Królewiec odcinany od Rosji przez wojnę Kremla

Moskwa zmniejsza dotacje rosyjskiej enklawie, by mieć więcej na rozpętaną wojnę. W tym roku są one trzy razy niższe od potrzeb. Dostawy ładunków morzem z Rosji do Królewca stanęły pod znakiem zapytania.

Publikacja: 04.06.2024 15:02

Królewiec odcinany od Rosji przez wojnę Kremla

Foto: Adobe Stock

Państwowy rosyjski armator Sowfracht chce zmiany zasad podziału dotacji budżetowych na morski transport towarowy między obwodami leningradzkim i królewieckim, dowiedziała się gazeta RBK. Dotacji jest coraz mniej, bo większość budżetowych wydatków Kreml przeznacza na swoją wojnę w Ukrainie. Władze regionu dostrzegają ryzyko zatrzymania transportu drogą morską towarów w związku z brakiem dotacji. „Niektórzy przewoźnicy już mówią, że mogą zaprzestać świadczenia usług po preferencyjnych stawkach” – mówi przedstawiciel władz regionu.

Którędy towary docierają do Królewca

W 2023 r. kompleks portowy Królewca przeładował 9,231 mln ton ładunków, przez terytorium Litwy przewieziono koleją 8,082 mln ton, a transportem drogowym 1,2 mln ton – podała służba prasowa władz regionu. Zatem transport morski stanowił około połowy obrotu towarowego.

Czytaj więcej

Klienci Rosjan wybrali LNG z Francji. TotalEnergies kontra Novatek

W pierwszym kwartale 2024 roku pomiędzy Królewcem i obwodem leningradzkim przewieziono 952,3 tys. ton ładunków (cały ruch towarowy, łącznie z dostawami dotowanymi), czyli o 54 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Dzięki dotacjom z budżetu w całym 2023 roku drogą morską przewieziono 744 tys. ton ładunków. W transporcie uczestniczy 28 statków, które przewożą głównie towary objęte sankcjami.

Z danych wynika, że w miarę trwania rozpętanej przez Kreml wojny, morze staje dla Królewca jedyną wolną od ograniczeń i sankcji drogą dostaw towarów z Rosji. Do 2022 roku ładunki pomiędzy Królewcem a resztą Rosji transportowano głównie drogą lądową – przez terytorium Białorusi i Litwy.

Litwa opuszcza szlaban na tranzyt

Po rosyjskiej agresji na Ukrainę Litwa znacznie ograniczyła możliwość transportu tranzytowego towarów z Rosji na swoim terytorium, tak drogowego jak i kolejowego. Ograniczenia dotyczyły m.in. materiałów budowlanych, węgla, drewna i produktów zaawansowanych technologii.

W 2022 r. kwota możliwych przewozów z Rosji do Królewca wyniosła 3,1 mln ton, z czego przewieziono 1,8 mln ton. Na 2023 r. Litwa obniżyła kwotę do 2,89 mln ton. Na 2024 r. została ona zmniejszona o kolejne 20 proc.

W tej sytuacji pod koniec 2022 roku rosyjski rząd po raz pierwszy dotował fracht morski do Królewca, aby obniżyć koszty dostarczania towarów do regionu. Ministerstwo finansów przeznaczyło wówczas na to z budżetu 1,3 miliarda rubli. W latach 2023 i 2024 z budżetu przeznaczono 1,8 mld rubli.

To kwoty znacznie poniżej potrzeb rosyjskiego regionu. Służba prasowa obwodu powiedziała RBK, że szacuje roczne zapotrzebowanie na dotacje na co najmniej 4,6 mld rubli, podczas gdy resort finansów na 2024 rok przeznaczył jedynie 1,8 mld rubli.

Co istotne, obecny mechanizm podziału dotacji na Kremlu, nie pozwala na wykorzystanie nawet tych dopłat, które zostały już wcześniej przyznane z budżetu. Wszystko to zmniejsza podaż towarów, a co za tym idzie winduje ceny w rosyjskiej enklawie. Transport morski bez dotacji nie zaistnieje, a Litwa z każdym rokiem tnie wielkości możliwe do tranzytu.

Państwowy rosyjski armator Sowfracht chce zmiany zasad podziału dotacji budżetowych na morski transport towarowy między obwodami leningradzkim i królewieckim, dowiedziała się gazeta RBK. Dotacji jest coraz mniej, bo większość budżetowych wydatków Kreml przeznacza na swoją wojnę w Ukrainie. Władze regionu dostrzegają ryzyko zatrzymania transportu drogą morską towarów w związku z brakiem dotacji. „Niektórzy przewoźnicy już mówią, że mogą zaprzestać świadczenia usług po preferencyjnych stawkach” – mówi przedstawiciel władz regionu.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Przyszłość prawa w świecie transformacji biznesu – relacja z Forum Legal Transformation 2024
Biznes
Ekonomista oszacował „moc” reprezentacji na Euro 2024. Która najsilniejsza?
Biznes
System kaucyjny u bram, lobbing odpocznie. Jest trzeci wniosek operatora
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Biznes
Renasansu atomu już nic nie zatrzyma. Efekt? Wielka hossa na zapomnianym rynku
Biznes
Euro 2024 to emocje nie tylko sportowe. Spółki giełdowe wydają krocie na sponsoring