Reklama

Jak najmniej zapłacić za samochód

Firmy oraz osoby fizyczne mogą stać się użytkownikami aut bez naruszania swoich zapasów gotówki.

Publikacja: 04.05.2015 08:24

Coraz więcej samochodów kupują firmy. Ich udział w całości rynku przekroczył w ub.r 60 proc.

Coraz więcej samochodów kupują firmy. Ich udział w całości rynku przekroczył w ub.r 60 proc.

Foto: Rzeczpospolita, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

Firmy inwestują, nabywając m.in. samochody służbowe. W pierwszym kwartale wzrost wartości umów ruchomości sięgnął 3,7 proc. i w najbliższych miesiącach tempo raczej nie spowolni. Aż 70 proc. pracowników firm leasingowych spodziewa się w drugim kwartale dalszego wzrostu liczby zawieranych umów, a dalsze 20 proc. ocenia nawet, że wzrost będzie bardzo istotny.

Z punktu widzenia klienta najistotniejsze pytanie dotyczy rodzaju finansowania: czy ma to być kredyt, leasing czy może wynajem długoterminowy.

Odrobina kredytu na co dzień

– Kluczowe jest pytanie, które musi postawić sobie firma: jak długo będziemy użytkować samochód, czy chcemy zwiększać majątek firmy i czy mamy na to środki. Zawsze warto też sporządzić profesjonalną kalkulację kosztową w oparciu o TCO (Total Cost of Ownership – całkowite koszty eksploatacji) – zauważa Marcin Pawłowski ze Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych oraz firmy 4optima specjalizującej się w optymalizacji kosztów administracyjnych, w tym flot pojazdów.

Podczas badania potrzeb kredytobiorców przeprowadzonego w 2014 roku przez Volkswagen Bank okazało się, że klienci chcą mieć możliwość wybrania warunków kredytu, bez konieczności wcześniejszego wpłacania gotówki (od zera proc. wkładu własnego), za to z elastycznym zakończeniem umowy. Ankietowani wskazali też, że – gdyby to było dostępne dla ich domowych budżetów – wymienialiby samochód na nowy co kilka lat, aby zawsze jeździć nowoczesnym, bezpiecznym i bezawaryjnym autem.

Nowatorskim rozwiązaniem, które spełnia te wszystkie warunk, jest AutoKredyt oferowany przez Volkswagen Bank. Zasady AutoKredytu są proste: nabywca od początku jest właścicielem samochodu, a umowa trwa trzy–cztery lata. Po tym czasie klient może wybrać jedną z opcji zakończenia umowy:

Reklama
Reklama

– Zwrócić samochód i zmienić go na nowy w ramach kolejnej umowy. Jeżeli klient zdecyduje się zwrócić auto, Volkswagen Bank gwarantuje jego odkup za uzgodnioną w umowie cenę. Klient może więc co trzy–cztery lata zmieniać samochód na nowy, nie dotyczy go również kłopotliwa odsprzedaż pojazdu po okresie użytkowania.

– Zostawić sobie auto i jednorazowo spłacić pozostałą część jego wartości. Może to zrobić na zakończenie umowy lub w innym dowolnym momencie w ciągu trzech–czterech lat.

– Zostawić sobie auto i pozostałą część kredytu spłacić w ratach.

W AutoKredycie raty mogą być niższe nawet o jedną trzecią niż przy tradycyjnym kredycie samochodowym. Wynika to z faktu, że w czasie trzech–czterech lat korzystania z samochodu nabywca spłaca w ratach tylko tę wartość, którą auto w tym czasie traci. Nie płaci więc kredytu za cały samochód, ale tylko za część ceny auta. Dodatkowo do rat można doliczyć składkę ubezpieczeniową.

Z AutoKredytu mogą korzystać nabywcy marek Volkswagen (Kredyt EasyDrive), Audi (Audi Perfect Credit), Seat (AutoKredyt), Škoda (Škoda Kredyt Niskich Rat) oraz Volkswagen Użytkowe (AutoKredyt) i Porsche (AutoCredit w Programie Porsche Exclusive Finance).

Nowy rodzaj leasingu

Do najważniejszych zalet leasingu należą możliwość zaliczenia miesięcznych rat w koszty uzyskania przychodu, uwolnienie własnych środków pieniężnych i poprawa płynności finansowej firmy. Innowacyjną formą tego rodzaju finansowania jest leasing operacyjny z wysoką wartością końcową, dostępny na polskim rynku od kilku lat.

Reklama
Reklama

Firma korzystająca z leasingu z wysoką wartością końcową użytkuje samochód przez trzy lub cztery lata, spłacając w miesięcznych ratach tylko część wartości auta. Pod koniec okresu umowy klient podejmuje decyzję, czy spłaca jednorazowo pozostałą wartość samochodu, czy zwraca auto do dilera i zmienia je na nowy model, którego używa przez kolejnych kilka lat.

W leasingu z wysoką wartością końcową miesięczna rata jest dużo niższa w porównaniu z klasycznym leasingiem, ponieważ korzystający spłaca jedynie rzeczywistą utratę wartości samochodu, a nie całą jego wartość. Płacąc niskie, rozłożone w czasie raty, firma osiąga najniższy koszt utraconych korzyści. Uzyskuje również wolne środki finansowe, które może zainwestować w bieżącą działalność lub rozwój biznesu. Wygodne jest także zakończenie umowy: przedsiębiorca zwraca auto i nie musi się angażować w czasochłonny i nieraz skomplikowany proces sprzedaży samochodu na rynku wtórnym.

Z leasingu z wysoką wartością końcową mogą korzystać klienci biznesowi marek Volkswagen (Leasing EasyDrive), Audi (Audi Perfect Lease) i Seat (Leasing z wysoką wartością końcową), Škoda (Škoda Leasing Niskich Rat) oraz Volkswagen Użytkowe (ProfitLease) i Porsche (Porsche Leasing w Programie Porsche Exclusive Finance).

Wynajem długoterminowy

Potrzebujący samochodu przedsiębiorcy mogą skorzystać także z wynajmu długoterminowego. Jest to oferta finansowania zakupu samochodów firmowych poszerzona o usługi zarządzania, ubezpieczenia, assistance i auta zastępczego.. Wszystko za jedną, stałą ratę. Wyspecjalizowany dostawca zarządza firmowym parkiem samochodowym, zapewniając serwis, likwidację szkód, zakup ogumienia, karty paliwowe, monitorowanie GPS oraz raporty menedżerskie.

W przypadku wyboru długoterminowego wynajmu użytkownik nie jest właścicielem auta. Oddając je, musi pamiętać o prawie właściciela do oceny stopnia zużycia pojazdu. – Niektóre firmy uczyniły z tego przywileju pewnego rodzaju bat na klientów, wystawiając im słone rachunki za rzekome konieczne naprawy, jednocześnie oferując wysoki rabat w przypadku kontynuacji współpracy – podkreśla członek SKFS Michał Soćko. – Niby wszystko jest zgodnie z umową i na podstawie przewodnika PZWLP (katalog akceptowanych i nieakceptowanych uszkodzeń). Wówczas jednak użytkownik spostrzega, że traci jedną z zalet full service leasingu, to jest stałe i przewidywalne koszty utrzymania – stwierdza członek stowarzyszenia.

Reklama
Reklama

Opinia

Michał Dyc | dyrektor sprzedaży detalicznej w Volkswagen Bank Polska

Dla większości firm służbowe samochody są narzędziami pracy. Przedsiębiorstwom wystarcza więc swobodne korzystanie z pojazdów, bez konieczności kupowania ich na własność. Filozofia, że nie trzeba posiadać samochodu, aby móc nim dysponować, jest coraz bardziej popularna również w firmach z sektora MŚP, w tym w mikroprzedsiębiorstwach.

Istotnym bodźcem wpływającym na decyzję o zewnętrznym finansowaniu aut są atrakcyjne oferty dla firm. Wielu menedżerów nie ukrywa, że dzięki leasingowi odnoszą nie tylko korzyści fiskalne, ale i mają dostęp do taniego finansowania, nieobciążającego budżetu firmy. Dlatego systematycznie rośnie, w porównaniu z gotówką, udział finansowania aut leasingiem.

Zakup auta za gotówkę – mimo że to wciąż popularna forma nabycia służbowych pojazdów – dla większości firm nie jest korzystnym rozwiązaniem. Jako środek trwały samochód kupiony za gotówkę obciąża bilans, a tym samym obniża płynność finansową firmy i jej zdolność kredytową. Pieniądze przedsiębiorstwa są przy takim zakupie zamrożone w autach i nie można ich przeznaczyć na rozwój własnego biznesu. Właśnie dlatego firmy coraz chętniej sięgają po leasing, a klienci indywidualni – po kredyt.

Biznes
Polski atom zatwierdzony, finanse pod presją i chipy Nvidii dla Chin
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Biznes
KGHM stawia na innowacje
Biznes
Potrzebujemy inwestycji i stabilności, a nie populizmu
Biznes
Liderzy wzrostu w trudnym czasie
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
„Król kabanosów” musi zapłacić 20 mln zł. Sąd podniósł wartość listu żelaznego
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama