Jak najmniej zapłacić za samochód

Firmy oraz osoby fizyczne mogą stać się użytkownikami aut bez naruszania swoich zapasów gotówki.

Publikacja: 04.05.2015 08:24

Coraz więcej samochodów kupują firmy. Ich udział w całości rynku przekroczył w ub.r 60 proc.

Coraz więcej samochodów kupują firmy. Ich udział w całości rynku przekroczył w ub.r 60 proc.

Foto: Rzeczpospolita, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

Firmy inwestują, nabywając m.in. samochody służbowe. W pierwszym kwartale wzrost wartości umów ruchomości sięgnął 3,7 proc. i w najbliższych miesiącach tempo raczej nie spowolni. Aż 70 proc. pracowników firm leasingowych spodziewa się w drugim kwartale dalszego wzrostu liczby zawieranych umów, a dalsze 20 proc. ocenia nawet, że wzrost będzie bardzo istotny.

Z punktu widzenia klienta najistotniejsze pytanie dotyczy rodzaju finansowania: czy ma to być kredyt, leasing czy może wynajem długoterminowy.

Odrobina kredytu na co dzień

– Kluczowe jest pytanie, które musi postawić sobie firma: jak długo będziemy użytkować samochód, czy chcemy zwiększać majątek firmy i czy mamy na to środki. Zawsze warto też sporządzić profesjonalną kalkulację kosztową w oparciu o TCO (Total Cost of Ownership – całkowite koszty eksploatacji) – zauważa Marcin Pawłowski ze Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych oraz firmy 4optima specjalizującej się w optymalizacji kosztów administracyjnych, w tym flot pojazdów.

Podczas badania potrzeb kredytobiorców przeprowadzonego w 2014 roku przez Volkswagen Bank okazało się, że klienci chcą mieć możliwość wybrania warunków kredytu, bez konieczności wcześniejszego wpłacania gotówki (od zera proc. wkładu własnego), za to z elastycznym zakończeniem umowy. Ankietowani wskazali też, że – gdyby to było dostępne dla ich domowych budżetów – wymienialiby samochód na nowy co kilka lat, aby zawsze jeździć nowoczesnym, bezpiecznym i bezawaryjnym autem.

Nowatorskim rozwiązaniem, które spełnia te wszystkie warunk, jest AutoKredyt oferowany przez Volkswagen Bank. Zasady AutoKredytu są proste: nabywca od początku jest właścicielem samochodu, a umowa trwa trzy–cztery lata. Po tym czasie klient może wybrać jedną z opcji zakończenia umowy:

– Zwrócić samochód i zmienić go na nowy w ramach kolejnej umowy. Jeżeli klient zdecyduje się zwrócić auto, Volkswagen Bank gwarantuje jego odkup za uzgodnioną w umowie cenę. Klient może więc co trzy–cztery lata zmieniać samochód na nowy, nie dotyczy go również kłopotliwa odsprzedaż pojazdu po okresie użytkowania.

– Zostawić sobie auto i jednorazowo spłacić pozostałą część jego wartości. Może to zrobić na zakończenie umowy lub w innym dowolnym momencie w ciągu trzech–czterech lat.

– Zostawić sobie auto i pozostałą część kredytu spłacić w ratach.

W AutoKredycie raty mogą być niższe nawet o jedną trzecią niż przy tradycyjnym kredycie samochodowym. Wynika to z faktu, że w czasie trzech–czterech lat korzystania z samochodu nabywca spłaca w ratach tylko tę wartość, którą auto w tym czasie traci. Nie płaci więc kredytu za cały samochód, ale tylko za część ceny auta. Dodatkowo do rat można doliczyć składkę ubezpieczeniową.

Z AutoKredytu mogą korzystać nabywcy marek Volkswagen (Kredyt EasyDrive), Audi (Audi Perfect Credit), Seat (AutoKredyt), Škoda (Škoda Kredyt Niskich Rat) oraz Volkswagen Użytkowe (AutoKredyt) i Porsche (AutoCredit w Programie Porsche Exclusive Finance).

Nowy rodzaj leasingu

Do najważniejszych zalet leasingu należą możliwość zaliczenia miesięcznych rat w koszty uzyskania przychodu, uwolnienie własnych środków pieniężnych i poprawa płynności finansowej firmy. Innowacyjną formą tego rodzaju finansowania jest leasing operacyjny z wysoką wartością końcową, dostępny na polskim rynku od kilku lat.

Firma korzystająca z leasingu z wysoką wartością końcową użytkuje samochód przez trzy lub cztery lata, spłacając w miesięcznych ratach tylko część wartości auta. Pod koniec okresu umowy klient podejmuje decyzję, czy spłaca jednorazowo pozostałą wartość samochodu, czy zwraca auto do dilera i zmienia je na nowy model, którego używa przez kolejnych kilka lat.

W leasingu z wysoką wartością końcową miesięczna rata jest dużo niższa w porównaniu z klasycznym leasingiem, ponieważ korzystający spłaca jedynie rzeczywistą utratę wartości samochodu, a nie całą jego wartość. Płacąc niskie, rozłożone w czasie raty, firma osiąga najniższy koszt utraconych korzyści. Uzyskuje również wolne środki finansowe, które może zainwestować w bieżącą działalność lub rozwój biznesu. Wygodne jest także zakończenie umowy: przedsiębiorca zwraca auto i nie musi się angażować w czasochłonny i nieraz skomplikowany proces sprzedaży samochodu na rynku wtórnym.

Z leasingu z wysoką wartością końcową mogą korzystać klienci biznesowi marek Volkswagen (Leasing EasyDrive), Audi (Audi Perfect Lease) i Seat (Leasing z wysoką wartością końcową), Škoda (Škoda Leasing Niskich Rat) oraz Volkswagen Użytkowe (ProfitLease) i Porsche (Porsche Leasing w Programie Porsche Exclusive Finance).

Wynajem długoterminowy

Potrzebujący samochodu przedsiębiorcy mogą skorzystać także z wynajmu długoterminowego. Jest to oferta finansowania zakupu samochodów firmowych poszerzona o usługi zarządzania, ubezpieczenia, assistance i auta zastępczego.. Wszystko za jedną, stałą ratę. Wyspecjalizowany dostawca zarządza firmowym parkiem samochodowym, zapewniając serwis, likwidację szkód, zakup ogumienia, karty paliwowe, monitorowanie GPS oraz raporty menedżerskie.

W przypadku wyboru długoterminowego wynajmu użytkownik nie jest właścicielem auta. Oddając je, musi pamiętać o prawie właściciela do oceny stopnia zużycia pojazdu. – Niektóre firmy uczyniły z tego przywileju pewnego rodzaju bat na klientów, wystawiając im słone rachunki za rzekome konieczne naprawy, jednocześnie oferując wysoki rabat w przypadku kontynuacji współpracy – podkreśla członek SKFS Michał Soćko. – Niby wszystko jest zgodnie z umową i na podstawie przewodnika PZWLP (katalog akceptowanych i nieakceptowanych uszkodzeń). Wówczas jednak użytkownik spostrzega, że traci jedną z zalet full service leasingu, to jest stałe i przewidywalne koszty utrzymania – stwierdza członek stowarzyszenia.

Opinia

Michał Dyc | dyrektor sprzedaży detalicznej w Volkswagen Bank Polska

Dla większości firm służbowe samochody są narzędziami pracy. Przedsiębiorstwom wystarcza więc swobodne korzystanie z pojazdów, bez konieczności kupowania ich na własność. Filozofia, że nie trzeba posiadać samochodu, aby móc nim dysponować, jest coraz bardziej popularna również w firmach z sektora MŚP, w tym w mikroprzedsiębiorstwach.

Istotnym bodźcem wpływającym na decyzję o zewnętrznym finansowaniu aut są atrakcyjne oferty dla firm. Wielu menedżerów nie ukrywa, że dzięki leasingowi odnoszą nie tylko korzyści fiskalne, ale i mają dostęp do taniego finansowania, nieobciążającego budżetu firmy. Dlatego systematycznie rośnie, w porównaniu z gotówką, udział finansowania aut leasingiem.

Zakup auta za gotówkę – mimo że to wciąż popularna forma nabycia służbowych pojazdów – dla większości firm nie jest korzystnym rozwiązaniem. Jako środek trwały samochód kupiony za gotówkę obciąża bilans, a tym samym obniża płynność finansową firmy i jej zdolność kredytową. Pieniądze przedsiębiorstwa są przy takim zakupie zamrożone w autach i nie można ich przeznaczyć na rozwój własnego biznesu. Właśnie dlatego firmy coraz chętniej sięgają po leasing, a klienci indywidualni – po kredyt.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne