Najdroższe marki świata zyskują

Najdroższa marka świata jeszcze… podrożała, tym razem o 4 proc. W efekcie jej wartość przekroczyła 500 mld dol. i daleko w tyle zostawiła konkurencję.

Publikacja: 30.11.2023 03:00

Najdroższe marki świata zyskują

Foto: Apple

Na czele Interbrand 2023, rankingu 100 najdroższych marek świata, znalazł się amerykański koncern informatyczny Apple. Jego wartość wzrosła w ciągu roku o 4 proc. i sięgnęła 502,7 mld zł. Na podium rankingu znalazły się też kolejne amerykańskie firmy: informatyczny Microsoft i handlowy potentat internetowy Amazon. Wartość pierwszej z nich została oszacowana na 316,7 mld dol. i była aż o 14 proc. wyższa niż w zestawieniu zeszłorocznym. Druga urosła o 1 proc., do 276,9 mld zł.

W pierwszej dziesiątce rankingu znalazły się ponadto: Google (260,2 mld dol., wzrost o 3 proc.), Samsung (91,4 mld dol., wzrost o 4 proc.), koncerny motoryzacyjne Toyota (64,5 mld dol., wzrost o 8 proc.) i Mercedes (61,4 mld dol., wzrost o 9 proc.), a także producent napojów Coca-Cola (58 mld dol., wzrost o 1 proc.), odzieżowy Nike (53,8 mld dol., wzrost o 7 proc.) oraz kolejny producent samochodów, koncern BMW (51,2 mld dol., wzrost o 10 proc.).

Z pierwszej dziesiątki w porównaniu z ubiegłym rokiem wypadł Disney, którego wartość wyniosła 48,3 mld dol. i spadła o 4 proc. Pozwoliło to na zajęcie 13. miejsca (w 2022 r. było dziewiąte). W to miejsce do najdroższej dziesiątki firm na świecie awansowało BMW (z 13. rok wcześniej). Drugą dziesiątkę otwiera w tegorocznym zestawieniu McDonald’s, za którym uplasowała się Tesla. Potem jest wspomniany Disney (stracił 4 proc.), a za nim Louis Vuitton, Cisco, Instagram, Adobe, IBM, Oracle i SAP. Facebook znalazł się na 21. miejscu i jest drugą w kolejności firmą tracącą na wartości – 8 proc., do 31,6 mld dol. Wyraźnie stracił też Intel (14 proc., do 28,3 mld dol.), który znalazł się na 24. miejscu (rok wcześniej był 19.).

Na 26. miejscu jest holding finansowy JPMorgan (25,9 mld dol., +6 proc.), na 28. American Express (24,1 mld dol., +9 proc.), na 29. szwedzki producent mebli Ikea (22,9 mld dol., +5 proc.), a na 31. – najsilniejsza marka ubezpieczeniowa Allianz (20,6 mld dol., +12 proc.).

Aż 22 proc. na wartości zyskała platforma wynajmu domów i mieszkań Airbnb, 46. w tegorocznym zestawieniu (16,3 mld dol. wartości). Plus 20 proc. odnotował producent luksusowych samochodów sportowych Porsche (47. miejsce, wartość 16,2 mld dol.), a 16 proc. inny przedstawiciel tej branży, firma Ferrari (10,8 mld dol.), co wystarczyło na 70. miejsce. Między nimi pod względem tempa wzrostu znalazł się koreański producent aut Hyundai, który zyskał 18 proc. i z wartością 20,4 mld dol. znalazł się na 32. miejscu. 15 proc. zyskała zaś sieć perfumerii Sephora (6,3 mld dol., 97. miejsce).

W tegorocznym zestawieniu firm zyskujących na wartości jest zdecydowanie więcej niż tych, które traciły. Największą stratę zanotował producent piwa, Budweiser (-16 proc., 61. w zestawieniu). Tegoroczny ranking zamykają Nespresso (98.), Heineken (99.) oraz Canon (100.). Polskich marek zabrakło.

Zestawienie Interbrand 100 Best Global Brands jest publikowane od 2000 r. Jego podstawą jest wypracowana przez Interbrand koncepcja wartości marki.

Na czele Interbrand 2023, rankingu 100 najdroższych marek świata, znalazł się amerykański koncern informatyczny Apple. Jego wartość wzrosła w ciągu roku o 4 proc. i sięgnęła 502,7 mld zł. Na podium rankingu znalazły się też kolejne amerykańskie firmy: informatyczny Microsoft i handlowy potentat internetowy Amazon. Wartość pierwszej z nich została oszacowana na 316,7 mld dol. i była aż o 14 proc. wyższa niż w zestawieniu zeszłorocznym. Druga urosła o 1 proc., do 276,9 mld zł.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Szokowa terapia dla turystów. Ukraińska oferta dla poszukujących mocnych wrażeń
Biznes
Borys Budka odpiera zarzuty dotyczące konkursów na prezesów spółek
Biznes
Taśmy Daniela Obajtka. Prezes Orlenu: Jacek Sasin chce mnie wykończyć
Biznes
Wojna postawiła polską zbrojeniówkę na baczność. Oddaliśmy sprzęt za 3,5 mld euro
Materiał Promocyjny
PR&Media Days 2024 - trendy i wyzwania
Biznes
Pełna mobilizacja w polskiej fabryce broni. Wojna zmieniła ją nie do poznania
Biznes
Kolejny kłopot Weight Watchers. Oprah Winfrey pozbywa się udziałów