Pracowity grudzień dla Airbusa. Problemy z produkcją, masowe zwolnienia

Airbus musi wytężyć swe moce w grudniu, wyprodukować co najmniej 127 samolotów, aby wykonać roczny plan dostaw 770 maszyn. Dotąd nigdy tyle nie wypuścił w końcu roku. Odrębnie likwiduje 2 tys. miejsc pracy w dziele wojskowo-kosmicznym.

Publikacja: 08.12.2024 12:16

Pracowity grudzień dla Airbusa. Problemy z produkcją, masowe zwolnienia

Foto: Paul Thomas/Bloomberg

Największy na świecie producent samolotów przekazał w listopadzie 42 klientom 84 maszyny, o 20 więcej niż przed rokiem, a po 11 miesiącach 82 klientom 643 i jeśli chce wykonać roczny plan dostaw „ok. 770 sztuk”, musi w grudniu wyprodukować 127 albo minimum 107, aby osiągnąć bardziej ostrożną liczbę 750 przewidywaną przez analityków.

W listopadzie liczba zamówień brutto zwiększyła się o dalsze 30 sztuk, a po 11 miesiącach wynosiła 779, z czego zamówienia na 37 anulowano. To niemal dwa razy mniej niż w 2023 r., ale tamten był wyjątkowy.

Czytaj więcej

Airbus chce zrealizować roczny plan, pomaga dostawcom

Każdy grudzień jest najbardziej pracowitym miesiącem dla Airbusa, który dąży do wykonania rocznego planu. Tegoroczny został latem obniżony do ok. 770 sztuk z powodu braków silników Leap-1A produkcji spółki CFM Int'l do samolotów z rodziny A320neo i napięć w łańcuchu dostaw. Kooperanci nie byli gotowi na zwiększenie rytmu produkcji. W tym roku grudzień oznacza konieczność zwiększenia tego rytmu o 50 proc., rok temu udało się osiągnąć wzrost o 75 proc. Nie chodzi tylko o zwiększenie rytmu samej produkcji, ale także prac wykończeniowych, wykonanie ostatnich poprawek i załatwienie wszystkich wymogów wynikających z zamówienia klienta. Linie montażowe w Tuluzie, Hamburgu, Tiencinie (Chiny) i w Mobile (USA) muszą pracować pełną parą.

Redukcja załogi w dziale wojskowo-kosmicznym Airbusa

Wcześniej grupa z Tuluzy podała o zmniejszeniu zatrudnienia w dziale wojskowo-kosmicznym (ADS) o 2043 etaty, w tym o 689 w Niemczech, 540 we Francji, 477 w Wielkiej Brytanii, 303 w Hiszpanii i 34 w innych krajach świata. To stanowi ok. 5 proc. załogi działu ADS. która liczy 35 tys. ludzi. Dział traci w konkurencji z USA w sektorze produkcji satelitów.

Czytaj więcej

Airbus tnie koszty i zamraża etaty. Nowy program „LEAD” ma poprawić rentowność

Kompresja etatów wiąże się z pogorszeniem wyników finansowych tego działu. W I półroczu jego zysk operacyjny zmalał o 23 proc. do poniżej 1,5 mld euro, zysk netto o prawie połowę do 825 mln mimo zwiększenia obrotów o 4 proc. do 29 mld. Grupa musiała przeznaczyć na odpis prawie miliard euro na dodatkowe obciążenia finansowe; rok temu było to 600 mln euro.

Biznes
Prezes PZPM: Wojna celna Donalda Trumpa obije europejską motoryzację, ale boleśnie uderzy także Amerykanów
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Biznes
Trump odcina Ukrainę od danych wywiadowczych, Niemcy zapowiadają zmiany w konstytucji, a Chiny ogłaszają ambitny plan na 2025 rok
Biznes
Wiceprezes Apple’a dla „Rzeczpospolitej”: W 100 procentach jestem Polakiem
Biznes
Elon Musk: Powinniśmy sprywatyzować wszystko, co tylko możemy
Biznes
EBI podwaja budżet na obronność do 2 mld, usuwa sufit i szuka nowych projektów
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”