Producent napojów i przekąsek stawia na fotowoltaikę

PepsiCo uruchamia dwie farmy fotowoltaiczne w sąsiedztwie własnych fabryk w Michrowie i Żninie. To kolejny etap realizacji strategii PepsiCo Positive, nastawionej na zrównoważony rozwój. Zaplanowane inwestycje mają do końca roku zwiększyć moce o 6 MWp energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

Publikacja: 20.06.2024 21:00

PepsiCo planuje inwestować we własne źródła odnawialnej energii, opierając się na farmach fotowoltai

PepsiCo planuje inwestować we własne źródła odnawialnej energii, opierając się na farmach fotowoltaicznych oraz wiatrowych

Foto: mat. pras.

Materiał partnera: Pepsico

Najnowsze inwestycje PepsiCo obejmują farmy fotowoltaiczne o łącznej powierzchni 4 hektarów, czyli sześciu boisk piłkarskich. Energia ze słońca zasili linie produkujące napoje w Michrowie i Żninie. W planach na 2024 r. jest też rozbudowa infrastruktury w innych lokalizacjach – w centrum logistycznym w Suchym Lesie i fabryce w Świętem koło Środy Śląskiej – co łącznie przyniesie 6 MWp (megawatopików) energii ze słońca. To tyle, co zapotrzebowanie na prąd kilkuset domów jednorodzinnych.

Kolejne moce ze słońca

Co więcej, do końca następnego roku moc energii ze źródeł odnawialnych ma być zwiększona o kolejne 3 MWp, a to plan minimum. W ciągu dekady PepsiCo w Polsce planuje dalej inwestować we własne źródła odnawialnej energii, opierając pozyskiwanie zielonej energii z farm fotowoltaicznych oraz wiatrowych. Transformacja ta wyprzedza plany Unii Europejskiej w zakresie obowiązków nakładanych na przemysł wysokochłonny energetycznie i wpisuje się w strategię PepsiCo Positive. Ta zaś definiuje kierunki rozwoju firmy z poszanowaniem zasobów naturalnych i założeniem minimalizowania śladu węglowego.

Etapem pośrednim, zapoczątkowanym przez PepsiCo już w 2018 r., była certyfikacja kupowanej energii, która zasilała zakłady produkcyjne. Gwarancje, że pochodzi z zielonych źródeł, objęły w 2022 r. również biura w Warszawie i krakowskie centrum usług wspólnych, a także centra magazynowe m.in. w Mszczonowie.

Największym przełomem jednak okazał się 2023 r., kiedy firma otworzyła fabrykę produkującą przekąski w Świętem koło Środy Śląskiej.

Najnowocześniej w Europie

To zakład, który stał się pod kątem nowoczesności, efektywności i rozwiązań ekologicznych punktem odniesienia dla całej Unii Europejskiej. Fabryka pod Środą Śląską została od razu zaprojektowana z myślą o minimalizowaniu wpływu na środowisko i osiągnięciu nautralności klimatycznej do połowy przyszłej dekady. Inwestycja o wartości 1,3 miliarda złotych to już piąty zakład w Polsce, a moce produkcyjne tej fabryki chipsów Lay’s i Doritos pozwalają zasilać 20 rynków w całej Europie. Wartość zastosowanych w nim rozwiązań środowiskowych to 30,3 mln zł.

Dzięki lokalizacji i strategicznemu położeniu skrócono trasy transportowe o ponad 4,5 miliona kilometrów rocznie, co znacząco redukuje emisje CO2. Ponadto, w kolejnych etapach rozwoju fabryki zaplanowano utworzenie własnej farmy turbin wiatrowych, by stanowiły alternatywne źródło zielonej energii wobec fotowoltaiki.

„Otwarcie nowego, zrównoważonego środowiskowo zakładu przekąskowego to kamień milowy dla PepsiCo w Europie. Jestem dumny, że w tak krótkim czasie doszło do otwarcia tego obiektu” – mówił o fabryce w Świętem koło Środy Śląskiej Silviu Popovici, prezes PepsiCo w Europie.

Przyszłość oparta na odnawialnych źródłach energii

To nie koniec ambitnych planów firmy. Do 2040 r. energią pochodzącą z OZE mają być zasilane wszystkie podmioty współpracujące z PepsiCo na zasadach franczyzy oraz znajdujące się pod zarządem osób trzecich – a więc wszyscy uczestnicy łańcucha dostaw.

PepsiCo jest obecne w Polsce od przeszło trzech dekad. Od lat realizuje cele skupione na trosce o lokalne społeczności i zasoby naturalne, a doskonałym tego przykładem jest rozwój farm fotowoltaicznych w bezpośrednim sąsiedztwie zakładów produkcyjnych.

Pep+

PepsiCo Positive (pep+) to strategia zrównoważonego rozwoju firmy, oparta na trzech kluczowych filarach: pozytywnym i odpowiedzialnym rolnictwie, neutralności klimatycznej oraz pozytywnych wyborach dla planety i jej mieszkańców. Obejmuje ona pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych i dążenie do niezależności energetycznej poprzez budowę własnych farm fotowoltaicznych i wiatrowych. Ponadto, PepsiCo eliminuje pierwotny plastik z produkcji, na przykład poprzez wprowadzenie napojów w butelkach zawierających 100 procent plastiku z recyklingu (rPET) w Polsce. Firma również wprowadza bezemisyjną flotę pojazdów w celu redukcji emisji CO2 oraz weźmie udział w obowiązkowej selektywnej zbiórce opakowań po napojach (system depozytowy) od 2025 roku. Dzięki tego rodzaju działaniom PepsiCo dąży do tworzenia pozytywnych zmian dla środowiska i społeczności, stając się liderem w dziedzinie zrównoważonego rozwoju.

Materiał partnera: Pepsico

Materiał partnera: Pepsico

Najnowsze inwestycje PepsiCo obejmują farmy fotowoltaiczne o łącznej powierzchni 4 hektarów, czyli sześciu boisk piłkarskich. Energia ze słońca zasili linie produkujące napoje w Michrowie i Żninie. W planach na 2024 r. jest też rozbudowa infrastruktury w innych lokalizacjach – w centrum logistycznym w Suchym Lesie i fabryce w Świętem koło Środy Śląskiej – co łącznie przyniesie 6 MWp (megawatopików) energii ze słońca. To tyle, co zapotrzebowanie na prąd kilkuset domów jednorodzinnych.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Wiadomo już, czy Sekwana nadaje się do pływania. Organizatorzy Igrzysk Olimpijskich zdecydowali
Biznes
Pierwsza od siedmiu lat awaria rakiety Muska. Może spłonąć 20 satelitów
Biznes
Niemcy chcą się pozbyć chińskich gigantów z sieci 5G. Stają do walki z Huawei i ZTE
Biznes
UE chce, by dane napędzały biznes. Ale polskie firmy mają obawy
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Biznes
„Efekt Hollywood” bije w polskie kina: dwa kwartały spadków
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą