Gibraltar przeszkodą w reformie europejskiego nieba

Hiszpańsko-brytyjski spór terytorialny o Gibraltar nie pozwala wdrożyć osiągniętego w Brukseli porozumienia o reformie przestrzeni powietrznej

Publikacja: 04.12.2014 13:19

Gibraltar przeszkodą w reformie europejskiego nieba

Gibraltar przeszkodą w reformie europejskiego nieba

Foto: Fotorzepa, Sławoir Mielnik Sławoir Mielnik

W ramach inicjatywy o jednolitym niebie europejskim SES podjętej w 2004 r. dojdzie do fuzji krajowych korytarzy powietrznych w ponadnarodowe bloki operacyjne. Hiszpania nalega jednak, by lotnisko w Gibraltarze wyłączyć z nowych przepisów do czasu rozwiązania sporu o suwerenność przesmyku łączącego Gibraltar z Hiszpanią.

"Rada Europejska nie zajęła żadnego stanowiska w sprawie realizacji propozycji dotyczącej lotniska w Gibraltarze" - stwierdza komunikat organu reprezentującego 28 krajów Unii.

Hiszpańska minister transportu, Ana Pastor oświadczyła, że lotnisko znajdujące się na tym przesmyku jest „obszarem okupowanym nielegalnie przez Zjednoczone Królestwo".

Londyn z kolei twierdzi, że na mocy porozumienia z Kordoby w 2006 r. władz brytyjskich, hiszpańskich i Gibraltaru Hiszpania zgodziła się zaprzestać starań o wykluczenie tego lotniska z unijnych przygotowań dotyczących reformy przestrzeni powietrznej. - Nie ma absolutnie żadnych powodów wykluczania Gibraltaru ze stałego udziału w tych przygotowaniach - oświadczył brytyjski wiceminister transportu Robert Goodwill.

Zgodnie z obecnym systemem korytarzy lotniczych odpowiedzialność za przestrzeń powietrzną spoczywa na każdym kraju, który zwykle zarządza tymi szlakami, pobiera opłaty za usługi w zakresie nawigacji, kontroli lotów. Eurocontrol ocenia je na 8 mld euro rocznie.

Gibraltar odstąpiony przez Hiszpanię koronie brytyjskiej w 1713 r. stał się źródłem rosnącego napięcia dyplomatycznego od czasu dojścia do władzy w 2011 r. w Hiszpanii Partii Ludowej. Hiszpania rości sobie prawo do całego półwyspu, ale traktuje przesmyk jako odrębną kwestię. Według hiszpańskich źródeł dyplomatycznych, nie znalazł się on w traktacie sprzed 3 wieków o odstąpieniu Gibraltaru, więc zawsze był uważany za hiszpańskie terytorium.

Osiągnięte obecnie porozumienie będzie musiało zostać dopracowane w dyskusjach z Komisja Europejską i eurodeputowanymi - prawdopodobnie w przyszłym roku. Dopóki jednak spór o lotnisko w Gibraltarze nie zostanie rozwiązany, dopóty nie będzie można wdrożyć najnowszych propozycji reformy europejskiego nieba.

W ramach inicjatywy o jednolitym niebie europejskim SES podjętej w 2004 r. dojdzie do fuzji krajowych korytarzy powietrznych w ponadnarodowe bloki operacyjne. Hiszpania nalega jednak, by lotnisko w Gibraltarze wyłączyć z nowych przepisów do czasu rozwiązania sporu o suwerenność przesmyku łączącego Gibraltar z Hiszpanią.

"Rada Europejska nie zajęła żadnego stanowiska w sprawie realizacji propozycji dotyczącej lotniska w Gibraltarze" - stwierdza komunikat organu reprezentującego 28 krajów Unii.

Biznes
Amerykańska firma ukarana w Wielkiej Brytanii. Nie zapobiegła atakowi hakerów
Biznes
Mocno przyspiesza sprzedaż aut na prąd. I to mimo braku dopłat
Biznes
Pierwsze trzy śmigłowce AH-64D Apache w Wojsku Polskim
Biznes
Unia Europejska na półmetku cyfrowej dekady. Są zalecenia dla Polski
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Iran chce pokoju. LOT stawia na Airbusa. Polskie firmy płacą na czas