Dlaczego do firmy warto wziąć elektryka

Samochody elektryczne w firmie nie są dla każdego, ale ich użytkowanie wiąże się z licznymi korzyściami – wymiernymi i niewymiernymi.

Publikacja: 21.12.2023 03:00

Gros rynku pojazdów elektrycznych stanowią samochody kupowane przez firmy

Gros rynku pojazdów elektrycznych stanowią samochody kupowane przez firmy

Foto: AdobeStock

Materiał powstał we współpracy z Volkswagen Financial Services

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce jest na wczesnym etapie rozwoju, ale dynamika jego wzrostu jest imponująca. Choć oczywiście trzeba pamiętać, że wynika ona także ze stosunkowo niskiej bazy.

Jak to wygląda w liczbach? Według najnowszych danych Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) – pod koniec listopada 2023 r. w Polsce łącznie zarejestrowane były 54 tys. 783 samochody osobowe i użytkowe całkowicie elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles). Przez 11 miesięcy tego roku ich liczba zwiększyła się o 21 tys. 369 sztuk, czyli o 54 proc. wobec analogicznego okresu 2022 r.

Z kolei licząc wszystkie typy napędu wykorzystującego energię elektryczną, w przypadku samochodów osobowych po polskich drogach pod koniec listopada jeździły 94 tys. 572 takie pojazdy. Flota aut w pełni elektrycznych (BEV) liczyła 49 tys. 139 szt., a hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 45 tys. 433 szt. Jeśli chodzi o samochody dostawcze i ciężarowe z napędem elektrycznym, to ich liczba wynosiła 5 tys. 669 szt.

Łączna liczna osobowych i dostawczych aut hybrydowych w Polsce powiększyła się w listopadzie do 658 tys. 547 szt. Park autobusów elektrycznych liczył wówczas 1120 szt.

Gros rynku pojazdów elektrycznych stanowią samochody kupowane przez firmy

Gros rynku pojazdów elektrycznych stanowią samochody kupowane przez firmy

AdobeStock

Analizując elektryfikację środków transportu, warto także zauważyć, że stale rośnie również flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec listopada składała się z 19 tys. 411 szt.

Z danych tych wynika, że gros rynku pojazdów elektrycznych stanowią samochody kupowane przez firmy. To nie dziwi, zważywszy, że w przypadku aut z napędem tradycyjnym zakupy flotowe odpowiadają tradycyjnie za ok. 75 proc. nowych rejestracji.

Czy więc firmy zwrócą się masowo w stronę elektryków? Nie jest to takie oczywiste, gdyż warto pamiętać, że samochody elektryczne w firmie nie są dla każdego. Elektryki to bardzo przydatne narzędzie, ale tylko w odpowiednim czasie. Dlatego przed decyzją o ich zakupie warto dokładnie przeanalizować, czy jest się już na nie gotowym. O czym należy pamiętać?

Przede wszystkim tego typu pojazdy nie emitują szkodliwych spalin. Ale też – co w biznesie jest niebagatelnym atutem – pozwalają zaoszczędzić cenny czas, bowiem ich użytkowanie daje kilka przywilejów. Po pierwsze, wybierając auto elektryczne, można poruszać się pasami jezdni dla pojazdów uprzywilejowanych, po drugie na mocy ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych tego typu pojazdy są zwolnione z opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania. Dają więc także wygodę i wymierne korzyści finansowe.

Kolejną kwestią jest oczywiście infrastruktura ładowania, która ciągle jest niezadowalająca. Jednak dynamicznie się rozwija, a stacje ładowania elektryków rosną jak grzyby po deszczu. Potwierdzają to dane. Według Licznika Elektromobilności, pod koniec listopada 2023 r. w Polsce funkcjonowało 5829 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3277 stacji). 25 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 75 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

Gros rynku pojazdów elektrycznych stanowią samochody kupowane przez firmy

Gros rynku pojazdów elektrycznych stanowią samochody kupowane przez firmy

mat.eriały prasowe cupra

Jak wygląda zakup elektryka do firmy od strony praktycznej? Decydując się na taki samochód, warto skorzystać z finansowania oferowanego przez Volkswagen Financial Services (VW FS). Firma wprowadziła na rynek program ELECTRIFY, będący zupełną nowością w branży elektromobilności.

Ta propozycja skupia w szeroką ofertę produktów i usług: consulting, dobór samochodów elektrycznych w korzystnym finansowaniu oraz rozwiązania związane z ich ładowaniem. W jej ramach VW FS dostarczy pojazdy elektryczne zgodne z potrzebami firmy, zadba także o kompletną infrastrukturę niezbędną do ich ładowania.

Przede wszystkim jednak klienci VW FS mogą skorzystać z wiedzy i doświadczenia ekspertów od lat zajmujących się kompleksową elektryfikacją samochodów firmowych. Obecnie, w pierwszym etapie VW FS skupia się na ofercie dla firm, która w kolejnych etapach zostanie poszerzona o klientów indywidualnych.

W ramach swojej propozycji VW FS zwraca uwagę na markę CUPRA. Ciekawostką jest to, że jest to najmłodsza marka samochodów w Europie. Choć oczywiście miłośnicy motoryzacji wiedzą, że wywodzi się ona z marki SEAT. CUPRY zawsze były „najostrzejszymi”, najmocniejszymi i najbardziej sportowo stylizowanymi odmianami popularnych modeli hiszpańskiej marki. Dziś CUPRA to samodzielna, najszybciej rozwijająca się marka samochodowa w Europie. W przyszłym roku w Polsce zadebiutuje elektryczny SUV Coupe o nazwie CUPRA Tavascan. Model zostanie wyposażony w baterię o pojemności 77 kWh i będzie dostępny w dwóch wersjach silnikowych: Endurance i VZ.

VW FS zapewnia finansowanie, w którym dostępne są modele CUPRA, np. NAJEM. W jednej stałej miesięcznej opłacie za użytkowanie CUPRY są: ubezpieczenie, serwis, assistance, auto zastępcze, pomoc w przypadku szkody oraz opcjonalnie usługi związane z oponami. Warto dodać, że decydując się na nowy samochód elektryczny, można skorzystać z dofinansowania w ramach rządowego programu „Mój elektryk”. Kwoty dofinansowania mogą stanowić nawet kilkanaście procent wartości wybranego pojazdu.

Volkswagen Financial Services działa na rzecz transformacji w stronę pojazdów zeroemisyjnych na polskich drogach. Niedawno firma nawiązała strategiczną współpracę na rzecz rozwoju rynku zeroemisyjnego z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych, które jest największą organizacją branżową kreującą rynek elektromobilności i technologii wodorowych w Polsce i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Na mocy porozumienia VW FS jest wyłącznym i jedynym partnerem strategicznym PSPA w obszarze finansowania.

Materiał powstał we współpracy z Volkswagen Financial Services

Materiał powstał we współpracy z Volkswagen Financial Services

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce jest na wczesnym etapie rozwoju, ale dynamika jego wzrostu jest imponująca. Choć oczywiście trzeba pamiętać, że wynika ona także ze stosunkowo niskiej bazy.

Pozostało 96% artykułu
Biznes
Jest nowa szefowa PARP. "Agencja trafia w najlepsze ręce"
Biznes
USA chcą złagodzenia ograniczeń dotyczących marihuany
Biznes
Wielka Brytania wreszcie ma pierwszego „muzycznego miliardera"
Biznes
Lada dzień do Poczty Polskiej wpłynie wielki przelew. Uratuje molocha?
Biznes
Warto mieć zielone miasto