcze surowszych celach na późniejszy okres, zanim branża samochodowa wykorzysta czas na opracowanie pojazdów elektrycznych, hybrydowych plug-in i innych technologii zapewniających oszczędność paliwa.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku