Reklama

Elon Musk: Powinniśmy sprywatyzować wszystko, co tylko możemy

Elon Musk, który doradza prezydentowi Donaldowi Trumpowi w sprawie planów radykalnego odchudzenia administracji USA, powiedział, że U.S. Postal Service i pasażerska kolej Amtrak powinny zostać sprywatyzowane.

Publikacja: 05.03.2025 23:04

Amerykańska poczta i kolej do prywatyzacji

Amerykańska poczta i kolej do prywatyzacji

Foto: Bloomberg

„Myślę, że logicznie rzecz biorąc powinniśmy sprywatyzować wszystko, co można rozsądnie sprywatyzować” — powiedział Musk na konferencji Morgan Stanley. „Myślę, że powinniśmy sprywatyzować Pocztę i Amtrak na przykład... Powinniśmy sprywatyzować wszystko, co tylko możemy” - dodał.

Miliarder przyznał, że te działania będą wymagały zgody Kongresu.

Czytaj więcej

Donald Trump pogłębia chaos, który stworzył. Elon Musk: Kłębowisko robaków

W zeszłym miesiącu Trump powiedział, że rozważa połączenie Postal Service z Departamentem Handlu USA, co według Demokratów naruszyłoby prawo federalne.

Amerykańska poczta i kolej do prywatyzacji

Poczta straciła ponad 100 miliardów dolarów od 2007 r., w tym 9,5 miliarda dolarów w ciągu 12 miesięcy kończących się 30 września. Na początku tego miesiąca jednak odnotowała zysk w czwartym kwartale w wysokości 144 milionów dolarów. Wraz z rozkwitem poczty elektronicznej agencja odczuła 80-procentowy spadek wolumenu przesyłek pierwszej klasy od 1997 r. Wolumeny te są obecnie na najniższym poziomie od 1968 r. – przypomina Reuters.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Sędzia stanął po stronie pracowników USAID. Nawet to może nie uratować agencji

Amtrak, który powstał w 1971 roku, poinformował w grudniu, że liczba pasażerów przekroczyła poziom sprzed COVID-19 po raz pierwszy w 2024 r. i osiągnęła rekordowy poziom. Liczba pasażerów Amtrak wzrosła o 15 procent w porównaniu z 2023 r. do rekordowych 32,8 mln podróży klientów, podczas gdy Amtrak odnotował skorygowaną stratę operacyjną w wysokości 705 mln USD za 12 miesięcy kończących się 30 września, co stanowi spadek o 9 proc. w porównaniu z 2023 r.

Musk powiedział, że w porównaniu z chińską koleją dużych prędkości Amtrak „jest smutną sytuacją... Pozostawi po sobie bardzo złe wrażenie o Ameryce”. Amtrak w marcu poinformował, że zwiększa liczbę pasażerów na wschodnim wybrzeżu, a także zamierza podwoić liczbę pasażerów w całym kraju do 2040 r. do 66 mln pasażerów.

Kongres wsparł rozwój kolei

Kongres zatwierdził 66 miliardów dolarów na projekty kolejowe w ramach ogromnego projektu ustawy infrastrukturalnej w 2021 r., z czego 22 miliardy dolarów przeznaczono na Amtrak w ciągu pięciu lat oprócz regularnego finansowania. Jednak teraz dalsze finansowanie Amtrak jest niepewne. Prezydent Donald Trump w swojej pierwszej kadencji wielokrotnie starał się o cięcie finansowania. Amtrak otrzymał około 2,4 miliarda dolarów rocznego wsparcia federalnego w zeszłym roku – przypomina Reuters.

Biznes
Asseco bije rekordy wyników. Czy inwestorzy mogą liczyć na kolejną hossę?
Biznes
Asseco pokazuje wyniki. Polska noga rośnie najmocniej
Biznes
Polska gospodarka przyspiesza, fundusze obligacji, chmurowy sojusz Amazon–Google
Biznes
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Zaproszenie AfD było błędem. Związek Przedsiębiorców Rodzinnych koryguje stanowisko
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama