Honory dla liderów

Przedsiębiorcy prowadzący działalność eksportową wybrali tych, którym zagraniczna ekspansja udaje się najlepiej.

Publikacja: 25.10.2015 21:00

Laureaci nagród Klubu Eksportera Rzeczpospolitej oraz przedstawiciele patronów honorowych wydarzenia

Laureaci nagród Klubu Eksportera Rzeczpospolitej oraz przedstawiciele patronów honorowych wydarzenia.

Foto: Borys Skrzyński, Borys Skrzyński Borys Skrzyński

„Rzeczpospolita" nagrodziła najlepszych eksporterów. W Warszawie odbyła się gala Klubu Eksportera „Rzeczpospolitej", będąca finałem plebiscytu ogłoszonego przez redakcję jeszcze w sierpniu. Blisko pół tysiąca przedsiębiorców otrzymało wówczas do wypełnienia ankiety, w których należało wytypować firmy najbardziej wyróżniające się w działalności eksportowej. Listę kandydatów sporządzono w redakcji na podstawie danych z rankingów eksporterów, które gazeta regularnie przygotowuje. Można było jednak dodać własną kandydaturę z uzasadnieniem.

Wyboru dokonywano w trzech kategoriach:

- lider eksportu: oceniano pozycję oraz stabilność zagranicznej sprzedaży;

- najbardziej dynamiczne wejście na zagraniczny rynek;

- najbardziej innowacyjny eksporter.

W każdej z tych kategorii nagrody otrzymały najlepsze trzy firmy, a po dwie dostały wyróżnienia.

Pojazdy i lodówki

Stabilnym liderem eksportu została PESA Bydgoszcz. To producent pojazdów szynowych budujący zarówno tramwaje, jak i pociągi. Firma ma odbiorców w kilkunastu krajach.

Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen Poznań. Należąca do niemieckiego koncernu fabryka produkuje samochody dostawcze Caddy i Transporter. Spółka szybko się rozwija: w przyszłym roku uruchomi drugą fabrykę we Wrześni, gdzie będą produkowane dostawcze volkswageny craftery. Produkcja ma sięgać 100 tys. aut rocznie.

Trzecie miejsce zajęła Amica Wronki, producent sprzętu gospodarstwa domowego. To jedna z największych firm w branży AGD na polskim rynku.

Wyróżnienia w kategorii lidera eksportu otrzymały firmy: Ceramika Paradyż oraz Drutex z Bytowa. Ta pierwsza znana jest z płytek podłogowych i ściennych. Drutex jest producentem stolarki okienno-drzwiowej. W niedawnym rankingu Centrum Analiz Branżowych został czwarty raz wybrany liderem tego rynku.

Drutex wygrał także w kategorii najbardziej dynamicznego wejścia na zagraniczny rynek. Wyprzedził firmę informatyczną CD Projekt, która znalazła się na drugim miejscu.

CD Projekt to spółka akcyjna zajmująca się produkcją oraz dystrybucją gier video. Jej sztandarowym projektem, a zarazem spektakularnym sukcesem za granicą jest gra „Wiedźmin". W ciągu dwóch tygodni od premiery trzeciej części gry kupiło ją na świecie blisko 4 mln osób.

Miejsce trzecie przypadło dwóm eksporterom: na podium zmieściły się bydgoska PESA i firma Solaris Bus & Coach.

Solaris to uznany w Europie producent autobusów, a ostatnio także tramwajów. Był jednym z pierwszych w Europie producentów autobusów z napędem hybrydowym, a obecnie produkuje i eksportuje innowacyjne autobusy elektryczne, m.in. na rynek niemiecki. Firma zatrudnia 2300 osób w Wielkopolsce oraz ponad 300 pracowników w zagranicznych oddziałach.

Wyróżnienia w kategorii najbardziej dynamiczne wejście na zagraniczny rynek przyznano Faurecii Gorzów wytwarzającej elementy wnętrza samochodów oraz firmie ZPOW Orzech z Kolbuszowej zajmującej się przetwórstwem warzyw i owoców.

W kategorii najbardziej innowacyjny eksporter zwyciężył Solaris Bus & Coach. Na drugim miejscu znalazł się CD Projekt, a na podium trafiła jeszcze firma kosmetyczna Inglot, która rozpoczęła zagraniczną ekspansję w roku 2006 od Kanady, a dziś jest obecna w prawie 70 krajach świata.

Wyróżnienia przyznano Grupie Velux specjalizującej się w produkcji okien dachowych oraz firmie LUG z Zielonej Góry, która produkuje oprawy oświetleniowe i znalazła odbiorców nawet w Brazylii.

W gali Klubu Eksportera wzięli udział goście reprezentujący ministerstwa Spraw Zagranicznych i Gospodarki, Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, PARP, KUKE, Centrum Stosunków Międzynarodowych, firmy Euler Hermes i Bisnode, Pracodawców RP oraz Bank HSBC.

O konieczności wspierania eksporterów na zagranicznych rynkach mówił wiceminister spraw zagranicznych Konrad Pawlik: – Międzynarodowe sukcesy polskich firm przyczyniają się do promocji naszego kraju. Polskie produkty i polska marka kojarzą się coraz częściej z wysoką jakością, nowoczesnością i innowacyjnymi rozwiązaniami – powiedział minister w czasie spotkania z przedsiębiorcami.

Bankowcy o eksporcie

W programie gali znalazły się dwie prezentacje przedstawicieli Banku HSBC.

O sytuacji na globalnych rynkach mówił ekonomista HSBC James Pomeroy. Przyznał, że globalne obroty handlowe słabną zarówno na rozwiniętych, jak i wschodzących rynkach.

– Do ich ożywienia mogą się przyczynić międzynarodowe, ponadregionalne umowy, które powinny pobudzać reformy w krajach Azji – powiedział James Pomeroy. Zaznaczył, że duży wpływ na obecną sytuację ma osłabienie tempa wzrostu w Chinach.

Perspektywy eksportu przedstawił dyrektor rozwoju biznesu na Europę Louis Robinson.

– Polski eksport będzie stabilnie rósł w najbliższych latach, ale słaby wzrost gospodarczy w Europie będzie wymagał większej dywersyfikacji sprzedaży w stronę szybciej rozwijających się gospodarek azjatyckich – uważa Louis Robinson.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca