Reklama

Nowy bombowiec: protest Boeinga i Lockheeda

Boeing i Lockheed Martin złożyły oficjalny protest wobec przyznania przez dowództwo lotnictwa woskowego USA kontraktu na nowy bombowiec dalekiego zasięgu firmie Northrop Grumman, bo ich zdaniem w procesie wyboru zwycięzcy doszło do zasadniczych błędów

Publikacja: 08.11.2015 12:21

Bombowiec B-2

Bombowiec B-2

Foto: Wikimedia

Dwaj najwięksi dostawcy Pentagonu, którzy wspólnie stanęli do przetargu sądzą, że dowództwo Air Force „niewłaściwie wynagrodziło propozycje zmierzające do przerwania historycznie rosnących krzywych kosztów zakupów sprzętu wojskowego, ani nie oceniło odpowiednio względnego czy porównywalnego ryzyka osiągów wyrobu konkurenta". Zwycięzcą przetargu został koncern Northrop Grumman.

Zgodnie z prawem federalnym, Rządowy Urząd Sprawozdawczości GAO, organ Kongresu orzekający o protestach wobec kontraktów federalnych, ma teraz 100 dni na zbadanie tej kwestii; oświadczył, że wyda swój werdykt 16 lutego.

Northrop stwierdził, że był najlepszym rozwiązaniem jako jedyna firma, która dotąd zaprojektowała i produkuje bombowiec B-2 niewykrywalny przez radar. — Northrop Grumman jest rozczarowany tym, że jego dawni konkurenci postanowili zakłócić program LRS-B mający żywotne znaczenie dla obronności kraju — oświadczył wiceprezes ds. komunikacji strategicznej, Randy Belote.

Dowództwo Air Force oświadczyło, że Boeing ma wprawdzie prawo do oprotestowania wyniku przetargu, ale jest „przekonane, iż ekipa dokonująca wyboru zrobiła to po świadomym, zdyscyplinowanym i bezstronnym procesie" - Gdy dojdzie już do rozwiązania tej kwestii liczymy na kontynuację prac nad zaprojektowaniem i produkcją samolotów LRS-B -- stwierdził rzecznik Air Force, major Robert Leese.

Analitycy spodziewali się powszechnie, że przegrani złożą protest ze względu na wysoką stawkę przetargu i brak innych tak dużych zamówień wojskowych w najbliższych latach. Decyzja o złożeniu protestu wynikała z zaniepokojenia, że lotnictwo wojskowe korzystało z danych o kosztach wcześniejszych programów produkcji bombowców dla oszacowania ceny nowych, nie zwracając uwagi na innowacje i nowe procesy produkcyjne stosowane w ostatnich latach. Boeing i Lockheed uważają ponadto, że zleceniodawca przetargu nie ocenił odpowiednio zagrożeń wynikających stad, że Northrop był dostawcą, a nie głównym wykonawcą programów z samolotami wojskowymi w ostatnich latach.

Reklama
Reklama

Loren Thomson, doradca w zakresie obrony powiązany z Boeingiem i Lockheedem stwierdził, że ekipa dokonująca oceny przetargu, kierowana przez głównego radcę prawnego Boeinga, b. sędziego federalnego Michaela Luttiga doszła do wniosku, że istnieją solidne podstawy do zgłoszenia protestu. Thomson stwierdził na łamach magazynu „Forbes", że oficjalne oszacowanie kosztów opracowania samolotu 21,4 mld dolarów jest dwukrotnie wyższe do oferty konkurentów. Rząd będzie odpowiedzialny za ewentualne przekroczenie budżetu, mimo apeli z Kongresu, by do tego nie dopuszczać. Jego zdaniem wybrano ofertę Northropa z powodu najniższej ceny prac projektowych, ale nigdy nie zbadano dokładnie kosztów produkcji samolotu i jego serwisowania w okresie eksploatowania go.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama