Zainwestowaliśmy w Polsce ponad 20 mld złotych

Szacujemy, że od początku działalności w Polsce w 2012 r. przyczyniliśmy się do wzrostu polskiego PKB o ponad 24 miliardy złotych – mówi Marco Reissig, country manager Amazon.pl.

Publikacja: 21.12.2023 03:00

Materiał powstał we współpracy z Amazon.pl

Jaki wpływ ma działalność Amazon na polską gospodarkę? Stanowisko w naszym kraju objął pan przed sześcioma miesiącami, ale z Amazon jest pan związany od niemal dziesięciu lat, co pozwala na spojrzenie z dużo szerszej perspektywy.

Rzeczywiście, dołączyłem do Amazon.pl pół roku temu. Z firmą jestem jednak związany znacznie dłużej – dołączyłem do niej rok po tym, jak Amazon dokonał pierwszej inwestycji w Polsce w 2012 roku. Od tamtej pory zainwestowaliśmy w Polsce około 20 miliardów złotych w stworzenie sieci centrów logistycznych i rozwoju technologii, których działalność zasila lokalną gospodarkę, tworzy nowe miejsca pracy i wspiera rozwój małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Szacujemy, że nasza działalność w latach 2012–2022 przyczyniła się do wzrostu polskiego PKB o ponad 24 miliardy złotych. Tylko w 2022 roku Amazon stworzył i wspierał ponad 70 000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy. Obejmują one stanowiska dla osób zatrudnionych w łańcuchu dostaw i wspierających nasze operacje, a także miejsca pracy utworzone przez MŚP, które prowadzą sprzedaż za pośrednictwem marketplace.

Oczywiście nie zamierzamy na tym poprzestać, nadal inwestujemy, by sprostać zapotrzebowaniu ze strony klientów i wspierać większą liczbę sprzedawców. Jednym z obszarów rozwoju jest robotyzacja procesów logistycznych, która zmienia charakter pracy w naszych centrach logistycznych. Ze względu na ewolucję technologiczną stworzyliśmy ponad 700 kategorii całkowicie nowych stanowisk wymagających odpowiednich kwalifikacji.

Wspomniał pan o waszej działalności w Polsce. Z tego, co wiem, jest ona bardzo zróżnicowana. W jakich obszarach jesteście aktywni?

Może zacznijmy od początku, czyli od 2012 roku. Kupiliśmy wówczas firmę Ivona Software w Gdańsku, która stała się zalążkiem tego, czym obecnie jest Alexa – nasz asystent głosowy. Dzisiaj posiadamy trzy centra rozwoju technologii, w Warszawie, Krakowie i Gdańsku, gdzie specjaliści tworzą i rozwijają globalne najbardziej zaawansowane technologie Amazon, takie jak Alexa, Ring czy Kindle. W Polsce zlokalizowane są również nasze zespoły zajmujące się przetwarzaniem w chmurze Amazon Web Services. Równolegle rozwijamy działalność w obszarze, z którego jesteśmy najbardziej znani, czyli e-commerce. Po dwóch latach od debiutu w sklepie Amazon.pl mamy do zaoferowania już ponad 400 milionów produktów. Posiadamy także wspomnianą sieć dziesięciu centrów logistycznych, w których składujemy i procesujemy produkty, które następnie trafiają do setek milionów klientów Amazon na całym świecie.

Amazon to także miejsce działalności biznesowej firm. Jaka jest skala eksportu polskich przedsiębiorstw w waszych sklepach i jakie wsparcie oferujecie MŚP?

Przede wszystkim warto zauważyć, że aż około 60 proc. produktów sprzedawanych na Amazon pochodzi od zewnętrznych sprzedawców. Większość z nich to małe i średnie przedsiębiorstwa. Podobnie jest w Polsce. W 2022 roku wartość sprzedaży eksportowej polskich przedsiębiorców na Amazon w Unii Europejskiej wyniosła ok. 4,4 miliarda złotych i zwiększyła się o 15 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Będziemy nadal wspierać przedsiębiorców, aby mogli rozwijać swój biznes w Polsce i za granicą. Dostrzegamy w nich duży potencjał.

Polskie MŚP wytwarzają około połowy PKB, zatrudniają dwie trzecie pracowników, odpowiadając jednocześnie tylko za jedną trzecią eksportu. Jednym z działań, które podejmujemy, aby zachęcić przedsiębiorców do e-eksportu, jest projekt cross-border.pl – wspólna inicjatywa Amazon i Krajowej Izby Gospodarczej. To portal oraz szkolenia, które pomagają sprzedawcom i małym oraz średnim przedsiębiorstwom w rozwoju działalności zagranicznej.

Ponownie odwołam się do pana szerszej perspektywy. Jakie są preferencje polskich konsumentów? Czy mamy jakieś specjalne nawyki lub szczególne oczekiwania wobec zakupów online?

Rzeczywiście, dostrzegamy pewne szczególne preferencje zakupowe, które wyróżniają Polaków. To przede wszystkim opcje dostawy. W Polsce bardzo popularne są dostawy do punktów odbioru paczek. Uważane są za niezwykle wygodne, ale klienci traktują tę opcję dostawy także jako najbardziej zrównoważoną pod kątem środowiskowym. To z pewnością odróżnia Polskę od innych europejskich krajów, gdzie klienci wolą dostawę do domu. Drugą rzeczą, o której warto wspomnieć, są promocje i cena jako najważniejszy czynnik decyzji zakupowych. Wszyscy klienci na świecie uwielbiają promocje, ale w Polsce jest to szczególnie widoczne. Gdyby spojrzeć na Amazon w całej Europie, Polska należy do krajów, które mają ich najwięcej.

Mówił pan o tym, że widzi pan perspektywy i możliwości wzrostu eksportu polskich MŚP za pośrednictwem Amazon. A patrząc na cały rynek, czego, pana zdaniem, potrzebuje e-commerce do dalszego rozwoju?

Myślę, że dwoma kluczowymi kwestiami, które również my mocno akcentujemy, są zaufanie i przejrzystość. Ludzie nie zawsze są pewni, czy to, co widzą i czytają w internecie, jest prawdą. Tymczasem jednym z najważniejszych aspektów branych pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych w internecie są opinie konsumentów. Jak możemy sprawić, by ludzie naprawdę ufali, że te opinie są prawdziwe?

Przytoczę tu dwa działania, które podjęliśmy w tym obszarze. W tym roku, po raz pierwszy również w Polsce, zajęliśmy się firmami publikującymi fałszywe recenzje, próbując doprowadzić do ich zamknięcia, a jednocześnie upewnić się, że ich model biznesowy nie jest już możliwy do utrzymania. Drugim działaniem jest wspólny międzybranżowy projekt, który realizujemy wraz z Booking.com, Expedia Group, Glassdoor, Tripadvisor i Trustpilot. Razem stworzyliśmy globalną Koalicję na rzecz Zaufanych Recenzji. Pracujemy wspólnie w różnych sektorach, aby jeszcze bardziej zwiększyć wiarygodność opinii. Wszystko po to, żeby klienci mieli pewność, że są one prawdziwe, a swoje pieniądze wydają na produkty, które mogą ocenić na podstawie rzetelnych i wiarygodnych recenzji.

Prowadzenie biznesu w dzisiejszych czasach nie sprowadza się już jedynie do zarabiania pieniędzy, lecz na znaczeniu coraz mocniej zyskują także aspekty związane ze zrównoważonym rozwojem. Jakie są zobowiązania Amazon w tym obszarze?

Wierzymy w podejście długoterminowe. Jeśli skupiasz się na działaniach o wieloletniej perspektywie, to w naturalny sposób musisz postępować w sposób zrównoważony, inaczej to nie zadziała.

W skali globalnej jako Amazon zostaliśmy jednym z pierwszych sygnatariuszy deklaracji klimatycznej (Climate Pledge), której celem jest osiągnięcie zerowej emisji CO2 netto do 2040 roku, czyli dziesięć lat wcześniej, niż przewiduje to porozumienie paryskie. Chcemy, aby do 2025 roku wszystkie nasze centra logistyczne były zasilane energią odnawialną.

Jednocześnie dla klientów e-commerce jedną z najbardziej namacalnych kwestii w tym obszarze są opakowania. Dlatego całkowicie wyeliminowaliśmy z naszego łańcucha dostaw tworzywa sztuczne jednorazowego użytku. Szacujemy, że dzięki temu w całej Europie od 2019 r. uniknęliśmy wysłania około 1 miliarda plastikowych toreb i zastąpiliśmy je papierem nadającym się do recyklingu. Rozszerzyliśmy także asortyment towarów, które mogą być wysyłane w oryginalnym opakowaniu, bez dodatkowego pudełka. Tylko w ubiegłym roku udział takich produktów w sprzedaży Amazon wzrósł o ponad połowę.

Materiał powstał we współpracy z Amazon.pl

Biznes
Potężne uderzenie w rosyjskie metale. Zabroniony import i handel na giełdach
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biznes
Grecja rozdaje pieniądze urlopowiczom, którzy stracili wakacje przez pożary
Biznes
Nowy pomysł Poczty Polskiej rozwścieczył pracowników. Myśleli, że to żart
Biznes
Sztuczna inteligencja sprzedaje samochody
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Biznes
Polski rynek pracy nie tylko dla Polaków